Agonie úzkokolejek trvá, Gepard Express nezaplatil v termínu

JHMD, přípojný vůz Balm/ú. Autor: Dalibor PalkoJHMD, přípojný vůz Balm/ú. Autor: Dalibor Palko

Pokud by se nepodařilo úzkokolejky prodat jako celek, nastal by rozprodej po částech. 

(Aktualizovali jsme v 15:45 o vyjádření Gepard Expressu) Pokus o prodej zkrachovalých jindřichohradeckých úzkokolejek v konkursu zatím nevychází. Společnost Gepard Express podnikatele Alberta Fikáčka, která v licitaci o úzkokolejky před dvěma měsíci zvítězila s cenou 83 milionů korun, do stanoveného termínu nezaplatila celou částku. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil insolvenční správce David Jánošík a posléze i Fikáček. Termín vypršel o půlnoci z pondělí na úterý. O dalším vývoji bude podle Jánošíka rozhodovat věřitelský výbor.

Gepard Expressu k včasnému zaplacení celé částky nepomohl ani prodej autobusové dopravy firmě RegioJet, ani dvacetimilionová půjčka od města Jindřichův Hradec.

Podle Gepard Expressu nedošlo k zaplacení celé částky „z důvodu neprovedení transakce ze strany jednoho z partnerů na účet insolvenčního správce včas“. Firma hodlá dál pomáhat s rozjetím provozu.

„Za výběr partnerů se cítím jako předseda představenstva osobně odpovědný. Neznám ještě důvody, které k tomu vedly, jedná se jinak o velice spolehlivého a solventního partnera. Za sebe mohu říct, že slib a závazek k obcím i veřejnosti beru vážně. Čas na lítost ale přijde jindy – teď je důležité dokončit práci a ukázat, že úzkokolejka má budoucnost i bez ohledu na aktuální situaci a na to, jestli budeme majitelem,“ uvedl Fikáček. Celé prohlášení je zde v pdf.

V konkursu se prodává majetek předlužených Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), které skončily v říjnu 2022 v úpadku. Fikáček měl koupit především dvě úzkorozchodné tratě (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km), 15 nádraží a drážní vozidla.

S vervou (a se svolením insolvenčního správce) se o prázdninách snažil s pomocí dobrovolníků o opravy tratí a obnovu provozu.

Úzkokolejky už téměř tři roky setrvávají v agonii, ze které se je během dlouhého insolvenčního řízení nepodařilo probrat. Od října 2022 provoz (s malou loňskou výjimkou) stojí. Následující léta byla vyplněna snahou o reorganizaci, jejíž tváří se stal podnikatel Jan Kysela. Jeho plán, který letos začátkem roku ztroskotal, spočíval v přivedení investorů a následném převodu majetku na svazek obcí.

Druhým účastníkem červnové licitace o majetek JHMD byla firma Fexlin s nabídkou 78,8 milionu. Dle informací deníku Zdopravy.cz je za nabídkou miliardář Otakar Moťka, který je mimo jiné známý jako zachránce a majitel skláren Kavalier nebo textilky Veba.

Věřitelé se budou nejspíš rozhodovat mezi třemi scénáři: dát ještě šanci Gepard Expressu částku doplatit, dát šanci firmě Fexlin, nebo výběrové řízení zcela zrušit.

Pokud by se nepodařilo majetkovou podstatu prodat jako celek, nastal by zřejmě rozprodej po částech.

Celý seriál článků o JHMD v potížích je pod tagem insolvence JHMD.

Tagy Albert Fikáček Gepard Express insolvence JHMD JHMD konkurs JHMD
90 komentářů