Pendolino na jih Čech aneb nejrychlejší spojení s Prahou. Systém už nabízí i vázané jízdenky

V případě spoje směrem na jih Čech jde o prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak přímé spojení Ostrava – České Budějovice.
(Aktualizováno ve 14:00 a v 17:00. Článek jsme upravili na základě informací od ČD o cenách jízdenek) České dráhy dnes oficiálně informovaly o zavedení spojů s jednotkami pendolino mezi Českými Budějovicemi a Prahou a potvrdily tak zprávy deníku Zdopravy.cz z minulých měsíců. Pendolino na IV. koridoru překročí dosavadní rychlostní limit české železnice 160 km/h a stane se tak dosud nejrychlejším spojem na trase.
Ceny jízdenek by se neměly podle ČD lišit od ostatních Jižních expresů. Prodejní systém přitom dosud nabízel jen dražší Flexi jízdenky, což dráhy označily za chybu. Dnes odpoledne nicméně byla chyba odstraněna a do nabídky přibyly i levnější vázané jízdenky. Jejich cena odpovídá ostatním expresům zajišťovaným běžnou soupravou.
„Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 kilometrů za hodinu. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
Pendolino bude zajišťovat jeden spoj denně v každém směru. Poprvé vyjede z Prahy v neděli 31. srpna jako IC 591 Pendolino s odjezdem ve 20:27 a příjezdem do Českých Budějovic ve 22:02. Odjezd z Prahy se tak oproti dnešku posouvá o sedm minut, cesta do Českých Budějovic potrvá hodinu a 35 minut. Dnes je cesta s klasickou soupravou o sedm minut delší.
Ještě rychlejší (neboť nestaví ve Veselí nad Lužnicí) bude ranní spoj z Českých Budějovic do Prahy (IC 590 Pendolino), který poprvé vyjede v pondělí 1. září. Odjezd z Českých Budějovic bude v 5:59 a cesta do Prahy potrvá hodinu a půl. To je o 11 minut rychleji než stejný expres s klasickou soupravou dnes. Téměř celý náskok přitom pendolino získá mezi Táborem a Prahou.
Zajímavostí je, že v případě spoje směrem na jih Čech jde o faktické prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak přímé spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice. V opačném směru to neplatí a pendolino končí v Praze.
Návrh jízdního řádu. Ze severu Moravy na jih Čech bez přestupu
Deník Zdopravy.cz v první verzi článku informoval o tom, že jízdenky na pendolino budou dražší než u běžných Jižních expresů. Informace vycházela z aktuální nabídky v prodejním systému Českých drah. Zatímco jízdenka 2. třídy do běžného Jižního expresu stála (Pha – ČB) většinou 239 korun, u pendolina cena činila dle rezervačního systému 285 korun.
Mluvčí Českých drah Filip Medelský ale vysvětlil, že šlo o chybu v systému, která by měla být během několika dnů napravena. Chyba spočívala v tom, že u pendolina se zobrazovaly pouze tzv. Flexi jízdenky, které lze využít na jakýkoliv spoj na trase. Chyběla však nabídka vázaných jízdenek, které se u expresů běžně prodávají a jsou levnější. „Nepočítáme s tím, že by u pendolina byl nějaký příplatek. Ceny budou odpovídat ostatním Jižním expresům,“ doplnil Medelský. Mezi Českými Budějovicemi a Prahou nebude v pendolinu ani povinná rezervace.
Chyba v nabídce byla nakonec odstraněna ještě dnes.