Konec letů přes řidítka. Elektrocyklistům má pomoci systém ABS, zabrání třetině nehod

Systém ABS pro elektrokola. Foto: Zdopravy.czSystém ABS pro elektrokola. Foto: Zdopravy.cz

Počet nehod elektrokol prudce roste.

BESIP představil novinku, která má zvýšit bezpečnost cyklistů používajících elektrokola. Podle nedávné analýzy Centra dopravního výzkumu totiž počet nehod kol využívajících pomocný elektromotor rychle roste, neboť na nich jezdí často méně zkušení cyklisté, navíc velmi rychle či pod vlivem alkoholu.

Za období leden–červenec 2025 došlo v Česku k 511 nehodám elektrokol, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku.

Elektrokola mohou být ekologičtější než klasická kola, uvedl odborník

Brzdový asistent pro elektrokola (ABS) prezentoval BESIP na bezpečnostní akci ve Stromovce, vyvinula ho firma Bosch eBike Systems.

Cílem je ukázat rozdíl v chování kola při brzdění s aktivovaným a deaktivovaným ABS a demonstrovat, jak se mění brzdná dráha i stabilita elektrokola na různých površích,“ uvedl koordinátor BESIPu Oldřich Kasl.

Systém ABS zabraňuje zablokování kol, které často vede ke ztrátě kontroly nad řízením a k pádu. Při prudkém stisknutí přední brzdy dokáže rozložit brzdnou sílu mezi obě kola a předejít tak pádu přes řidítka. To, co je běžné u automobilů a motocyklů, je nyní k dispozici i pro elektrokola.

Vyrábíme motory, baterky, řídící jednotky a zároveň i nový systém ABS. Ten pomáhá zamezit až třiceti procentům nehod elektrocyklistů,“ popsal pro Zdopravy.cz Tomáš Jančárek ze společnosti Bosch eBike Systems.

Systém ABS je napojený na přední brzdu. Právě její prudké zmáčknutí v momentě, kdy se člověk lekne, vede nejčastěji k přepadnutí přes řidítka a úrazu. „Když dojde ke krizovému brzdění, tak ABS začne fungovat tak, jak jste zvyklí z auta – rázovat až do bezpečného zastavení. Komunikuje přitom i se zadní brzdou,“ popsal Jančárek.

Systém funguje na štěrku či písku, jediný problém může nastat na mokrém povrchu během zatáčení, kdy uklouznutí nezabrání.

Inovace vyjde řádově na 400 eur, samostatně se však neprodává, nakupují ji výrobci kol. Podle firmy se postupně objevuje u značek Magura, TRP či Shimano. Pro obyčejná kola k dispozici zatím není, potřebuje totiž bateriové napájení.

Průřez motorem elektrokola. Foto: Zdopravy.czSystém ABS pro elektrokola. Foto: Zdopravy.czPrůřez motorem elektrokola. Foto: Zdopravy.cz
Tagy ABS BESIP elektrokola
19 komentářů