1,4 bilionu korun. Letiště Heathrow představilo plán rozšíření

Podrobný návrh počítá se stavbou třetí dráhy i dalšími terminály. Financování zajistí soukromé zdroje.
Londýnské letiště Heathrow předložilo britské vládě podrobný návrh na výstavbu třetí dráhy a rozšíření terminálové infrastruktury. Náklady jsou vyčísleny na 49 miliard liber, což je v přepočtu asi 1,4 bilionu korun.
Projekt má být plně financován ze soukromých zdrojů a podle letiště je připraven ke spuštění, pokud vláda včas zajistí potřebné podmínky. Podporu parlamentu má, zkraje roku to uvedla britská ministrině financí Rachel Reevesová s tím, že nová dráha odblokuje další rozvoj letiště.
První letadla by mohla z nové dráhy dlouhé až 3,5 kilometru vzlétat už do deseti let. O stavební povolení chce letiště požádat v roce 2028.
Kromě samotné dráhy na severozápad od stávajícího areálu návrh počítá také s výstavbou nového terminálu T5X, rozšířením Terminálu 2 a třemi novými samostatnými nástupními halami pro cestující.
Dráha má podle odhadů stát 21 miliard liber, nový terminál 12 miliard liber a modernizace stávající infrastruktury – včetně rozšíření Terminálu 2 a pozdějšího uzavření Terminálu 3 – dalších 15 miliard liber. Návrh zahrnuje také posílení kapacity veřejné dopravy a výstavbu nového tunelu pro dálnici M25.
Výstavba terminálů má probíhat v dalších dekádách, klíčová je nová dráha. Po dokončení všech fází by letiště mohlo odbavit až 150 milionů cestujících ročně při maximálně 756 tisících letech. Letiště očekává, že vyšší kapacita povede k otevření nových destinací a snížení cen letenek.
Heathrow je podle počtu odbavených pasažérů nejvytíženějším letištěm v Evropě. V loňském roce odbavilo téměř 84 milionů cestujících. Současná kapacita ale podle provozovatele dosahuje svého limitu.
Podle provozovatele letiště by rozšíření přispělo k růstu britské ekonomiky o 0,43 procenta HDP. Heathrow projekt označuje za klíčový pro udržení mezinárodní konkurenceschopnosti britského letectví – bez nové kapacity podle něj hrozí, že britské hlavní letiště zaostane za evropskými rivaly.
„Nikdy nebylo důležitější ani naléhavější Heathrow rozšířit. Fungujeme prakticky na hranici kapacity, což se negativně odráží na obchodu i konektivitě. Pokud vláda dá zelenou a nastaví vhodné podmínky, jsme připraveni začít investovat ještě letos,“ uvedl šéf letiště Thomas Woldbye.