Účet za nehodu v Hustopečích přesáhne čtvrt miliardu jen u SŽ. Není jasné, kdo ho zaplatí

Lokomotiva T478.3001 při zásahu v Hustopečích. Foto: České dráhyLokomotiva T478.3001 při zásahu v Hustopečích. Foto: České dráhy

Vláda naposledy prodloužila stav nebezpečí, zřejmě již naposledy.

Necelý půlrok po vykolejení a požáru nákladního vlaku v Hustopečích nad Bečvou je jasnější, jak velké škody způsobila mimořádná událost jen na železniční infrastruktuře. Není ale stále jisté, kdo škody zaplatí.

Správa železnic tento týden uzavřela další smlouvy na likvidaci následků nehody. Jde o obnovu trakčního vedení (zhotovitelem je společnost Elektrizace železnic) a další sanaci kontaminovaného území se společností Dekonta.

Podle aktuálních dat poskytnutých deníku Zdopravy.cz jen obnova infrastruktury vyjde na více než sto milionů korun. První etapa zprovoznění vyšla na 23 milionů korun. Pro zbývající část oprav k celkové obnově poškozené infrastruktury počítáme s celkovými náklady přibližně 90 milionů korun,“  řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Do této částky zahrnula Správa železnic i čerstvě zasmluvněné práce na obnovu trakčního vedení. 

Na trať u Hustopečí se vrátily vlaky. Nový je železniční spodek i svršek, stožáry jsou provizorní

Podstatně dražší záležitostí je sanace zamořeného území kolem trati benzenem. „V rámci sanace území v současnosti probíhají sanační práce na základě smlouvy se společnosti Dekonta s rámcem 183 milionů korun, plnění je postupné na základě dílčích objednávek. V případě vyčerpání celého smluvního rámce by se souhrnné náklady na sanační práce mohly na podzim přiblížit částce 258 milionů korun,“ dodal Gavenda.

Další prodloužení stavu nebezpečí

Správa železnic platí škody zatím ze svého Vzniklé škody bude možné uplatňovat na viníkovi, až bude určen. Dosud probíhá vyšetřování nehody ze strany Drážní inspekce a Policie ČR,“ vysvětlil Gavenda.

K nehodě došlo 28. února. Vláda tento týden popáté prodloužila stav nebezpečí. Podle vyjádření ministra životního prostředí Petra Hladíka již naposledy. Sanace pokračuje úspěšně, na hladině podzemních vod už benzen není, ještě měsíce potrvá, než bude vyčištěna i zemina.

Nákladní vlak vykolejil u Hustopečí nad Bečvou 28. února. Většina cisteren s mimořádně toxickou látkou se při havárii poškodila a benzen začal nekontrolovaně unikat do půdy. Následně se vzňal a intenzivně hořel. Podle České inspekce životního prostředí uniklo až 400 tun benzenu.

Zasažené území od okolního prostředí izoluje ocelová stěna. Přilehlé jezero by mohlo být bezpečné ke konci září, uvedl Hladík s tím, že další dekontaminace by pak měla pokračovat v prostoru uzavřeném stěnou.

Vyhlášení stavu nebezpečí umožňuje rychlejší organizaci sanace zamořené půdy a vody. Vláda může zvláštní režim prodloužit vždy jen o 30 dnů.

Video: Hasiči ukázali, jak mohlo vypadat vykolejení nákladního vlaku s benzenem

Tagy Hustopeče nad Bečvou Správa železnic
18 komentářů