Ostrava plánuje interaktivní muzeum MHD Svět dopravy, vyjde na miliardu

Muzeum vyroste před rekonstruovanou výpravní budovou ve Vítkovicích. Proměnu čeká plocha o velikosti čtyř hektarů.
Město Ostrava vypsalo tendr na zpracování ideového návrhu Světa dopravy. Interaktivní muzeum MHD se bude stavět poblíž tramvajové smyčky u rekonstruované památkově chráněné výpravní budovy nádraží Ostrava – Vítkovice. Proměnou projde plocha o velikosti 40 tisíc metrů čtverečních.
„Záměrem je vytvořit prostor pro využití cenných exponátů atraktivní formou prezentace, doplněnou o rozličné kreativní a multimediální prvky, tak aby přitahovala pozornost návštěvníků nejen z regionu, ale byla dalším zajímavým lákadlem i pro zahraniční turisty,“ uvedl náměstek primátora Ostravy pro dopravu Břetislav Riger.
Nový Svět dopravy by měli podle něj opakovaně vyhledávat také ti, jejichž koníčkem se doprava stala. Kromě interaktivní expozice MHD má Svět dopravy zahrnout také další prvky, včetně propojení s s historií kolejové dopravy v celé aglomeraci. Projekt byl připravován několik let. Původně měl vzniknout před hlavním nádražím v Přívoze, a to v podobě muzea MHD.
„Vnímám to jako splácení určitého dluhu vůči našemu městu i lidem, kteří mají k dopravě vztah. Loni jsme s ministrem Martinem Kupkou a zástupci Správy železnic navštívili ve Vítkovicích rekonstrukci historické budovy nádraží a právě tam se celý projekt podařilo skutečně „nakopnout“,“ řekl deníku Zdopravy.cz primátor Ostravy Jan Dohnal.
Projekt předpokládá i částečně využití památkově chráněné výpravní budovy z roku 1967. Ta prochází rozsáhlou proměnou za téměř 275 milionů korun. Práce zahrnují jak obnovu vnějších částí, tak interiéru. S ohledem na celkové využití objektu se navíc přizpůsobí dispozice vnitřních prostor současným potřebám. Detailněji je popsána v informačním letáku.
Jak řekla deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic, která je investorem oprav, Nela Eberl Friebová, aktuálně se na nádraží pracuje na ocelových a střešních konstrukcích, na fasádě, oknech, podlahách, vnitřních instalacích a na veškerých sítích.
Soutěž je koncipována jako otevřená jednokolová s dvoufázovým systémem hodnocení. Nabídky lze podávat do 10. prosince. O vítězném návrhu by pak rada města měla rozhodnout zhruba v dubnu 2026. Autor vítězného návrhu v navazujícím zadávacím řízení rozpracuje ideový návrh do podoby studie. Náklady jsou definovány ve výši jedné miliardy korun. Pokud vše půjde podle plánů, stavět by se mělo v roce 2030.