Nezvyklou nehodu tramvaje v Oslu způsobila infekce a mdloby řidiče. Myjte si ruce, radí vyšetřovatelé

Řidič omdlel a tramvaj po vykolejení vjela do obchodu s elektronikou.
Norský státní úřad pro vyšetřování nehod (SHK) uzavřel objasňování loňského neobvyklého vykolejení tramvaje SL18 v centru Osla. Tramvaj 29. října vykolejila v zatáčce na křižovatce mezi ulicemi Nygata a Storgata a narazila do prodejny s elektronikou.
Řidič tramvaje a tři cestující utrpěli lehká zranění. V obchodě nebyl zraněn nikdo, vyšetřovatelé přitom hovoří o velkém štěstí, jelikož se zde obvykle pohybuje množství lidí.
Prostory obchodu přitom tramvaj do značné míry zdemolovala, náraz narušil statiku budovy a poškodil jeden nosný sloup. Škody na vozidle dosáhly v přepočtu 69 milionů Kč.
Podle vyšetřovací zprávy tramvaj linky 19 ve výhybce náhle zrychlila na 37 km/h, což je výrazně nad rychlostním limitem 15 km/h v daném místě.
Příčinou nepřiměřené rychlosti vedoucí k vykolejení byla akutní nevolnost řidiče, která způsobila ztrátu vědomí. „Současně se ztrátou vědomí řidiče byla ovládací páka přesunuta do polohy plný plyn a uvolněna bezpečnostní brzda,“ uvádí zpráva.
Bezprostředně před ztrátou vědomí řidič podle výpovědi pocítil náhlou a silnou bolest břicha a nevolnost, které byly později připsány norovirové infekci. Lékařské testy odhalily, že virus způsobil silnou aktivaci hlavového nervu, což mělo za následek sníženou srdeční frekvenci, nízký krevní tlak a mdloby. „Stav se projevil akutně a nebylo možné mu zabránit,“ popisuje zpráva.
Tramvaj SL18 od španělského výrobce CAF je vybavena systémem, který zastaví tramvaj, pokud řidič ztratí vědomí. Ten sice fungoval, k incidentu však došlo velmi rychle. Od uvolnění tlačítka „mrtvého muže“ do kolize uběhlo jen osm sekund. Systém přitom aktivuje brzdy až po 10 sekundách.
Systémem pro předcházení kolizím (CAS) ani systémem automatického zastavení vlaku (ATSM) tramvaj vybavena nebyla. Vyšetřování neodhalilo žádné problémy s údržbou tramvaje ani jiné technické či organizační okolnosti považované za relevantní pro nehodu.
Úřad tak po vyšetřování nevydal žádná závazná bezpečnostní doporučení. Zpráva ovšem obecně zdůraznila důležitost dobré hygieny rukou a kuchyně jako preventivního opatření proti noroviru.
Dodává tramvaje izraelským okupantům, protestují norští odboráři proti zakázce pro CAF
Tramvaj byla ze série nových tramvají SL18, které byly uvedeny do provozu před sedmi lety. Při jejich testování ani v dosavadním provozu nedošlo k žádným podobným nehodám. Tramvaje provozuje, stejně jako metro v Oslu, společnost Sporveien Trikken, podle níž má tato souprava, dlouhá 34 metrů, kapacitu 220 míst k sezení a prázdná váží 42,7 tuny.