60 % Čechů by se bálo jet elektromobilem k moři, ukázal průzkum. Strach živí mýty o dojezdu a ceně

Nabíjecí hub v Mořicích. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích. Foto: E.ON

Ohledně cen nabíjení a jeho rychlosti panuje v Česku řada mýtů.

Průzkum energetické společnosti E.ON prostřednictvím agentury IPSOS ukázal, že Češi mají stále výrazné obavy z praktického používání elektromobilu.

Přetrvávají obavy z dojezdu, nabíjení nebo ceny. Mnozí si například nedokážou představit, že by s elektromobilem bez problémů dojeli až k moři.

Trend elektromobility vnímá pozitivně 37 % lidí, zatímco 38 % k němu stále zaujímá negativní postoj. „Informovanost o elektromobilitě přitom zůstává v české společnosti stále poměrně nízká,“ uvádí E.ON.

Zkušenost s elektromobilem má zatím jen třetina Čechů. Nejvíce fandí elektromobilům lidé ve věku 27 až 35 let, v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů.

Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu – 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách.

Mýtus o krátkém dojezdu už neplatí

Parametry elektromobilů se přitom podle E.ONu výrazně posunuly. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky na tisícikilometrové trase k moři obvykle stačí – řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku.

Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30–40 km a průměrná délka jedné cesty autem činí dle Eurostatu 12 km.

Výrazně se zlepšila i nabíjecí infrastruktura. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes E.ON běžně buduje výkonné nabíječky od 150 kW. Jako první jsme v Česku instalovali i ultrarychlou dobíjecí stanici o výkonu 400 kW,“ uvádí Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut – ideální čas na kávu a toaletu. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl – například na méně vytížených trasách,“ doplňuje Klíma.

Dnes má podle něj E.ON v Česku na 650 dobíjecích bodů. V celé zemi je aktuálně téměř 5 500 veřejných dobíjecích bodů na více než 3 000 stanicích (dle statistiky cistadoprava.cz).

Přesto síť považuje za dostatečně hustou jen 15 % lidí – realita v terénu a veřejné vnímání se tak stále výrazně rozcházejí.

I při stejné ceně mají Češi jasno: hybrid

Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 % lidí, diesel 16 %. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze 9 % Čechů.

Návratnost investice do elektromobilu se odvíjí především od způsobu nabíjení. Nejde jen o cenu elektřiny – významnou roli hrají i náklady na infrastrukturu, servis a software. Většina řidičů má možnost nabíjet doma (např. přes wallbox) nebo v práci, kde je nabíjení výrazně levnější.

S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu – náklady na jeden kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,“ uvádí Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services E.ON Energie.

Cenu ovlivňuje i způsob platby. Nejvíce zaplatí neregistrovaní řidiči, kteří využívají platební terminál – ten bude podle evropské legislativy do dvou let povinný na všech stanicích.

Běžným standardem je však dnes nabíjení pomocí čipu nebo QR kódu, popřípadě využitím aplikace poskytovatele služeb. Trh se výrazně posunul i v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů.

Tagy E.ON elektromobilita nabíječky nabíjení
62 komentářů