Čtvrtý koridor boduje. Pasažérská frekvence mezi jihem Čech a Prahou prudce vzrostla

K úbytku cest vlakem do Prahy došlo u severní Moravy.
Posledních deset let přineslo nebývalý nárůst počtu železničních pasažérů mezi Prahou a Jihočeským krajem. Jak vyplývá z aktuálně zveřejněné dopravní ročenky ministerstva dopravy, Jihočeský kraj se stal v tomto směru premiantem.
Zatímco v roce 2015 vyjelo z jihu Čech do Prahy vlakem 461 tisíc lidí, předloni to bylo 995 tisíc a loni už 1,12 milionu. Zhruba stejná čísla vycházejí i na opačný směr.
Za nárůstem jsou investice do IV. koridoru a stále zrychlující vlaky, které udělaly především z Tábora destinaci pro každodenní dojíždění do Prahy. A také nedostatečné spojení po silnici, kde chybí především středočeská část dálnice D3.
Zatímco v roce 2015 trvala jízda rychlíku mezi Českými Budějovicemi a Prahou přes 2,5 hodiny a mezi Táborem a Prahou přes 1,5 hodiny, dnešním Jižním expresům (zavedeny koncem roku 2016) trvá celá cesta 1 hodinu a 41 minut, z Tábora do Prahy je to hodina. Nově zavedené pendolino zvládne trasu ještě rychleji (Tábor – Praha za 52 minut). Navíc výrazně přibylo spojů.
Podobný vývoj lze pozorovat i u Plzeňského kraje, který se také dočkal modernější infrastruktury, když byl v roce 2018 otevřen Ejpovický tunel na III. koridoru. Před deseti lety mířilo z kraje do Prahy zhruba půl milionu cestujících ročně, loni to bylo 972 tisíc. Přes milion (1,2 mil.) má i Pardubický kraj na I. koridoru, který je na tom ovšem posledních deset let zhruba stejně (téměř milion měl už před deseti lety).
Nejsilnější pasažérská frekvence je mezi Středočeským krajem a Prahou, kterou ministerská statistika vyčíslila loni na 12,3 milionu cestujících a předloni na 12,1 milionu. Před deseti lety to ovšem bylo ještě o dva miliony více. Stagnuje i Ústecký kraj (loni 809 tis. cestujících).
K poklesu došlo u severní Moravy. Zatímco před deseti lety mířilo z Moravskoslezského kraje do Prahy přes milion cestujících ročně, loni to bylo 871 tisíc. U Jihomoravského kraje jde o nárůst z 543 tisíc na 884 tisíc.
Logice se vymyká Liberecký kraj, kde počet cestujících do Prahy loni činil 243 tisíc, před deseti lety 67 tisíc. Kraj přitom zůstává stále stejně infrastrukturně zaostalý a odříznutý od elektrifikované železnice.