České dráhy vypsaly tendr na ETCS pro railjety. Nabídku chtějí porovnat s Rakušany

Do doby instalace ETCS přišla sedmička jednotek railjet, kterou ČD provozují od roku 2014, o výhodu konceptu push-pull.
České dráhy stále nevyřešily dilema, jakým způsobem se dostane systém ETCS do netrakčních jednotek railjet. Aktuálně vypsaly tendr na firmu, která by měla sedm jednotek novým zabezpečovačem vybavit, zároveň ale pořád nevylučují využití velké smlouvy Rakouských spolkových drah (ÖBB).
„Varianta dodání ETCS v rámci velké zakázky ÖBB je stále na stole. Nicméně rozhodli jsme se sledovat i paralelní cestu s vypsáním vlastního tendru s cílem následně posoudit obě nabídky, a to jak z hlediska ceny, tak i doby zhotovení a výsledného technického řešení,“ řekl mluvčí ČD Filip Medelský.
České dráhy prezentovaly původně spolupráci s ÖBB, které provozují desítky stejných jednotek, jako jedinou variantu. Důvodem byly předpokládané úspory z rozsahu, neboť nejdražší na instalaci ETCS je zpracování projektu, prototyp a schválení.
To se projevilo na ceně zástavby ETCS například do jednotek řady 680 pendolino. Instalace ETCS do jednoho pendolina vyšla na rekordních 59 milionů korun.
Rakouské spolkové dráhy završily loni v červenci podpisem smlouvy obří tendr na osazení až 449 vozidel systémem ETCS. Součástí zakázky, kterou získal Alstom, jsou i railjety. A měly být i railjety ČD. Jenomže uplynul více než rok a o budoucnosti modrých railjetů stále není jasno.
Aktuálnímu tendru ČD, jehož výsledkem má být rámcová smlouva na čtyři roky, předcházely tržní konzultace. V rámci nich České dráhy přímo oslovily šestici firem: Alstom, Siemens Mobility, ČD-Telematika, AŽD Praha, Stadler Rail a CAF. České dráhy v zadávací dokumentaci neuvádějí předpokládanou cenu zakázky.
Do doby instalace ETCS přišlo sedm netrakčních jednotek railjet, které České dráhy provozují od roku 2014, o výhodu konceptu push-pull. Důvodem je právě absence zabezpečovacího systému ETCS, který je od začátku letošního roku na českém I. koridoru povinný. Railjety tak jezdí jako běžné soupravy s lokomotivou (Vectron, případně 362) v čele.