Všechny zbývající části Kysucké dálnice mají zhotovitele, soutěže ušetřily přes 6 miliard

Stavba 26 kilometrů slovenské D3 začne v průběhu podzimu.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už zná zhotovitele všech tří zbývajících úseků slovenské dálnice D3. Dva úseky již zhotovitele měly, zbýval poslední.
Úřad pro veřejné zakázky zamítl i poslední námitku neúspěšného uchazeče a všechny tendry jsou tak ukončené. Řekl to slovenský ministr dopravy Jozef Ráž.
Jako první byl vybrán zhotovitel prostředního ze tří zbývajících úseků, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. Postaví jej Skanska SK. Téměř desetikilometrový úsek vyjde na 261 milionů eur bez DPH (6,4 miliardy korun).
Následovalo vysoutěžení zhotovitele 5,3 kilometru dlouhého úseku Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil. Za 230 milionů eur (5,6 miliardy korun) jej postaví konsorcium firem Váhostav, Metrostav DS a Duna Aszfalt.
Stejné firmy získaly i poslední zakázku, a to na úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Ze všech bude nejdelší, má mít přes 11 kilometrů. Vyjde na 399 milionů eur (9,8 miliardy korun).
O šest miliard levněji
„Oproti odhadům se nám na těchto třech úsecích podařilo ušetřit dohromady téměř čtvrt miliardy eur,“ uvedl Ráž. V přepočtu je to přes 6 miliard korun.
Podpis všech tří smluv očekává Ráž v září, na podzim by se pak zbývajících 26 kilometrů Kysucké dálnice mělo začít stavět. Třetina z celé trasy povede po mostech. Hotovo má být do roku 2029, do kdy jsou na stavbu alokované prostředky z Evropské unie.
Dálniční tah odláká část provozu ze současné silnice I/11, po které denně projede přes 20 tisíc aut. Kysucká dálnice D3 bude sloužit i tranzitu z Třince na Žilinu.
„Kysucká dálnice je pro nás projektem s nejvyšší prioritou. Dobudování D3 pomůže lidem v regionu, který trpí chronickými dopravními problémy. Po dostavbě chybějících úseků D3 bude mít Slovensko kompletní dálniční propojení od Žiliny až po hranice s Polskem. Zároveň dokončení pomůže Slovensku splnit i mezinárodní závazky v rámci transevropské dopravní sítě,“ uvedla již dříve NDS.