Škoda dokončila první soupravu metra pro Sofii, začaly zkoušky na okruhu

Metro pro Sofii vychází z koncepce vozů pro Varšavu.
Škoda Group má hotovou první soupravu metra pro provoz v bulharském hlavním městě. Do areálu zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního dnes dorazila na testy čtyřvozová souprava.
Jde o jednu z celkem osmi souprav, kterou si před dvěma lety objednal sofijský dopravní podnik Metropoliten EAD. Hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun.
Metro koncepčně navazuje na soupravu dodávanou do Varšavy, na rozdíl od ní ale bude to sofijské vybaveno klimatizací. Nová vozidla vstoupí do provozu v roce 2026 a budou jezdit na linkách 1, 2 a 4.
V bulharském hlavním městě jezdí metro částečně také po povrchu, čemuž je i uzpůsobena konstrukce vozidla. Nová vozidla budou s ohledem na teplé podnebí regionu vybavena klimatizací. Soupravy budou mít místa pro osoby na invalidních vozících, které zajistí přístupnost i pohodlnou přepravu všech osob bez rozdílu.
Vlaky budou vybaveny zabezpečovacím systémem s automatickou regulací rychlosti. Tento systém zajišťuje bezpečnou jízdu na trase tím, že reguluje rychlost provozu a zabraňuje dohánění vlaků. Soupravy budou poháněny trakčními třífázovými asynchronními motory, při brzdění bude využívána rekuperace – tedy vracení elektrické energie zpět do napájecí sítě. Metro v Sofii je provozováno na standardním rozchodu 1 435 mm, napájeno je skrze stykovou (třetí) kolejnici. Napájení je stejnosměrné a jmenovité napětí 750 ± 250 V. Konstrukční rychlost nových souprav bude 90 km/h.