Po kompletní D1 do Košic nejdříve v roce 2032. Poslední úsek budou Slováci stavět 7 let

Stavba D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Foto: SkanskaStavba D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Foto: Skanska

Poslední úsek, který se ještě ani nezačal stavět, vyjde v přepočtu asi na 37 miliard korun.

K dokončení slovenské dálnice D1 do Košic zbývá dostavět tři chybějící úseky. Všechny se nachází v Žilinském kraji. Konkrétně se jedná o úseky Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelem Višňové, Hubová – Ivachnová a Turany – Hubová. První dva úseky jsou před dokončením, poslední se ještě ani nezačal stavět.

Lietavská Lúčka – Dubná Skala

První zmíněný, 13,5 kilometru dlouhý úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, bude současně obchvatem Žiliny. Stavbaři mají jako smluvní termín dokončení únor 2026, slovenský ministr dopravy Jozef Ráž však věří, že se první řidiči po úseku projedou ještě do Vánoc.

Nejznámější stavbou na úseku je tunel Višňové, jehož průzkumná štola se začala razit už v roce 1998. Práce provázely komplikace, všechny články Zdopravy.cz o tunelu najdete pod tagem tunel Višňové.

D1 Višňové. Zdroj: NDS

D1 Višňové.
Zdroj: NDS

Hubová – Ivachnová

Dalším úsekem, který stavbaři dokončují, je 14,9kilometrový úsek Hubová – Ivachnová. Po dokončení se stane obchvatem města Ružomberok, z jehož centra odkloní asi 20 tisíc aut denně. Řidiči musí dnes po cestě do Tater absolvovat kvůli absenci obchvatu i desítky minut čekání v dlouhých kolonách.

Součástí investice je například 3,6 kilometru dlouhý tunel Čebrať. Po dokončení tunelu Višňové se Čebrať zařadí v žebříčku nejdelších slovenských tunelů na třetí příčku.

Mapa obchvatu Ružomberka a další části slovenské D1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Mapa obchvatu Ružomberka a další části slovenské D1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Ražba tunelu začala v roce 2014, o rok později přišly komplikace v podobě málo únosného podloží v kombinaci s rizikem sesuvu svahu nad trasou tunelu u západního portálu blízko obce Hrboltová, což vedlo k pozastavení ražby a následné změně vedení trasy.

Úsek měl být ještě podle nedávných zpráv hotov do konce letošního roku. Další sesuv však podle nejnovějšího vyjádření Ráže zapříčíní několikaměsíční odklad. Ministr nyní hovoří o konci dubna 2026.

Turany – Hubová

Posledním zbývajícím úsekem na trase mezi Bratislavou a Košicemi, který se ještě ani nezačal stavět, bude 13,53 kilometru dlouhý úsek Turany – Hubová. Podle expertů geologicky velmi náročná stavba vyjde v přepočtu asi na 37 miliard korun. Už teď je jasné, že půjde o největší investici v  historii Národné diaľničné spoločnosti (NDS).

Dlouhou dobu se vedly debaty, jestli stavět tunelovou či povrchovou variantu. Součástí úseku D1 Turany – Hubová budou nakonec dva tunely. Tunel Havran má mít na délku 2,9 kilometru, tunel Korbelka 5,9 kilometru. Postaví se také jedenáct mostů či dvě mimoúrovňové křižovatky.

D1 Turany - Hubová. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

D1 Turany – Hubová.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Aktuálně se soutěží zhotovitel. Stavba posledního úseku má trvat sedm let. Vyplývá z toho, že po hotové dálnici D1 z Bratislavy do Košic se řidiči svezou nejdříve v roce 2032.

Pokračování k ukrajinským hranicím

Slovenská dálnice D1 je ve výstavbě od roku 1972. Loni bylo z celkové plánované délky 512,4 kilometru v provozu 395,9 kilometru. Po dokončení soutěžených a rozestavěných úseků bude ke kompletnímu dobudování dálnice v celé plánované délce potřeba postavit ještě úsek mezi Košicemi a ukrajinskou hranicí.

Dostavba slovenské D1 k ukrajinským hranicím zná svou trasu, s tunelem už nepočítá

Tagy D1 D1 Slovensko dálnice D1 Ministerstvo dopravy SR slovensko
29 komentářů