Volno k 4,5 milionům kilometrů ročně. RegioJet vystřídá u rychlíků Arrivu, nepřišly námitky

Siemens Desiro Classic v barvách RegioJetu. Foto: Juan88 / Wikimedia CommonsSiemens Desiro Classic v barvách RegioJetu. Foto: Juan88 / Wikimedia Commons

RegioJet vyjede s novými hybridními jednotkami od Škody.

Společnost RegioJet je definitivně vítězem soutěže na patnáctiletý provoz rychlíků severně od Prahy. Proti jejímu vítězství nepřišly v zákonné patnáctidenní lhůtě žádné námitky.

Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministerstvo nyní vyzve RegioJet ke složení bankovní záruky a podpisu smlouvy. V prosinci 2029 by pak mě dopravce vyjet se zcela novými jednotkami.

RegioJet ze čtyř dopravců nabídl v provozním souboru označovaném také jako Minideal nejnižší cenu. Půjde o linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí n/L, R21 Praha – Tanvald, R22 Kolín – Rumburk a R24 Praha – Rumburk. Půjde o výkony (s výjimkou dosud neprovozované linky Praha – Rumburk), kde nyní jezdí Arriva vlaky.

Jde o zatím největší soutěž na dálkové vlaky, které ministerstvo vypsalo, RegioJet získá smlouvu na provoz 4,5 milionu kilometrů ročně.

V soutěži nabídl nejnižší cenu. Požaduje denní kompenzaci 1,997 milionu korun, což odpovídá zhruba 170 korunám za kilometr. To je o zhruba deset až dvacet procent více, než za kolik nyní se staršími jednotkami 845 na tratích jezdí Arriva. Podle smlouvy musí vítěz vyjet s novými jednotkami.

RegioJet už dříve uvedl, že se do soutěže přihlásil s dosud neexistujícími jednotkami od Škody, které budou kombinovat pohon na elektřinu a diesel.

Do soutěže přišly celkem čtyři nabídky, kromě RegioJetu ještě od Arrivy, Českých drah a Leo Expressu. Druhé jsou podle informací deníku Zdopravy.cz České dráhy. Aktuálně běží lhůta pro podání námitek proti výběru.

Ministerstvo zveřejnilo po uzávěrce soutěže anonymizované nabídky jednotlivých uchazečů s celkem pěti hodnotícími kritérii. Ukazují značné rozdíly v odhadu požadované kompenzace, mezi prvním a posledním uchazečem je rozdíl téměř dvojnásobný.

Anonymizované nabídky pro soutěž na rychlíky severně od Prahy. Foto: MD

Pro ministerstvo je soutěž úspěchem, nabídky skončily výrazně pod celkovou odhadovanou cenou 19,9 miliardy korun za 15 let provozu.

RegioJet aktuálně provozuje pro ministerstvo linky R8 Brno – Bohumín a R23 Kolín – Ústí nad Labem, příští rok převezme provoz linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava.

Tagy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R21 R22 R24 RegioJet
110 komentářů