Ostrava plánuje interaktivní muzeum MHD Svět dopravy, vyjde na miliardu
Vizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽ

Muzeum vyroste před rekonstruovanou výpravní budovou ve Vítkovicích. Proměnu čeká plocha o velikosti čtyř hektarů.
Bude to velká hozená rukavice pro pražské Muzeum MHD, které, i jak bylo poznat tady z podcastu je vedené dost “šoto” a konzervativně a o nějakou interaktivitu a přilákání malých návštěvníků nijak zvlášť nestojí.
A co spíš to nasypat do MHD? 🙂
Je smutné, jak politici a vysokopříjmové osoby v našem státě berou mhd jako jakousi “atrakci” typu “koupil jsem si lístek na ten jakýsi vlak (snad bude parní, jen tak for fun jedu ale, mých deset aut je v servisu (povzdechnutí) no nic – zábava zazaručena a všichni mi vlezte na záda, já jsem tu pán :).” Pak se nelze divit tomu proč je stopa tratí v Čr i v roce 2025 z 19. století, proč MHD vypadá tak jak vypadá…
Proč se raději neinvestuje do napojení trati z Hlučína do Ostravy? proč se neinvestuje do rozvoje mhd?…
Opravdu si musíme hrát na to, že průvodčí ČD mají stále obleky jak z 19. století, že zdraví všechny přistoupivší, že u nás stále jezdí v-l/r-aky vyrobené v ndr, místo toho aby se mhd polidšťovala?
Obleky z 19 století???a zdravit je špatně???😈
stačí říct dobrý den
Na to peníze mají, ale na fungující klimatizace v dopravních prostředcích MHD nemají!!
U mesta, ktere radeji prodalo v podstate tramvajove dilny, aby nemuselo resit, za par penez, je naprosto normalni uvalit jardu za muzeum MHD… Idealne do novostavby, starych industrialnich objektu je tam prilis malo…
Ostrava ma jine a mnohem vaznejsi temata a problemy, kde by proinvestovana miliarda korun udelala rozdil a neco zmenila k lepsimu. Toto je z me perspektivy ciry nesmysl.
Zbytečně předimenzovaná budova, která už před čtvrt stoletím ztratila svůj smysl, se za 400 milionů uvede do původního stavu. A pak se za další miliardu začne dumat na tím, k čemu by se teď dala využít. Typické státní „hospodaření“.
Nemělo by to tak náhodou být obráceně? Napřed mám představu životaschopného cílového stavu, k němu si najdu vhodné místo a vytvořím projekt, spočítám návratnost a teprve až prokážu dlouhodobou ziskovost a udržitelnost, tak začnu místo upravovat pro nový účel.
Aha, takže místo toho aby se tam miliarda proinvestovala např. na další rozvoj MHD, tak se raději postaví muzeum MHD. Jako sorry ale tohle je možné jedině tam kde vládne ANO.
Touto logikou by se nedělalo nikde žádné muzeum, ani park, ani veřejný prostor. Vlastně kdybychom byli důslední, tak by se nemusely stavět ani tratě a dálnice, protože vždy ty peníze víc potřebuje zdravotnictví a školství.
Je to prostě zavádějící argument bez ohledu na politickou reprezentaci.
Já bych se pana Jirky zastal, protože vám v příspěvku uniká ta jeho vazba“ MHD versus Muzeum MHD“.
U vámi nadhozeného zdravotnictví, školství, tratí a dálnic, se peníze vrážejí také přímo tam. Můžete snad uvést nějaký názorný příklad toho, kdy a kde se naposledy otevřelo něco, jako „Regionální muzeum zdravotnicví (školství/ železnic/ dálnic)“ za 1 miliardu korun?
Ač nejsem Ostravak, tak si myslím, že v ostravské MHD je, snad kromě moderních vozidel, dost příležitostí, kam tu miliardu vrazit.
To se ale dostáváme k otázce, zda muzea a popularizační centra plní nějakou společenskou funkci. Spousta příkladů z Česka i ze světa ukazuje, že ano, tak snad ani Ostrava nebude úplně jiná.
Miliarda se zdá jako velké číslo, ale co tím Ostrava jednorázově získá? 12 moderních tramvají? Nepatrné posílení provozu na deset let? Kratičkou novou trať?
Fajn, můžeme být utilitaristi a vše podřídit efektivitě. Zavřeme Střešovice i Lužnou a peníze rozpustíme do provozu.
Pomůže to vnímání MHD? Ani trochu.
To je obecně pravda, ale tahle logika platí i opačně: jenom proto, že se někdy postavilo někde jiné muzeum, nebo park, nebo upravil veřejný prostor neznamená, že se má stavět regionální muzeum MHD za miliardu z rozpočtu města Ostrava.
Stejně tak město nemuselo sanovat finanční průšvih se stadionem Bazaly nebo investovat do ZOO a DOV, ale vyskytla se nějaká shoda na tom, že to má určitou společenskou hodnotu. O konkrétních příkladech můžeme polemizovat.
Zdravotnictví a školství víc peněz? Ani omylem. Proti těmto sektorům je doprava ideálně a naprosto efektivně fungující obor…
Co s tím má ANO? Primátor Dohnal (SPOLU)
„Vnímám to jako splácení určitého dluhu vůči našemu městu i lidem, kteří mají k dopravě vztah. Loni jsme s ministrem Martinem Kupkou a zástupci Správy železnic navštívili ve Vítkovicích rekonstrukci historické budovy nádraží a právě tam se celý projekt podařilo skutečně „nakopnout“,“ řekl deníku Zdopravy.cz primátor Ostravy Jan Dohnal.
Nesouhlasím. Historie je také důležitá a potřebujeme rovněž vychovávat nové generace techniků. Kvalitní technická muzea k tomu poslouží, a dokonce přilákají turisty z jiných regionů včetně Polska.
Civilizace, která by se úzce zaměřila jen na spotřebu statků a neměla žádný vztah ke kultuře, historii, práci předků … by ani nebyla civilizace.
A ostravská sbírka historických vozidel je celkem úctyhodná.
Nic proti kvalitnímu technickému muzeu, které si na své zřízení a provozování dokáže vydělat. Jenže zkušenosti ukazují, že to bude nakonec zase jen dojírna dotací.
Tady zas někdo mele,mele a mele a určitě volí SPOLU co?Kam patří Dohnal chytrolíne?Ze se vždycky najde nějaký TUKAN co do diskuze musí zatáhnout politiku a ještě k tomu o to prd ví…