Ústecký kraj odvrátil invazi syslografů. ČD pošlou do kraje další pantery, RegioJet nové nasadí dřív

České dráhy pošlou do Ústí dvě jednotky z Ostravy, RegioJet vyjede na některých spojích o půlroku dříve.
Cestující v Ústeckém kraji nečeká od nového jízdního řádu tak zásadní šok v kvalitě vozidel na hlavní trati mezi Děčínem a Kadaní, jak se ještě před pár týdny zdálo. Naopak, už v polovině příštího roku se mají neplánovaně svézt úplně novými vlaky.
I když smlouva umožňuje nasadit Českým drahám místo stávajících nízkopodlažních jednotek RegioPanter soupravy složené ze starých vozů a lokomotivy s řídicím vozem (přezdívané jako syslografy), nakonec se podařilo najít kompromisní řešení.
České dráhy, kterým příští rok v prosinci končí smlouva na takzvanou Elektrickou páteř, už začaly s přesunem jednotek RegioPanter do Pardubického kraje, kde mají využití na dalších deset let. Podle smlouvy mohly celý příští jízdní řád jen se starými soupravami. Nakonec se ale RegioPantery v kraji v prosinci objeví, jen ve dvouvozové verzi.
Dvě volné jednotky z Moravskoslezského kraje
„Pro jízdní řád 2026 uvažujeme o nasazení dvou jednotek RegioPanter na území Ústeckého kraje. Jsou to volné, aktuálně nezasmluvněné jednotky. Nyní vypomáhají v Moravskoslezském kraji v rámci přístavby jednotek 471 k montáži ETCS. Očekáváme, že na konci roku po instalaci ETCS na 471 se na Ostravsku uvolní a přesuneme je na příští rok do Ústeckého kraje,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Změny oproti původnímu návrhu ukazuje aktualizovaná verze jízdního řádu na příští rok. Původně byly syslografy či klasické soupravy lokomotivy s vozy přezdívanými honeckery plánovány ve větším rozsahu, než jsou v návrhu grafikonu nyní.
Úpravy smluv s dopravci už odsouhlasili krajští radní na srpnovém jednání, v registru smluv dodatek s oběma dopravci ještě není.
Část výkonů od změny jízdního řádu pokryje už RegioJet ještě se stávajícími jednotkami Pesa Elf.eu. Kraj je přesune z méně vytížených tratí, například z Střekova do Děčína, na páteřní linky. Na pravobřežní trať podél Labe se tak vrátí opět České dráhy.
K další zásadní změně dojde v červenci. RegioJet převezme s předstihem některé výkony na hlavní lince U1 s novými jednotkami od Škoda Group. V jízdním řádu jsou tak nyní u řady spojů dva dopravci: České dráhy do 30.6. a RegioJet od 1.7. Dopravce má nové jednotky od Škody sice převzít oficiálně až v druhé polovině příštího roku, výroba ale běží dobře a měl by mít několik vozidel k dispozici s předstihem.
První pantery pro RegioJet jsou téměř hotové, za rok a čtvrt vyjede 23 jednotek
Zda na trati pojede v první polovině roku elektrická jednotka RegioPanter Českých drah nebo syslograf lze z jízdního řádu poznat jednoduše. U syslografů nejsou zastávky na znamení, protože v nich cestujících nemají jak upozornit na požadavek výstupu.