U D1 vznikl první český nabíjecí megahub. Bude mít kapacitu 12 osobáků a 4 kamiony

Nabíjecí hub v Mořicích u D1. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích u D1. Foto: E.ON

Nový dobíjecí hub se nachází v těsné blízkosti D1 mezi Vyškovem a Kroměříží.

V Mořicích u dálnice D1 vznikla první česká lokalita pro nabíjení těžkých elektrických nákladních vozidel. Aktuálně nabízí sedm dobíječek o výkonu 400 kW, brzy budou spuštěny další dvě. Do budoucna se tu bude moci dobíjet 12 osobních vozů a 4 kamiony najednou.

Nový dobíjecí hub se nachází v těsné blízkosti dálnice D1 mezi Vyškovem a Kroměříží, u exitu 244. Dobíjecí hub Mořice provozuje v rámci své sítě E.ON Drive Infrastructure.

Pozemek má rozlohu 4 331 m2 a podle E.ONu jde o nejmodernější dobíjecí hub v Česku. Disponuje celkem 8 zastřešenými dobíjecími body pro osobní auta, které pohání dobíjecí stanice o výkonu 400 kW a v brzké době k nim přidají další dvě stejně výkonné stanice s možností dobíjení pro další čtyři vozy.

Pro nákladní dopravu jsou k dispozici tři stanice o výkonu 400 kW s celkem 4 speciálně přizpůsobenými průjezdnými místy.

V Česku je více než 3 000 dobíjecích veřejných stanic, ale žádná lokalita zatím nebyla speciálně připravená pro dobíjení elektrických nákladních vozidel. Pro rozvoj tranzitní elektrické nákladní dopravy je potřeba připravit odpovídající podmínky,“ uvedl Martin Klíma z E.ON Drive Infrastructure.

60 % Čechů by se bálo jet elektromobilem k moři, ukázal průzkum. Strach živí mýty o dojezdu a ceně

Další podobné lokality E.ON připravuje například ve Vystrkově u Humpolce, kde má E.ON už od roku 2016 jednu ze svých nejvíce vytížených lokalit.

Hub v Mořicích je podle firmy připraven na doplnění o takzvaný MCS neboli Megawatt Charging Standard pro ještě výkonnější dobíjení elektrických kamionů.

Součástí rozsáhlého areálu jsou odpočinkové zóny, které jsou zasazené do trvalkových záhonů. V těsné blízkosti se nachází provozovna řetězce rychlého občerstvení a rovněž bistro blízké čerpací stanice, kde najdou řidiči další zázemí.

Inspirace ve Skandinávii

Při budování první české lokality pro dobíjení elektrických nákladních vozidel čerpal E.ON ze zkušeností s budováním ultrarychlých dobíjecích hubů například ve Švédsku, Dánsku nebo Německu. Další podobné lokality vznikají ve Velké Británii, Itálii, Maďarsku, Rumunsku, Nizozemsku či Polsku.

Svou první veřejnou nabíjecí stanici s výkonem 22 kW postavil E.ON v roce 2010 v Brně.

V roce 2019 E.ON instaloval vůbec první ultrarychlou stanici v zemi a v roce 2024 přidal do sítě první nejvýkonnější stanice s výkonem 400 kW. Síť dnes disponuje více než 650 veřejnými dobíjecími body, které jsou ve všech regionech.

Nabíjecí hub v Mořicích u D1. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích u D1. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích u D1. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích u D1. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích. Foto: E.ON
Tagy D1 dobíjecí stanice dobíjení E.ON elektromobilita kamion na elektřinu nabíjení
20 komentářů