Na metru C se mění zabezpečení, zároveň se soutěží automatizace. DPP vysvětlil, že to není v rozporu

Reléový zabezpečovač. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýReléový zabezpečovač. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Výměna starých relé na lince metra C pokračuje. Zároveň se soutěží automatizace pro provoz bez strojvedoucích.

Na začátku srpna museli cestující na podstatné části metra C týden využívat náhradní dopravu. Důvodem rozsáhlé výluky byla instalace elektronických stavědel v úseku Kačerov – Vyšehrad. Jejich zprovozněním je od konečné Háje až po Vyšehrad dokončena modernizace a výměna původních staničních a traťových zabezpečovacích zařízení.

Podle společnosti AŽD, která výměnu provádí, budou v následujících měsících následovat úseky I. P. Pavlova – Hlavní nádraží, Florenc – Vltavská a modernizace depa Kačerov.

Letos na podzim budeme pokračovat s první etapou modernizace stavědel v dalším úseku, tj. ve stanicích I. P. Pavlova, Muzeum a Hlavní nádraží. Druhá etapa pak proběhne v příštím roce,“ upřesnil termíny vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík. Postupně bude podle něj, co se týče této techniky, zmodernizována celá linka C do konce roku 2027.

Nabízí se však otázka, proč vlastně dopravní podnik modernizuje na lince C zabezpečovací zařízení, když současně probíhá soutěžní dialog na jeho budoucí nahrazení systémem CBTC nutným pro chystané autonomní vedení vlaků. Jde o obří tendr, jehož součástí je i dodávka automatických vlaků pro linky C a D s předpokládanou hodnotou 86 miliard korun.

Podle DPP se však při aktuální modernizaci nejedná o nahrazení vlakového zabezpečovače, ale o výměnu původních reléových stavědel zabezpečovacího zařízení, která jsou v provozu od roku 1974, za moderní elektronická stavědla.

Vlakový zabezpečovač je nadstavbou stavědel, tj. zabezpečovacího zařízení, jedná se tedy o dvě různá zařízení, která navzájem spolupracují,“ vysvětlil Šabík.

S ohledem na stáří stávajícího zabezpečovacího zařízení tak podle něj DPP zvolil cestu výměny za moderní elektronická stavědla v předstihu před samotnou realizací automatizace trasy C.

Podmínka nikoliv duplicita

Modernizace stavědel je tak podle dopravního podniku jednou z podmínek připravované automatizace trasy C a nejedná se o duplicitní práce.

Jedním z požadavků na nová elektronická stavědla je existence komunikačních protokolů pro spolupráci s budoucím vlakovým zabezpečovačem CBTC. Tedy v současnosti instalovaná nová elektronická stavědla budou kompatibilní s vlakovým zabezpečovačem CBTC bez ohledu na jeho dodavatele,“ uzavírá Šabík.

Odstartoval tendr desetiletí. Automatizace metra zahrne nové vlaky, nástupiště i celý systém

Největší český tendr v rámci městské veřejné dopravy nabírá značné zpoždění. Soutěž na 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích pro linky pražského metra C a D s odhadovanou cenou 86 miliard korun měla být touto dobou už ve své jednací fázi.

Zatím však nebyla uzavřena ještě ani kvalifikační část, ve které musí uchazeči prokázat profesní způsobilost a ekonomickou a technickou kvalifikaci. Při loňském vyhlášení tendru totiž DPP předpokládal vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy s ním už v říjnu 2025.

Nyní DPP odhaduje ukončení kvalifikační fáze do konce letošního roku, navazující jednací fáze má skončit kolem poloviny roku 2027.

Dva zájemci

Do tendru se přihlásili jen dva zájemci. Jedním je sdružení Siemens Mobility a Škoda Group, druhým Alstom. Oproti původním očekávání se nepřihlásil Stadler Rail, který nemohl použít referenci na své první autonomní metro budované v anglickém Birminghamu. Není totiž stále dokončené.

Stadler i kvůli tomu napadl regulérnost tendru u antimonopolního úřadu. Ten však námitky letos v květnu pravomocně odmítl.

Největší český tendr v městské dopravě se zpožďuje. Nové vlaky metra se vyberou až příští rok

Dodavatel současné modernizace zabezpečení linky C, kterým je společnost AŽD, podle informací Zdopravy.cz v současné kvalifikační fázi nespolupracuje ani s jedním z uchazečů. Po vyhlášení vítěze tendru je však jeho subdodavatelské zapojení pravděpodobné.

Tagy dpp metro C stavědla zabezpečovací zařízení
9 komentářů