Obrazem: Jak bude bude vypadat dálniční most přes Vltavu? Porota ukázala pětici nejlepších

Dálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio achtDálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio acht

Vítězný návrh může být dražší, připouští porota.

Česká komora architektů (ČKA) dnes na svých stránkách zveřejnila pět nejlepších z celkem patnácti návrhů na budoucí podobu dálničního mostu přes Vltavu. Vznikne na severním okraji jako součást Pražského okruhu.

Stalo se tak několik dnů poté, co Ředitelství silnic a dálnic nejprve pětici nejlepších zveřejnilo bez obrázků, v pátek pak na profilu zadavatele ještě přidalo kompletní písemné hodnocení.

Jako první se umístil návrh sdružení Stráský, Hustý a partneři a Studio acht, následovaný návrhem od Valbeku. Třetí nejlepší podle poroty byl návrh společnosti Cowi Czech Republic, na čtvrtém místě bylo sdružení 2T engineering a TOP CON SERVIS, páté sdružení ov architekti a V-CON.

Podmínky architektonické soutěže neznamenají, že podle poroty nejlepší návrh bude nakonec vybrán. Rozhodne se právě mezi výše uvedenou pěticí. Svoji roli nebude hrát jen architektonická kvalita návrhu, ale i například odhadované náklady na stavbu a provoz. „Zatím není žádný vítězný návrh, je vybráno 5 nejlepších a z těch se bude vybírat dál,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Proti výběru už přišly námitky.

Bitva o nový most přes Vltavu. ŘSD zveřejnilo autory pěti nejlepších návrhů, přišly první námitky

Nejmenší vliv na okolí

Soutěžní návrh ze všech nejlépe uspěl z hlediska hodnocení úrovně celkového architektonického a technického řešení mostu a celkového architektonického a dopravního řešení obou předmostí,“ popsala odborná porota vítězný návrh. Podle ní má návrh nejmenší vliv na dotčený krajinný prostor v rámci krajinného rázu a celkově nejméně narušuje charakter krajinné scény Vltavského údolí. Porota dále kladně hodnotila elegantní a technicky výrazné řešení třípolové konstrukce mostu.

Vítězný návrh ale může oproti jiným dražší na stavbu i provoz, což přiznává i porota. „Z hlediska hodnotícího kritéria celkové přiměřenosti návrhu z pohledu investičních a provozních nákladů porota konstatovala, že lze očekávat poměrně vyšší pořizovací náklady z důvodu delšího rozpětí mostu, nicméně porota předpokládá, že jde o konstrukci, která má efektivní konstrukční systém, a tedy vyšší náklady budou dány pouze vlivem velkého rozpětí mostu,“ uvádí se v textu hodnocení.

Nový most překoná vltavské údolí na trase budoucího úseku Pražského okruhu D0 v úseku Suchdol – Březiněves. Architektonická soutěž měla přinést co nejcitlivější zasazení do krajiny a současně vytvořit z mostu novou dominantu.

Soutěžní podmínky schválila Česká komora architektů. V porotě zasedli architekti, odborníci na mosty, zástupci ŘSD a za Prahu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Součástí návrhu musela být lávka pro chodce a cyklisty. Most musí být současně řešen tak, aby v případě opravy zůstal zachován provoz v režimu 2 + 2. Šířka mostu má být 43 metrů, dlouhý bude 572 metrů a údolí Vltavy překoná ve výšce 83 metrů. Nový most má vyjít na zhruba dvě miliardy korun. ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2027.

Půjde o další most přes Vltavu v pražské aglomeraci, jehož podoba vzešla z architektonické soutěže. Aktuálně se staví nový Dvorecký most, na který Praha také před lety vypsala architektonickou soutěž. Výběr architektonických návrhů proběhl i v případě železničního mostu ve Výtoni, kde ale stále probíhají spory o to, zda se stávající má opravit, nebo zbourat a postavit nový.

(Vyměnili jsme vizualizace společnosti Valbek ze stránek ČKA za nové snímky dodané přímo touto firmou)

Dálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio achtDálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio achtDálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio achtDálniční most přes Vltavu na DO, 2. místo. Autor: ValbekDálniční most přes Vltavu na DO, 2. místo. Autor: ValbekDálniční most přes Vltavu na DO, 2. místo. Autor: ValbekDálniční most přes Vltavu na DO, 3. místo. Autor: COWI Czech RepublicDálniční most přes Vltavu na DO, 3. místo. Autor: COWI Czech RepublicDálniční most přes Vltavu na DO, 3. místo. Autor: COWI Czech RepublicDálniční most přes Vltavu na DO, 4. místo. Autor: 2T Engineering + Top Con ServisDálniční most přes Vltavu na DO, 4. místo. Autor: 2T Engineering + Top Con ServisDálniční most přes Vltavu na DO, 4. místo. Autor: 2T Engineering + Top Con ServisDálniční most přes Vltavu na DO, 5. místo. Autor: ov architekti + V-ConDálniční most přes Vltavu na DO, 5. místo. Autor: ov architekti + V-ConDálniční most přes Vltavu na DO, 5. místo. Autor: ov architekti + V-ConUmístění dálničního mostu na D0 přes Vltavu
Tagy Česká komora architektů D0 D0 519 Suchdol - Březiněves most přes Vltavu Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
70 komentářů