Velká zakázka pro jihozápadní koridor na 200 km/h. Průzkum má limit 51 milionů

Aktualizovanou studii proveditelnosti ve variantě pro 200 km/h už schválila centrální komise ministerstva dopravy.
Správa železnic (SŽ) vypsala první velkou zakázku k modernizaci trati z Českých Budějovic přes Protivín do stanice Horažďovice předměstí, která se bude týkat i odbočky z Protivína na Písek. Tam bude elektrifikace protažena skrze centrum až ke stanici Písek město.
Aktuální zakázka se týká podrobného inženýrskogeologického průzkumu pro úsek Nemanice – Protivín (včetně) – Písek město (včetně); průzkum je potřeba pro zpracování projektové dokumentace pro povolení stavby. SŽ stanovila cenový limit na 50,77 milionu korun.
Samotnou stavbu chystá Správa železnic na první polovinu 30. let. Plány jsou přitom výrazně velkorysejší, než o jakých se mluvilo ještě koncem minulé dekády. Trať má být mezi Českými Budějovicemi a Pískem město a mezi Protivínem a Strakonicemi zdvoukolejněna a uzpůsobena pro rychlost až 200 km/h.
Aktualizovanou studii proveditelnosti ve variantě pro 200 km/h už schválila centrální komise ministerstva dopravy.
Plán je rozdělen do dvou staveb. Nejprve má v letech 2030 až 2033 dojít na modernizaci zmíněných 53 kilometrů dlouhého úseku úseku České Budějovice (Nemanice) – Protivín (včetně) – Písek město (včetně). Předpokládané celkové investiční náklady přesahují 28 miliard korun.
Elektrizace přitom postoupí nejen do stanice Písek-město, ale i do Vodňan, které leží na šumavské trati 197. Ta navíc dostane u napojení na hlavní trať novou spojku, aby odpadla úvrať v Číčenicích.
Rekonstrukce se zároveň dočkají železniční stanice Hluboká nad Vltavou, Zliv, Dívčice, Číčenice, Protivín, Putim, Písek a Písek město.
Navázat má následně samostatný projekt modernizace 37 kilometrů dlouhého úseku Protivín (mimo) – Horažďovice předm. (mimo). Stavba by měla proběhnout dle aktuálních předpokladů v letech 2033 až 2035. Předpokládané celkové investiční náklady přesahují 14 miliard korun. Rekonstrukce se mají dočkat železniční stanice Ražice, Čejetice, Katovice a Střelské Hoštice.
Jako první má být ovšem hotova kompletní rekonstrukce úseku o délce 55 kilometrů mezi Horažďovicemi předměstím a plzeňským Koterovem, a to včetně zdvoukolejnění dosud jednokolejného úseku Nepomuk – Plzeň-Koterov.
Od května hledá SŽ projektanty pro zpracování dokumentace pro povolení stavby (a digitálního modelu BIM). Cenový strop je stanoven na 228,84 milionu korun. Maximální rychlost pro naklápěcí soupravy zde má být 160 km/h, pro normální soupravy 140 km/h (dnes 100 km/h).
Stavět se má v letech 2027 až 2030.