Stavba obchvatu pražského Kulaťáku se přiblížila. Město získá pozemky od armády

Návrh nové podoby Vítězného náměstí. Pramen: IPR PrahaNávrh nové podoby Vítězného náměstí. Pramen: IPR Praha

Na vznik obchvatu je navázána kompletní přestavba Vítězného náměstí.

Praha se s ministerstvem obrany dohodla na výměně pozemků, která umožní vybudování spojky Evropské a Svatovítské ulice. Ta se chystá už 20 let a má sloužit jako obchvat Vítězného náměstí přezdívaného Kulaťák.

Ministerstvo o dohodě s městem informovalo na svých stránkách. „Resort získá rozvojové plochy, město naopak pozemky nutné pro zlepšení dopravní obslužnosti zejména v koridoru Evropská – Svatovítská,“ uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

Město získalo pozemky na okraji areálu kasáren mezi ulicemi Generála Píky a Svatovítská. Přiléhají k železniční trati na Kladno, dříve zde byly armádní pekárny. Armáda získá na oplátku od města další pozemky u letiště Kbely.

Obchvat Vítězného náměstí se plánuje už řadu let, původně měl být podobně jako Evropská třída čtyřpruhový. V roce 2010 projekt získal kladné stanovisko EIA, to je však již nyní propadlé. Praha 6 navíc v minulosti rozhodla o snížení počtu pruhů na dva.

To, že se současné vedení městské části o myšlence obchvatu vrací, potvrdil deníku Zdopravy.cz mluvčí radnice Marek Zeman. Radnice vypracovala návrh projektu a studii proveditelnosti, hlavní město pak vysoutěžilo projektanta. Do schválení výměny pozemků však byly práce pozastavené.

Obchvat má z Evropské třídy pokračovat současnou Gymnasijní ulicí, následná novostavba bude začínat v místech křižovatky s ulicí Generála Píky. Tam mu pravděpodobně padne za oběť část areálu kulturního centra Klubovna. Pokračovat bude podél železniční trati areálem zmíněných kasáren.

Vizualizace spojky Evropské a Svatovítské ulice, která má tvořit obchvat Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace spojky Evropské a Svatovítské ulice, která má tvořit obchvat Vítězného náměstí. Zdroj: IPR

Otázkou zůstává, zda zde v době stavby ještě trať Praha – Kladno bude, v rámci chystaného projektu trati na letiště PRAK je totiž schválené její odklonění do tunelu pod Střešovicemi. Správa železnic počítá s dokončením trati v roce 2030, přestože tunelový úsek ještě nemá ani povolení EIA.

Obchvat má na Svatovítskou ulici napojit rampa v místech Svatovítského mostu. V opačném směru se pak podle starosty Prahy 6 Jakuba Stárka původně uvažovalo o možnosti odbočit při jízdě od tunelu Blanka rovnou doleva do nové ulice. To by ale vyžadovalo semafor a tamní dopravu by to zdržovalo. Místo toho by mělo být možné odbočit doprava a Svatovítskou podjet.

Přípravy obchvatu by podle něj měly nyní už probíhat rychle. „EIA už projekt kdysi měl, konzultace ohledně povolení už taky proběhly a není tam moc účastníků řízení. Realistický odhad je, že by stavba mohla začít do tří let,“ citoval starostu deník MF DNES.

Na vznik obchvatu je navázána kompletní přestavba Vítězného náměstí. V rámci ní dojde ke zklidnění dopravy, přesunu tramvajových tratí do obvodu náměstí a vzniku veřejného prostranství uvnitř “Kulaťáku”.

Tagy Praha 6 Vítězné náměstí
10 komentářů