Sýrie po 13 letech obnovila železniční provoz do Aleppa. Damašek plánuje i výstavbu metra

Nádraží v severosyrském Aleppu. Foto: SANANádraží v severosyrském Aleppu. Foto: SANA

Výraznějšímu obnovení pravidelného provozu brání nedostatek technického personálu a náhradních dílů.

Na začátku srpna proběhly v Sýrii první zkušební jízdy na 140 km dlouhé železniční trati spojující druhé největší město Aleppo s Hamou. Provoz na severní části bývalé páteřní trati vedoucí z Aleppa do Damašku a dále na jih se obnovil po 13leté přestávce způsobené občanskou válkou v zemi.

Obnovená trať spojuje Aleppo a město Hamá. Zdroj: Mapy.cz

Obnovená trať spojuje Aleppo a město Hamá. Zdroj: Mapy.cz

Vedoucí vládní železniční skupiny Mohammed Hamza Abram řekl agentuře SANA, že se jedná o „výsledek komplexních údržbových prací na vlacích a tratích“.

Jeho tým usiluje o obnovení celé železniční sítě v Sýrii a její propojení s Tureckem přes město Gaziantep. Celková délka syrské železniční sítě bývala přibližně 2 500 kilometrů. V současné době je v provozu jen velmi málo tratí a jsou vyhrazeny pro nákladní dopravu.

První osobní vlaky na obnovené trati Aleppo-Hamá v současné době dosahují rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vagony jsou klimatizované a v provozu je i bistrovůz.

Výraznějšímu obnovování pravidelného provozu však podle SANA brání nedostatek kvalifikovaného technického personálu a náhradních dílů pro údržbu vlaků.

V nadcházejících měsících by se fungující úsek měl prodloužit o dalších 50 kilometrů až do města Homs. Poté se bude pokračovat směrem na Damašek a přímořskou Latakii, plány počítají také s propojení sítě s východní částí země a Tureckem.

Trať Aleppo-Hama byla uzavřena v roce 2012, rok po vypuknutí protestů proti režimu prezidenta Asada. Provoz zpočátku znemožnily boje, velké úseky tratí byly zničeny, stanice a depa poškozeny a následně vypleněny. Několik oblastí podél trasy zůstávalo navíc po dlouhou dobu mimo kontrolu vlády.

Investice ze Zálivu

Současný syrský prezident Ahmeda aš-Šaráa minulý týden podepsal 12 investičních dohod s mezinárodními společnostmi na infrastrukturní, dopravní a realitní projekty zaměřené na oživení ekonomiky.

Týkají se mimo jiné rozšíření mezinárodního letiště v Damašku či investic na výstavbu metra v hlavním městě. To by měli začít budovat investoři ze Spojených arabských emirátů.

Projekt damašského metra je naplánován na kapacitu 750 000 cestujících denně a podle vlády má nejvyšší prioritu. Má zahrnovat 26,5 kilometru tratí a propojit tunely i nadzemními úseky jihozápad a severovýchod metropole. Zahrnuje 17 stanic včetně napojení letiště.

Tagy Blízký východ obnovení železničního provozu Sýrie
4 komentáře