Diesel už jen jako záloha. Kutná Hora přešla na bezemisní MHD, v říjnu dorazí sedmý elektrobus

Elektrobus MAN v Kutné Hoře. Foto: Pražská integrovaná dopravaElektrobus MAN v Kutné Hoře. Foto: Pražská integrovaná doprava

Kutná Hora postupně přechází na elektromobilitu i u vozidel technických služeb.

Cestující v Kutné Hoře vozí nové elektrobusy. Nový dopravce Lutan od dubna nasadil na městské linky šest elektrobusů MAN a v říjnu přidá sedmý. V minulosti po městě jezdilo pět elektrobusů společnosti Arriva Autobusy, které nyní zajišťují příměstský provoz, tedy dopravu mezi Kutnou Horou a přilehlými obcemi. Zatímco dříve elektrobusy jezdící po městě doplňovaly autobusy s naftovými motory, nyní by měl být vozový park dopravce téměř výhradně na elektrický pohon, řekl ČTK při představení elektrobusů na kutnohorském Palackého náměstí koordinátor veřejné hromadné dopravy Radim Fedorovič.

„V minulosti elektrobusy nepokrývaly kompletní provoz. Část zajišťovala vozidla s naftovými vozidly. To jsme teď zcela odbourali. Dopravce musí zajistit minimálně 90 procent všech spojů elektrickými vozy. Základní vozový park musí být tvořen jenom elektrickými autobusy a těch deset procent jsou zálohy v případě nějaké poruchy,“ uvedl Fedorovič.

Cena jednoho nového elektrobusu MAN je kolem 11 milionů korun. Díky uložení baterie na střeše je o 0,6 metru kratší než starší model a má i menší rozvor, takže se s ním lépe manévruje v úzkých uličkách. Počet sedadel se sice snížil na 26 z původních 32, nabízí ale o něco víc míst ke stání. Dojezd na jedno nabití je přes 300 kilometrů, což je více než u starých elektrobusů.

Kutnohorská MHD v novém. Po dlouhé době končí Arriva, Lutan vyjede s elektrobusy a novým jízdním řádem

Podle starosty Lukáše Seiferta (ODS) jde o novou generaci elektrobusů, která je velmi komfortní pro cestující. Město podle něj ročně vynakládá na dopravní obslužnost kolem 15 milionů korun a provoz elektrobusů se mu z ekonomického hlediska vyplatí. „Kutná Hora vysoutěžila tyhle moderní autobusy za cenu, za kterou jiná města soutěží běžná naftová vozidla s dražším s dražším servisem a a provozem,“ podotkl Seifert.

Kutná Hora investovala šest milionů korun do nové nabíjecí stanice v bývalé cihelně, kde je zároveň nabíjecí stanice společnosti Arriva Autobusy. Podle Seiferta radnice postupuje v elektromobilitě dál a pořizuje vozidla na elektrický pohon například i pro technické služby. Využívají se ke svozu odpadu. Výhodou je, že nejsou hlučná a neruší obyvatele města.

Nový dopravce Lutan má autobusovou dopravu v Kutné Hoře provozovat příštích deset let. Vzešel z výběrového řízení, které vypsal krajský organizátor dopravy Integrovaná doprava Středočeského kraje. V Kutné Hoře se od dubna sloučily autobusové linky 801 a 803. Nově autobusy po městě jezdí pod číslem 801 po dosavadních trasách s drobnými úpravami na koncových zastávkách.

Tagy Kutná Hora Lutan MAN MHD Kutná Hora
7 komentářů