Historická vozidla Českých drah míří do nadačního fondu, hledá se šéf s vizí a byznys plánem

Historický nákladní vagon, muzeum Lužná. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický nákladní vagon, muzeum Lužná. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Argument s muzeem jako finanční koulí na noze používají České dráhy dlouhodobě. Sbírku čeká redukce.

České dráhy připravily zásadní změnu v přístupu k historickým vozidlům, která patří pod depo v Lužné u Rakovníka (ČD Muzeum). Správce vozidel dostane právní subjektivitu ve formě nadačního fondu a bude muset výrazně vylepšit finanční bilanci muzea. Zodpovědný za to bude předseda správní rady nadace, na kterého bylo dnes vyhlášeno výběrové řízení.

Ke změnám má dojít v průběhu příštího roku, kdy historická vozidla, kterých je dnes zhruba 430, přejdou do majetku nadačního fondu. Záměr dnes projednala dozorčí rada ČD.

„Již delší dobu jsme přesvědčení, že projekt ČD Nostalgie má větší potenciál, než který v současné organizační struktuře dokážeme naplnit. Je to dáno především nešikovnou majetkovou strukturou, kdy vozidla, zázemí a muzeum v Lužné u Rakovníka je v přímém vlastnictví Českých drah jakožto dopravce, který zároveň s tím musí fungovat na vysoce konkurenčním trhu osobní železniční dopravy,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.

Argument s muzeem jako finanční koulí na noze používají České dráhy dlouhodobě. Péče o historická vozidla je údajně znevýhodňuje oproti konkurenci. Dle informací deníku Zdopravy.cz prodělává ČD Muzeum vyšší desítky milionů korun ročně. Náklady se blíží ke 100 milionům za rok.

ČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Pramen: Archiv ČDČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Pramen: Archiv ČDČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Pramen: Archiv ČDDen železnice 2021 v Lužné. Foto: Petr ŠťáhlavskýDen železnice 2021 v Lužné. Foto: Petr ŠťáhlavskýHistorický nákladní vagon, muzeum Lužná, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAlbatros ČD nulkové řady 498.022. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 387.0 Mikádo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMuzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMuzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle Krapince přišla inspirace k založení fondu ze Švýcarska, konkrétně od SBB Historic. Klíčovým cílem přitom je vylepšení finanční bilance, k čemuž má mít fond mnohem lepší předpoklady než organizační složka velké firmy. „Díky tomu bude možné využít i externí finanční zdroje,“ doplnil Krapinec.

Hledání nových způsobů financování bude mít na starost člen správní rady fondu (předseda), kterého ČD ode dneška hledají. Má jít například o dary, granty, finanční nebo strategická partnerství. V úvahu připadá například účast výrobců, jejichž značky exponáty nesou. Zájemci o post šéfa sbírek budou muset předložit mimo jiné realistický byznys plán. Hlásit se mohou na e-mailovou adresu tomas.pancner@cd.cz nejpozději do 15. září do 16:00.

České dráhy budou do fondu přispívat a zároveň mu za symbolickou cenu pronajmou zázemí muzea v Lužné u Rakovníka.

Sbírku také čeká redukce, což potvrdl v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.cz i současný šéf depa v Lužné Marek Plochý. „Některá vozidle jsou v našich sbírkách ve vícero kusech a není v našich finančních ani časových možnostech všechno udržet v provozu. Je to nákladný koníček, když to řeknu lidově. Abychom je udrželi v kvalitním provozu, bude se počet vozidel zmenšovat, protože náklady rostou každoročně o mnoho procent,“ řekl Plochý.

Tagy ČD Muzeum Centrum historických vozidel Lužná České dráhy železniční nostalgie
62 komentářů