Soumrak kategorie EC. Railjety ČD začnou jezdit až do Budapešti, vrací se spojení do Villachu

Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czŘídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Pod kategorii railjet nově spadne například i vlak Hungaria, spojení do Hamburku zrychlí.

Nový jízdní řád přinese velké změny v nasazování vozidel na dálkové mezinárodní spoje Českých drah. Souvisí především s rozšíření dálkové flotily o soupravy ComfortJet. Ty společně se staršími railjety budou zajišťovat od prosince více výkonů pod označením kategorie vlaku Railjet, z jízdního řádu naopak zmizí vlaky s označením kategorie EC.

Kategorie vlaku Railjet se nově objeví na linkách do Německa (dosud jezdil jeden pár vlaků), na Slovensko a do Maďarska. Pod stejnou značkou budou provozovány původní soupravy Railjet i nové ComfortJety. O hlavních změnách v jízdním řádu v dálkové dopravě  informovaly České dráhy v tiskové zprávě.

„Aby bylo z jízdního řádu na první pohled jasné, že jsou příslušné vlaky operovány našimi nejlepšími soupravami, budou všechny jezdit v mezinárodní vlakové kategorii Railjet,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

V první polovině roku 2026 bude dokončena dodávka netrakčních jednotek ComfortJet a České dráhy budou disponovat všemi 180 moderními vozy ve 20 soupravách. Díky tomu bude jezdit na ostatních linkách více moderních klimatizovaných vozů a rozšíří se další služby ve vlacích ČD.

V kategorii Railjet tak bude většina vlaků linek Berliner, Vindobona, Metropolitan z Prahy do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Označení EuroCity (EC) zůstane u některých Metropolitanů, kde vozy zajišťuje Železničná spoločnosť Slovensko. Pod značkou Railjet bude například i vlak Hungarie z Budapešti až do Kielu, Vindobona z Hamburku až do Vídně přes Prahu nebo například vnitrostátní Brněnský drak.

Do Kodaně až třikrát denně

České dráhy už dříve oznámily prodloužení linky Berliner od příštího května až do Kodaně u dvou párů vlaků (třetí v sezóně). Nově budou až do Hamburku po skončení velké výluky jezdit i vlaky, které dosud končily v Berlíně. Navíc budou zavedeny další dva spoje, které usnadní cestování ve večerních hodinách a umožní pozdější návraty z cest.

Potvrzeno: Do Kodaně přímým vlakem z Prahy od května příštího roku

Z Hamburku a Berlína pojede další vlak ještě o 2 hodiny později než nyní, tedy z Hamburku po 17. a z Berlína po 19. hodině s plánovaným příjezdem do Prahy před půlnocí. V opačném směru přibude večerní vlak z Prahy do Drážďan s odjezdem z Prahy před 21. hodinou. Jízdní doby se zkrátí o několik desítek minut. Ta z Prahy do Berlína bude trvat zhruba 4 hodiny a do Hamburku přibližně 6 hodin. Soupravy ComfortJet mají v úseku Berlín – Hamburk využívat svou maximální rychlost 230 km/h.

Čtvrtým nejdelším tunelem

Dopravce potvrdil i nasazení railjetů až do Villachu, prodloužení linky Vindobona až k hranicím s Itálií a Slovinskem umožní hlavně otevření Koralmbahn. Nově pojedou tři páry vlaků denně v trase Praha – Brno – Vídeň – Graz – Klagenfurt – Villach. Villach je důležitý uzel na jihu Rakouska pro další cesty do Slovinska a do Itálie. Korutany se svými jezery a horami patří také mezi vyhledávané cíle letní a zimní rekreace (např. Wörthersee, Nassfeld).

Z Prahy na jih Rakouska budou odjíždět přímé vlaky přibližně v 6:37, 10:37 a 14:37 a z Korutan přijedou do Prahy hlavního nádraží v cca 13:23, 19:23 a 23:32. Doba jízdy mezi výchozí a cílovou stanicí bude trvat zhruba 8 hodin. Vlaky budou projíždět také 33 kilometrů dlouhým Koralmským tunelem (Koralmtunnel), čtvrtým nejdelším železničním tunelem v Evropě.

Další novinkou bude pozdější spojení Prahy a Vídně přímým vlakem railjet Hamburk – Berlín – Praha – Vídeň, který bude z Prahy odjíždět přibližně v půl osmé večer, tedy zhruba o hodinu později, než jede poslední vlak z Prahy do Vídně nyní.

Z Prahy až do Villachu a s využitím rychlosti 230 km/h. Nový rakouský tunel prodlouží spoje ČD

Tagy čd České dráhy ComfortJet railjet
81 komentářů