60 % Čechů by se bálo jet elektromobilem k moři, ukázal průzkum. Strach živí mýty o dojezdu a ceně

Nabíjecí hub v Mořicích. Foto: E.ONNabíjecí hub v Mořicích. Foto: E.ON

Ohledně cen nabíjení a jeho rychlosti panuje v Česku řada mýtů.

241 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Klasické míchání jablek s hruškami. Článek je samá pravda bez souvislostí. Běžný Dojezd 400 – 600 km je na papíře. Nabito za 15 minut je max na 80 procent, když se zadaří a ono se často nezadaří. Návratnost koupě elektromobilu je pro běžného uživatele s nájezdem 20 000 z říše scifi. A to je 20 000 km ročně nadprůměrný nájezd.. Veliká čast motoristů to ujede za 2 koky. Prostě pro 30 procent občanů je EV dobrá volba, Zbytek lidstva budou muset k pořižení donutit uhlíkovou daní.

Vojtech

A návratnost benzínku při nájezdu 20 tis je kolik ?
Mám auta na operativní leasing s podobným či spíše nižším nájezdem a je to cenově stejné (kodiak \enyag)

Martin

Opravdu nevidim důvod kazdych 300 km hledat nabíjecí místo a doufat, že tam nebude plno či vůbec bude fungovat a pak tam zevlovat půl hodiny či hodinu dokonce.

Vojtech

Tak ho nehledej, není to třeba

Karl vB.

Ohledně ceny na 1 km při různých rychlostech jízdy elektroauta pojednává docela přehledně tento článek:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/spotreba-elektromobil-skoda-elroq-nemecka-dalnice-155-km-h-175-km-h.A250725_073936_software_nyv/2#space-a

Marek Slavík

Realita? Jeli jsme na Jadran elektromobilem a druhá rodina dieselem, stálo nás to na nabíječkách 2,5x tolik než nafta do dieselu a cestovní doba byla o 4 hodiny delší. Už nikdy více nechci zažít čekání u levnějších nabíječek a u drahých nehodlám platit přes euro za kw.

Abu Daniel

Přes euro za kW? To je jako kde? O 4 hodiny delší cesta to jste jel čím?

Josef

Když připočteme pořizovací cenu auta, tak je to v některých případech i přes 3€ kw

Vojtech

Neval šrouby… a jen sedláci jezdí na Jadran autem, normální Čech je letecky vv\egyptě, je to levnější a all inclusive

Jenda

Mě trochu zaráží, že z elektřiny se na rozdíl od benzínu neplatí veliké spotřební daně, a stejně už ty kalkulace nevycházení nějak zásadně výhodněji – když nabíjíte doma (ideálně v nějakým tarifem co má HDO / „spotové ceny když je levno“) tak ještě nějak jo, ale na veřejných nabíječkách to je jen o něco levnější než benzín, ne nějak moc. Typicky se uvádí, že litr benzínu je jako 3kWh elektřiny. Aktuálně je benzín za 33 Kč za litr? A DC nabíjení je za 10-11 Kč/kWh (tj. vyjde to jak ten benzín), AC za 8-9 (tj. jenom o trochu levnější). Co… Číst vice »

FrantaM

To je jen otázka času, protože spotřební daň z paliv dělá přes 100 miliard Kč a to je podstatná sumička v rozpočtu. Takže se nechá očekávat, že kdyby přešlo na EV nějaké větší množství lidí, tak to zdaní taky.

Y.K.

Moc si nedovedu představti jak uptatňovat spotřební daň na elekřinu, když ji lze odbírat ze stejné zásuvky jako jiné spotřebiče. To spíše při zvětšení podílu EV dojde na nějaké formy mýta.

Aktuální cenu beznínu bych nebral jako relevatní měřítko pro následující dekádu/y, protože je v současné době dost pod cenou ve vztahu k ostatním cenám, tahanice kartelů nebudou trvat věčně.

Jiří Kalvach

Velké blouzění, že? Takové průplachy si nechte raději doma.

Jenda

Nerozumím a určitě jsem nakloněn diskuzi. Rozvedete prosím, v čem se mýlím?

Dušan

Ani by mně možná nevadilo to nabíjení , dnešní auta se dají dobít relativně rychle ,ale problém je kde to nabit . Na jaře jsme byli v Italii na Lago di Garda , možnost nabíjení u hotelu znamenaly 2 zásuvky 230V na parkovišti , samozřejmě obě na stejném jističi . Pokud byla veřejná nabíječka moc jich není byly obsazené. Za vodou na Istrii , na parkovištích u obchodních center funguji 1-2, ale o to co se stara komunál , nabíječky vypnuté nebo nabourané nebo uříznuté kabely . V kempu , kde je 3000 ubytovacích jednotek jsou jen 2 nabíječky –… Číst vice »

Jarda

Bolek Polívka by to řekl jasně:) ono kde jsou, se dá třeba podívat na mapě. Ale jako mohlo by to být lepší, ale prostě zatím je to v plenkách, na ten počet elektromobilů, těch nabiječek je až mraky. To v počátcích aut spalovacích, bylo úplně jiné

Pavel

Dobrý den, v pátek jsem mluvil s člověkem , který má VW ID Buzz a řekl mi následující. Pro cesty po okolí i ČR je to v pohodě. Ale byl jsem v Rakousku a za 1 kWh platil od 20 do 25 Kč za kWh, což je finančné neúnosné, protože ta dodávka relativně dost „žere“. Příště až pojedu do ciziny, tak si vezmu spalovák a pojedu sotva za polovic

Jarda

záleží jakým způsobem se dobíjí, nemusí to být tak drahé, ale tohle bohužel je ještě dost džungle

FrantaM

V Česku se cena u veřejných nabíječek pohybuje od 10 do 18Kč za kWh. Pokud vezmu průměr třeba 13Kč za kWh a papírovou spotřebu ID Buzz 22kWh/100km, tak dostanu cenu 2,86Kč na km.
Když pro porovnání vezmu Multivan, který je větší, tak s dieselem jezdí za 7l/100km, což udělá nějakých 2,3-2,8Kč/km dle ceny nafty.
Takže v tomhle případě je EV vůbec nevyplatí. kromě případů kdy to jezdí po městě a okolo komína a je to nabíjené z domácí zásuvky za levný tarif.

Jiří Kalvach

Elektromobil je jen do měst a okolí, s nabíjením doma v garáži. Jinak je to sen, který nikdy neskončí, realita je jinde. Zkušenosti jsou ovlivněny mrakem faktorů. Suma sumárum: elektroauto pro rodinu je blud, je vhodné jen jako pracovní a nákupní vozidlo do měst a okolí. Rodinný vůz na delší cesty jednou provždy hybrid, a to dokud se nenajde jiné palivo, dostupné i cenově, nejen jako komodita, když ani vodík není ta pravá cesta.

Petr

Hybrid na dlouhé dálniční trasy je naprostý nesmysl. Celou dobu to jede na benzín. a táhne to sebou navic 1,5 metráku baterek. Udávaná „bezůdržbovost“ EV je u hybridu taky pasé. V čem má hybrid výhodu, když je o 200 000 dražší, než spalovák? Pokud tedy ten spalovák uměle nezdraží, což se děje, ale jenom proto, že potřebují udat hybrid z důvodu ekodaní a u jiného výrobce seženete benzin o přirážku levněji.

JirkaJJ

Bydlím v paneláku. Kde mám elektromobil nabíjet? Navíc moje auto má podle pojišťovny cenu 10 000 Kč. (Kupoval jsem jej před lety za 100 000 Kč.) Kde seženu elektromobil za podobnou cenu? Samé otázky, odpovědi žádné…

troglj

S růstem trhu bude i růst ojetin. Už teď se dá sehnat ojetý elektromobil. Za 10 000 to určitě nebude (ale takový šrot asi nechcete), ale za 100 000 už by se asi sehnat dalo.

JirkaJJ

A opravdu mi ta ojetina vydrží dostatečně dlouho? Za jak dlouho mu odejde baterka? Moje auto má víc než 10 let a k moři pořád dojede. Dojede k moři i přes 10 let starý elektromobil za 10 000 nebo 100 000 Kč? Navíc když mi něco odejde na autě, tak to jsou „haléřové“ položky. Čistě prakticky i kdyby odešel motor, tak si seženu druhý na vrakovišti za cenu železa. Když odejde baterie u elektromobilu, tak to je většina ceny nového auta…

Y.K.

Haléřové položky u oprav spalovacího motoru a převodovky bych nechal do pohádek tisíce a jedné noci.

JirkaJJ

Když je cena opravy vyšší než zůstatková hodnota auta, tak si prostě koupím nové auto. Solidní ojetinu jako mé současné auto seženu za pár desítek tisíc korun – takže pokud by oprava motoru stála víc, tak to prostě nemá cenu opravovat a koupím si nové. Jenže u elektromobilu stojí baterka půl milionu. To jsme v naprosto jiných částkách, které si nemůže dovolit ani střední třída.

Jan Šlezingr

Falešné dilema.
Pokud jste uživatel auta za 10 k, elektromobilita se vás vůbec netýká – a ani vám to auto nikdo nevnucuje….

JirkaJJ

No zatím ne, ale brzy ano. Zákaz prodeje aut se spalovacím motorem se blíží a je otázka času, kdy je zakáží úplně. Pak si lidi jako já nebudou moci koupit automobil a nebudou moci jezdit do práce (protože ne všude jezdí vlak/autobus). Navíc platím z daní zbohatlíkům dotace na jejich Tesly za dvě mega stejně tak platím „za údržbu silnic“ ve formě spotřební daně.

Vojtech

My zbohatlíci s enyaken děkujeme

Vojtech

S ojetinou za 10 tis jdi do šrotu.. z takových mám rakovinu (bohužel skutečnou, těch nádorů už bylo několik)

J.Š.Hájek

Souhlas s článkem. Jediné co není mýtus je cena vs provozní náklady. Za současných cen je EV pro příznivce elektromobily a nebo ty, kteří neřeší finance. Servisní náklady jsou sice nižší, ale zkuste si EV pojistit. Dobíjení při delší cestě je jen o málo vyšší komplikace než tankování. Kolony a zimní provoz nejsou problém. Nabití akumulátoru si hlídáme stejně jako naplnění nádrže. Fotovoltaika ekonomiku nevyřeší, protože dává výkon v době, kdy jsme v práci. Pořízení domácí baterie jsou další investice navíc. Pro majitele EV bydlící na sídlištích je nabíjení obtížně řešitelné. EV je za současných podmínek optimální pro firmy s… Číst vice »

FrantaM

Pojištění je výrazně dražší a dražší jsou i pneumatiky, které některé modely (třeba těžký Enyaq) docela žerou.

troglj

Pokud nejezdíte autem do práce (já např. jen výjimečně), tak můžete dobíjet i přes poledne. Popř. nabíjet v práci, tento benefit už se pomalu rozšiřuje.

Vojtech

80= nabití našeho enayka zatím zařídila fve, protože home office. A těch 20% domácí wallbox. Veřejnou nabíječku jsme zkoušeli 1x v Lidlu v Německu, jinak nebyla třeba.

FrantaM

Nejenom Češi. Teď jsem projel půl Evropy v rámci dovolené a elektromobilů jsem potkal na cestách jen opravdu minimum, spíše pořád jako raritu.
Takže ty mýty si strčte za klobouk. Realita je taková, že kromě Norska se EV prodává stále směšné množství (po deseti letech tlačenky je to asi v průměru 15%, přičemž to po skončení dotací stagnuje či někde i klesá) a reálně to kupují akorát technologičtí nadšenci, kteří na to mají a firmy, které musí v rámci pravidel a hlášení ESG.

lvy

Zase ty stále omílané kecy o dojezdu, o nižší ceně za kilometr vůči naftě, o rychlém nabíjení atd. Pokud by to kecy nebyly, lidé by to kupovali, naštěstí mají ještě dostatek rozumu a umí si spočítat co pro ně dává smysl.

ABCD

Pokud jste bohatí a patříte dejme tomu mezi deset nejbohatších procent populace, tak si můžete dovolit premiový elektromobil s velkou baterií a velkým dojezdem. Netrápí Vás ani velká cena energie na dálničních nabíječkách a dobíjíte svůj drahý elektromobil na rychlonabíječkách. Průměrná mzda v ČR je cca 47 tisk kč měsíčně. Jenže, většina lidí samozřejmě má k průměru hodně daleko, to je zákon matematiky a statistiky. Je tady zmíněna možnost dobíjení ze solárních elektráren. Solární elektrárny mají zase bohatší lidé na svých domech. Tyto elektrárny byl v minulosti pořízeny z dotací nebo dříve vyráběly energii s dotacemi. Dnes jsou dotace na… Číst vice »

Gwann

Prominte, ale tohle uz davno neni o elektro pro bohace a klasika pro „normalni lidi“. Nova auta jakekoliv rozumne velikosti (snad vyjma pokladu znacky Dacia) jsou mimo moznosti medianove domacnosti. Takze toto opravdu neni elektro vs klasika, ale ekonomika v pasti stredniho prijmu. Ale jak z teto pasti ven, to se blbe radi a hodne zemim se to nepodarilo. Ono ceste ven z tohoto nepomaha ocekavani drtive vetsiny populace, ze stat za ne ma resit vse a je zodpovedny za jejich zivoty. Kdyz navic je drtiva vetsina lidi pasivnich a veze se, i ve zcela beznych vecech mimo jejich komfortni… Číst vice »

ABCD

Proč jsou nová auta drahá všeobecně? Jedním z hlavních důvodů je boj proti CO2. Křížové dotování ze spalováků, plus samotné prodražování i spalovacích motorů kvůli redukci CO2, ale i další opatření na autě kvůli jízdním odporům, aerodynamice, trochu vedle ještě stojí různí asisteni atd. Prodražování. Plus samozřejmě složitější ekonomická situace, opět nejspíš z velké části na vrub Německé Energiewende. Drahé energie, hloupé uzavření německých atomových elektráren atd. Stát má možnost přikázat, ale stejně to zaplatí běžný občan. Pokřivování ekonomiky… dotace …cesta do pekel. Nejlepší na tom je, že Evropa v tom zůstala prakticky sama. Pařížská dohoda. USA – rušíme. Čína… Číst vice »

eLzyx

Proč jsou nová auta drahá? Protože si náš mozek ještě nevšiml, že se udála poměrně brutální devalvace úspor.
Na co vám v roce 2019 stačilo 500 000 korun, na to byste v roce 2024 potřebovali 698 827 korun. Průměrná meziroční inflace mezi zadanými léty dosáhla hodnoty 6,93 %.
A hlavně si toho nevšimli zaměstnavatelé, takže málokdo má z 50k najednou 70k. A to nemluvě o tom, že obecně málokdo má 50k.

eLzyx

Čína je tahounem ekologických řešení. Není větší výrobny baterií, panelů a elektromobilů. Sice postavili hromadu uhelek, ale to jen reflektovalo potřeby průmyslu. Jak bude přetlak z OZE, tak ty staré uhelky budou uzavírat.
Indie k elektromobilitě také směřuje, hlavně v centrech velkých měst. Ani oni se nechtějí udusit výfukovými splodinami.
A Afrika? Tam je motivace jiná – dost zemí nemá ropu, ale mají slunce. Takže tlačí elektromobilitu, ale právě z toho důvodu, že nemají prachy na PHM, nechtějí finančně podporovat sousední země, které třeba ropu a rafinerie mají. Je to spíše ekonomicko-vojenská rozvaha.

Leinad

Další fakt je, že jsou prostě jiné priority.
Auto se stejnou výbavou stojí méně ročních platů, než před třiceti lety. Ale někdo si raději párkrát do roka užije pořádnou dovolenou, než každý den stání v koloně (místo mastné tyče).

Jarda

a kdy byla nová auta levná a široce dostupná? Dejme tomu před cca 15lety bylo takové lepší období, ale stejně dnes elektromobil vyjde +- podobně a spalovací o malinko lépe, jinak byly doby, kdy auta byla většinou 2x nákladnější než nyní. Tohle je trochu překrucování.

Gwann

1. Inflace vymazala velkou cast narustu mezd, ale zaroven lidi nechteji delat za malo a v podminkach, jak v minulosti. 2. Je Spousta udelatek, ktere auta prodrazuji. Ale maloco z toho jsou nesmysly, technologicka uroven pocatku 90.let neni to, co by lidi chteli. 3. Energie jsou drazsi – ale opet to neni nic proti lidem z principu. Snadno tezitelne uhli v Evrope uz stejne moc neni, jeho spalovani navic nese silene dopady. Plyn je rizikovy politicky – co s jeho cenou udelal gazprom v roce 2021 si doufam jeste pamatujete. A bridlicovy plyn tu nikdo prilis nechce – prvni odpurci… Číst vice »

troglj

Energie nejsou dražší. Jak spočítal pan Kovanda, ropná paliva jsou naopak nejlevnější v historii (poměr mezi průměrnou mzdou a cenou paliv).
Elektřina je dražší, ale klesá.

Gwann

Elektrina a plyn jsou daleko drazsi nez cca v letech 2018-2020, mozna i drive, nechci heldat statistiky. A lidi si pamatuji max posl 10 let…

troglj

1. Trh křiví právě fosilní paliva, protože neplatí externality z jejich spalování. A současné ani plánované povolenky nedosahují ani výše těchto externalit. Medián spalovacích aut je cca 8 centů / km (2 Kč), což je cca o 50% více než jsou běžné náklady (vlivy na zdraví a na životní prostředí se dělí cca 50/50). Dotace by tedy měly trh naopak narovnávat. 2. Ano, odchod od jádra nebyla ideální věc, co mohlo Německo udělat. Na druhou stranu ve výstavbě OZE a hlavně v investicích do výzkumu a vývoje jdou dobrým příkladem. 3. USA si (už podruhé) opustily Pařížskou dohodu, ale jejich… Číst vice »

mic

No, on ten stát nemusí řešit vše, ale velká část lidí by uvítala, kdyby alespoň neházel klacky pod nohy… a netlačil lidi do pouze drahých řešení typu tepelné čerpadlo či elektromobil.

Jarda

do drahých řešení? Obojí je nejlevnější ze všech dostupných možností a zároveň také nejefektivnější z pohledu ekologie (záměrně nepíšu jen CO2, protože za mě jsou větším problémem ostatní svinstva co lezou ze spalování ropných produktů a uhlí, než jen CO2)

Gwann

Tepelne cerpadlo je pri prepoctu pomerne levne reseni na provoz, jen je pomerne drahe na porizeni. A elektromobil neni dokonce realne o moc drazsi, jen porovnavate ceny jete klasiky a noveho elektra. A tam rozdil je. Logicky. V dusledku jsme ekologizaci pro bezne spotrebitele u nas nezacali jeste poradne ani tlacit, na zmenu vytapeni i FVE instalace jsou dokonce masivni dotace…a uz stejne vsichni řvou. Ano, stavajici emisni povolenky jsou swinstvo hlavne diky moznosti s nimi spekulovat. Ale misto tlaku na zamezeni spekulace, se nesmyslne jeci, jak se maji nejlepe zrusit. K cemu urcite nedojde, takze zbytecne plytvani energii akorat…… Číst vice »

mic

Tepelné čerpadlo může být levné na provoz pouze v některých případech. Na investici asi nikdy. Mě třeba napočítali TČ minimálně na 800000.

Fotovoltaika i s dotací prakticky nemá návratnost.

Až budou plně funkční EV za 100 kKč, pak lze hovořit o srovnatelných cenách.

S dotacemi se to má tak, že např. s dotací Dešťovka bych zaplatil skoro 2x tolik než bez ní. A abych získal 100kKč na zateplení, musel bych dát za papírování navíc 65kKč.

troglj

FVE nemá návratnost? My máme malou FVE s velkou baterií (čili drahé řešení) a první rok jsme ušetřili 30 000 Kč. Návratnost tak bude cca 9 let. U větší FVE popř. menší baterii to bude vycházet ještě lépe.

troglj

„Dezoláti“ odmítají ETS 2, přitom jim má šanci zlevnit centrální vytápění (povolenky zdarma pro velké teplárny), veřejnou dopravu a v odlehlých vesnicích i automobilovou (vzor Rakousko – dotace pro osoby v zapadlých vískách s mizernou VHD). To jim ale Okamura neříká, jen straší zdražováním. Spotřeba energie v ropných palivech je cca 80 TWh (z toho cca 10 jde na leteckou dopravu). Kdybychom nahradili opravdu vše (což určitě nebude), bude skutečně potřeba cca 25 TWh (reálně max. 15) energie. Česko v současné době vyváží cca 15 TWh, ale hlavně z uhlí, což skončí. Více se jezdí v létě, což se potkává… Číst vice »

David

Už tady byli borci co nutně potřebuji dojezd aspoň 1000km a nemají možnost vůbec nikde dobíjet? Člověk by si myslel, že ČR je plná omezených zaprděných Pepíků, ale to kolik se vždy najde lidí co o víkendech a místo dovolené rozváží po Africe vakcíny upraveným OSN LC70 speciálem, mě vždycky překvapí!

fedy

1) velké procento populace žije v panelácích či bytových domech bez možnosti elektromobil nabíjet 2) baterie nemá šanci vydržet jako klasický automobil při pravidelné údržbě 3) Cena baterie je v případě výměny automaticky totální likvidací celého vozu. 3) Zdražování elektřiny z důvodu jejího nedostatku už nyní, ale masivně vyráběné elektromobily na soustavu nebudou mít vliv? 4) Dále slibované využití použitých baterií jako součást FVE, zatím jsem nezaznamenal „zelenou“ firmu, která se tím zabývá ? 5) možnost opravy baterie formou výměny špatných článků, segmentů atd.. Kdo se tím zabývá ? 6) Proč nemají baterie stanovený standard a nejsou repasovatelné a proč… Číst vice »

Koudelka

Ono je EV super možná teď, když je po evropě tlačeno všemožnými dotacemi, úlevami a výhodami. Ale nedělám si iluze, že to jednoho dne skončí. Elektřina podraží, daňové výhody skončí, parkování skončí, čína nám vosolí vzácné zeminy atd… Samozřejmně po výpadku spotřební daně z nafty a benzínu díky snížení počtu spalováků si stát ty peníze bude chtít někde ukrást. Ale jak říkám, EV je na ježdění fakt dobrý a příjemný.

vitapb

1. není potřeba fotovoltaiky pro levný a smysluplný provoz EV, ale samozřejmě to posune ekonomiku úplně jinam
2. průměrný nájezd toho právě řekne hodně, to že pak může existovat velký nadprůměr a velký podprůměr o tom se snad nemusíme bavit
3. elektromobily oproti spalovákům mají vyšší průměrný nájezd, proto jsou i „víc vidět“ i když je jich statisticky málo

František

Elektromobily maji najezd odpovídající jejich cenové kategorie. Ono i u spalováků většinu dopravních výkonů tvoří novy auta a operaky firem jsou často ma těch 20-25kkm. Kupovat is EV aby se s ním pak jezdilo 10kkm ročně je ekonomicky blbost a vlastně i nové auto.

Jinak zvláštní kategorií EV haterů jsou borci co nutně potřebují dojezd aspoň 1kkm, ale jezdí do 10kkm ročně.

FrantaM

To je vtip? Podívejte se na nabídky leasingovek po skončení operáku. Málokterý EV má najeto víc než 100.000km po čtyřech letech. Spíše to bývá klidně pouze okolo 30.000km.

vitapb

Líbí se mi, jak se diskuze o EV diametrálně mění. Ještě pár let zpátky bylo v diskuzích nablito (90% příspěvků) o EU, že to nejde, že to nikam nedojede, že se to nabíjí věčnost. Mimoto, že vylezu před dům a během 5 minut potkám několik elektromobilů, tak už hodně lidí má svou, nebo blízkou zkušenost s elektromobilem. Auto si pořiďte na svůj účel. Pokud dojíždíte 20 km, kupte si elektromobil, protože spalovák je na to napytel. Pokud taháte auta na vleku, koně, lodě, nebo jezdíte tisíce km denně, kupte si spalovák. Vždycky to je a bude o tom, že pokud… Číst vice »

Petr

Před pár lety byla pravda, že to nikam nedojede a nabijí se to dlouho, to sedí. Jinak ale souhlasím, kolem komína je dneska EV nejlepší, na dlouhé cesty je to pořád opruz, kdy se člověk musí přizpůsobit autu.

FrantaM

Já potkává EV zpravidla ve městech nebo okolo měst. Ale na dálnicích jich jezdí minimum. Teď jsem projel skrz Evropu a schválně jsem se zaměřil na to, kolik potkám EV a bylo to naprosté minimum i v zemích na západ od nás.

Borec

Pruzkum jasne rika ze to nikdo nechce, krome par ekoteroristu. No a autor clanku to tedy vysvetluje tak ze tomu holt nikdo (krome autora) nerozumi.

Jarda

protože to je pravda, většina čechů nemá s ev reálnou zkušenost a rozhoduje se jen na základě emocí a kravin z internetu

Gwann

Asi tak. Mam kolem sebe spoustu elektrik a uzivatele jsou nadmíru spokojeni. I potrebou mene servisu

Gwann

Vetsina lidi podleha vykrikum z diskuzi. A kdo vic rve, ma vetsi pravdu. Z povahy veci nejvic rve ozralej Franta na prahu alkoholicke demence po 10 branicich a 5 rumech. Podle toho vypada diskuze.

troglj

Většina národa si na podzim zvolí komunisty a SPD. A tam se nedá napsat nic jiného, než že tomu nerozumí, při dobrém vzdělání by to udělat nemohli (a také tyto strany většina lidí s vyšším vzděláním nevolí).

JiP

Tak jsou vykonna EV ktera nabijete skutecne za tech 15 minut, jenze to jsou auta 2 miliony a vyse…… uplne za lidovku.

vitapb

10 let zpátky byly za podobnou lidovku auta, co ujela 200-300 km a dobíjela se pár hodin. Dneska jsou za to auta, co ujedou 600+ a dobijou se (10-80%) za těch 15 minut.. Počkejte pár let, tyhle auta budou kvalitní ojetiny za dobrou cenu a na trhu zas budou mnohem schopnější auta. Obecně si ale velká část aut na trhu ten dojezd okolo 300 km nechá (za nižší cenu). Statistická většina cest je totiž do 100 km. Kdo však bude chtít víc, bude si moct připlatit.

Karl vB.

Můžete mi prosím říct, kolik procent z ceny elektrické ojetiny může činit cena nové baterie, kterou bude pravděpodobně nutné po koupi auta následně pořídit? Jde mi o finální cenu rozhodnutí pořídit si elektrickou ojetinu pro předpokládaný nájezd 30 – 40 tis. km ročně.

Martin

Ano, cena nové baterie je v řádu vyšších stovek tisíc korun. Zároveň platí, že 99% lidi baterií nikdy měnit nebude a budou mít vůz s o něco menším dojezdem než když byl nový. VW a ADAC před pár týdny zveřejnili test VW ID.3 na 160.000 km a baterie má 91% své původní kapacity. Stovky uživatelů, publikujících na YouTube potvrzuji na svých vozech obdobné hodnoty. Dále platí, že je u baterie v koncernu VW možno měnit jednotlivé moduly a tam jde o částky v řádu desítek tisíc korun, ale opět platí, že, kromě vyložené vady, to není třeba dělat. Zkrátka kupují… Číst vice »

Vitapb

A proč byste tu baterii mě měnit? Jestli narážíte na to, že baterky v nositelný elektronice vydrží pár let, tak v autech je to jiná písnička. Mají BMS, která baterii chrání před podmínkami (hlavně teplotními při nabíjení), který ji škodí. Tohle významně prodlužuje životnost. A jestli hledáte praktický příklad, jentak ze srandy jsem letos v únoru koupil Renault ZOE. Stálo rok na jednom místě, už ho chtěli odtahnout. Auto mělo po nastartování dojezd 0 km, takže tam stálo celou dobu vybitý, což je to nejhorší co můžete té baterce udělat. Dojelo samo na nabíječku od tý doby čile jezdí a… Číst vice »

Karl vB.

Můj dotaz vycházel z informace, že životní cyklus elektroauta a životní cyklus jeho baterie nejsou totožné. Možná, že vývoj i v této oblasti se ubírá mílovými kroky dál a už to neplatí.

Gwann

U spousty klasik taky nejmene vydrzel motor nebe prevodovka. Pokud se jezdilo fakt hodne a tudiz auto nemelo cas podlehnout solance v zimnim obdobi

eLzyx

V Tesle model S mám baterii 10 let a 250k km. Ze zkušenosti ostatních vím, že vydrží až 600k km. Takže cirka dalších 10 let. Kde je problém?

PetrH

Ano, opakujete to tady často a pořád vám to někdo zkouší vysvětlovat a je to marný, je to marný, je to marný.

Kuba - Dopravní videa.cz

Tak třeba Ioniq 5 od 1,3 milionu. Srovnatelná cena s odpovídajícím spalovacím SUV.
U levnějších aut holt těch minut bude 30, to zase asi není takové drámo, vzhledem k tomu, že DC nabíjení potřebuje hodně lidí jen několikrát ročně.

none

Tak snad každý kdo viděl elektroauto jen na obrázku ví, že k moři se s ním dojet nedá. Sice majitelé tvrdí opak, ale koho zajímá nějaká zkušenost lidí, co ty auta používají, že?

eLzyx

Jj, jsem měl diskuzi “ale do Turecka to nedojede”. Praha-Istanbul za 20h. Z toho 2,75h nabíjení.
No jo, ale to je o 2,5h déle, než za kolik to jezdím já.
Vážně to jedeš na jeden zátah? No ne, ale kdybych chtěl …

Pepa

Tak to my třeba do Itálie na jeden zátah jezdíme. Celkem 12h a střídáme se ve dvou. Stavujeme se i na oběd, ale vybíráme místo podle toho, kde se chceme najíst, ne podle toho, kde je nabíječka.

eLzyx

Tak já také můžu jít na oběd kamkoliv chci. Holt to nebude na rychlé, ale na pomalé nabíječce. Ty jsou ale všude a narozdíl od Vás nebudu platit za parkovné. Jen za odebranou energii. Mimochodem – i tak budete s tím spalovákem řešit kde zaparkovat. Což je úplně to samé, co řeším já. Jen si z 5 parkovišť vyberu to, co má nabíječku. A dojdeme třeba do stejné restaurace.

vitapb

Tak jedete na jeden zátah, nebo se stavujete na oběd? Ono velký části dnešních aut by právě tahle jedna zastávka stačila na dobití.
Co se týče míst pro dobíjení, jistě vidíte každý rok, kolik dobíječek přibývá. Zrovna Rakousko má schopné dobíjení na každém větším rastplatzu. Itálie je na tom taky dobře.

Dusanh

Diskuse o EV je v ČR typickým odrazem představ „průměrného Čecha“, který se expertem na EV stal po ukončení MS v hokeji, čímž mu skončila možnost být erudovaným trenérem.
Příbuzný má Teslu, předtím měl Konu a ještě předtím půjčené jiné EV. Jeho spokojenost s EV se odrazila v tom, že ve své prosperující firmě všechny ty „tranzity“ nahradil e-dodávkami. Jezdí 2x ročně do Itálie, v zimě do Rakouska, teď už tahá za Teslou i obytňák.
Možná by stálo za to, bavit se o EV s lidmi, kteří s nimi mají delší zkušenosti…

none

Osobní představy mají větší váhu než nějaká zkušenost 🙂

Pepa

Tak zrovna ve firmě elektroauta smysl dávají. Ne kvůli autům samotným, ale kvůli daním. Jsou u nich rychlejší odpisy a při soukromém užívání se dává do základu daně jen 0,25% pořizovací ceny místo 1,00%, což je ročně úspora v desítkách tisíc. Plus na elektromobily byly dotace.

Dusanh

Kdyby s EV nebyl spokojen, pořídil by si je do firmy?

Pepa

Však EV jsou v pohodě. Na jízdy po regionu a do města ideál a asi už i lepší než spalovák. Na dlouhý trasy ale zatím spalovák vyhrává.
Pokud někdo jezdí celej rok převážně po ČR, tak se cesta 2x ročně do Itošky přežít dá. Což ale neznamená, že jsou EV na dlouhý trasy v pohodě.

N.N.

A nebo se rozhodoval čistě ekonomicky. Ostatně známe služební Fabie, kterými šéfové povětšinou nejezdí.

FrantaM

A ten tvůj “známý” je skutečný nebo vymyšlený? 😀

Dusanh

Není to známý. Je to příbuzný.

V.sp

Moje zkušenost je, že po dlouhé cestě s elektromobilem jsem víc v pohodě, než po cestě se spalovákem (třeba sever Itálie, 3 nabíjení).
Asi je to jednak nižší hlučností, jednak těmi pauzami na nabíjení. Vždycky BESIP a podobní říkali, jak máme mít pravidelné přestávky (po 2h?) a ono na tom něco bude.

Pepa

V létě k moři to ještě jde. Horší to ale bude v zimě, třeba při cestě na hory do Itálie — v mrazu se totiž deklarovaný dojezd docela smrskne, takže těch vynucených zastávek přibude.

eLzyx

Kontinuální jízda v zimě není s moderním EV zas až o tolik energeticky náročná. Pomáhá jak tepelko, tak i celkově pomalejší jízda daná náročnějšími podmínkami. Snížení spotřeby dopomáhá i to, že většina lidí má na zimu tak o 1-2 palce menší kola.

Jarda

asi velká praxe s EV 🙂

Ondra

Mě fascinuje ta nutnost mít nějakou aplikaci. Proč je potřeba vymýšlet kolo (tedy další způsob placení)? Co je tak technicky problematického na normálním placení kartou (ať už je plastová, v mobilu, v prstenu, piercingu nebo čemkoliv jiném)? Nebo je ten elektromobil (nebo nabíječka) technicky tak chabé zařízení, že platba kartou by byla už vyšší dívčí? To asi těžko. Asi je to zastaralý názor z minulého století a ve skutečnosti je to pokrok, takže až třeba pekař začne péct nový druh chleba, tak bude také nutné si k jeho koupi pořídit nějakou aplikaci, protože nebude prostě tak hloupý, aby se u… Číst vice »

Ondra

Ale to neznamená, že jsem proti EV. Někdy si ho určitě koupím, jenom si myslím, že některými „Smart“ prvky si jenom hloupě škodí.

Karol

Tak aplikace je kvůli slevě ne?jinak zaplatíte jen víc 🤣

eLzyx

Můžete mít Teslu a nepotřebujete nic. Jen svoji aplikaci k autu, kterou používáte i jen tak (předehřev a klima, kontrola stavu auta atp.). Přijedete na Supercharger, zapojíte a o nic se nestaráte.
Spousta stojanů je již vybavena čtečkami platebních karet, ale má to velké ALE. Zaplatíte víc, protože si karetní společnosti účtují poměrně nemravné provize.

V.sp

EU nařídila, že všechny nabíječky musí mít platební terminál (může být sdílený, jeden pro víc nabíječek na stejném místě). Postupně se to zavádí.

Ano, přes aplikaci může být nižší cena.

Prakticky si člověk pořídí aplikaci (či čip) jednoho či pár provozovatelů, které v tuzemsku používá nejčastěji (ono jich zase tak moc není) a platby kartou používá výjimečně + třeba při cestě na dovolenou.

vitapb

Je to sice logický, dokonce od loňskýho myslim že dubna povinný (mít terminál), nicméně výstavbu stanic to docela prodražuje. Každý stojan má mít možnost platit kartou = paušál za terminál. Kdežto v appce zaplatíte snadno, rychle a dostanete k tomu i doklad. Pro tranzitujícího je lepší platba kartou, pro „domácí“ je lepší mít applikace.

Jenda

K tomu stále není potřeba _aplikace_. To abyste jich měl na mobilu 50, jednu pro každého Frantu co si někde udělal nabíječku.

K tomuhle se přece dá použít webová stránka. A není to žádné filozofování – funguje takhle třeba platba za parkování v Praze nebo nákup lístků u Arrivy. Stánka, kde zadáte jedno-dvě čísla a zaplatíte buď postaru vyplněním údajů platební karty nebo ponovu platebním tlačítkem ApplePay/GooglePay/Qr platba.

v.sp

Ano, spousta stojanů má QR kód s odkazem na stránku, kde se dá zaplatit a spustit nabíjení. (Není to QR platba, ta funguje jen v ČR)

Bohužel byly případy, že ten QR kód někdo přelepil a falešná stránka strhla peníze, ale nabíječku samozřejmě neaktivovala. Proto podle nového nařízení musí být QR kód dynamický, tj. na displeji.

Nezaznělo tady ještě jedno řešení, které už dávno existuje a je funkční, jen obvykle dražší než aplikace: roaming. S čipem/kartou ČEZ, PRE nebo E.ON můžu nabíjet na mnoha (desítky tisíc?) nabíječkách po Evropě. Podobně je i pár aplikací, které tohle umí.

Haxor

S dojezdem 500km mi auto nic nediktuje. Lidi bych nechal, aby si sami vybrali, kdyby mi s tím potom nesmrděli v nekonečných kolonách pod oknem.

KarelI

Já narážel na to, že jiné lidi by to omezovalo…

Pepa

No jo, jenže ten dojezd platí za ideálních podmínek. V zimě, když bude mrznout, se to může klidně smrsknout na 300-350 km. A protože určitě nepojedu na doraz, ale budu chtít mít nějakou rezervu, znamená to dobíjet každých 250 km. A to už je docela výrazné omezení. Abych ale nevypadal jako škarohlíd – do města je elektromobilita skvělá. A jednou bude určitě fungovat dobře i na delší trasy, zatím v té fázi ale ještě nejsme.

Paolo1

Jestli spalovák nebo EV neřeším, nejlevněji se člověk k moři dostane letadlem 🙂

Tomāš

Osobně mi přijde, že že skutečnost, že mám EV, mi cestu může v určitých ohledech naopak urychlit 🙂 Příklad: přijedu na nabíječku, vím, že se mi auto nabije za 20 minut. To mě nutí se najíst a zajít si na záchod velmi rychle, abych za 20 minut mohl odjíždět a neplatil poplatek za zabírání stojanu. Ano, můžu přeparkovat, ale komu by se chtělo… Kdybych věděl, že na odpočívadle nemám časový limit, nic by mě nemotivovalo v tom, abych na obědě a kafíčku neseděl 45+ minut – ten čas se nastřádá rychle, člověk ani neví jak. Obdivuji řidiče, kteří jsou např.… Číst vice »

N.N.

Mít na oběd jenom 20 minut, toho bych se bál víc než zbytku cesty. Nejsem na útěku.

Tomāš

Tak už jsme v bodě, kdy rychlé nabíjení je až moc rychlé, co 🙁 😀

N.N.

Jenom nejsem člověk, jehož život se řídí podle auta.

František

K cestám TDI oktavkou do Chorvatska prostě patří močení do lahve/sáčku, každá ztracená minuta znamená méně dovolené. Nevíte o co přicházíte!

Tomāš

Průměrný cestujíci do chorvatska sní ty řízky v chlebu za méně než 20 min, řekl bych.

Jarda

a kdy odleávají tu přebytečnou naftu, co to generuje?

KarelI

To je slušná křeč.

Michael

Poplatek za zabírání stojanu když jsem tam déle po nabíjení, to jako vážně existuje? Omg. Nevím jestli se mám smát nebo brečet jak můžeme být pitomí že tohle podporujeme…

Kamil

No tak si dobiju do 90-100% no. Platí že doba nabíjení mezi 80-100% je stejná jako mezi 20-80%. Takže mám vlastně stejně ještě ten samý čas k dobru, Místo 20 minut tam můžu stát 40 minut a stále ještě nabíjím.

Petr

Mezi těch 60 % nepatřím, protože jako zásadní odpůrce EU a elektromobily si elektromobil nikdy nekoupím.Dokud to půjde dojezdím se spalovákem i za cenu případných cenově likvidujících cen paliv.Patřím k optimistům, kteří věří že se celý ten bruselismus zhroutí a tím i slepá ulička elektromobily.Snažím se to napsat kvůli cenzorským zákrokům co nejvíc korektně, protože tyto myšlenky kterých jsem propagátor, sponzor a zastánce se dnes moc nenosí.

Y.K.

Jo, Čína je plná EV určitě kvůli Bruselismu. A ropa nám pramení na Šumavě, takže žádný problém. Předpokládám, že patříte k lidem, kteří již budou po smrti v době, kdy to s ropou půjde z kopce, protože jinak si nedovedu vysvětlit, jak to někdo může považovat za perspektivní zdroj energie a čekat „že se to pak nějak rychle vyřeší“. Ti co se narodili v tomhle století už tak dobré vyhlídky nemají. Už takhle je to transformace na půl století.

vitapb

Doporučuju si koupit pár spalováků do foroty, možná i cisternu paliva. Dodávám do automotive (spalovací část) a vidim, jak OEM výrobci seškrtávají investice, provozní náklady a všechno se spalovákama související. Do konce tohoto roku jsou prodeje EV na 20% (za celou Evropu), předpokládám že kolem roku 2030 už bude tak obtížný si koupit spalovací auto, jako bylo obtížný si v roce 2020 koupit to elektrický. Nebude na výběr ve všech kategoriích a budou násobně dražší, než elektromobily. A bude za tím stát především to, že už v prodejích nebudou mít objem, ale takovéhle mohikány jako jste vy. A jen dodám,… Číst vice »

Gwann

S tou rychlosti nahrady bych byl opatrny, kolem 2030 budou jeste i nejake facelifty klasik, ale posouva se to, to jo

N.N.

Průměrné stáří vozu v ČR je 15-16 let a moc se nemění, což znamená, že dnešní výroba bude tvořit polovinu vozového parku i po 15 letech. Tudíž i za 15 let bude nemalý trh s palivy. A to vč. pohonu pro veřejnou dopravu a pracovní stroje.

Gwann

Pokud ti vadi EU, zacni se ucit pestovat brambory a kopat zemljanku. Je sice blbe rikat neni alternativ, ale aktualne pokud nechceme drasticky pokles zivotni urovne, ktery bude nejhorsi logicky u tech nejvetsich lopat (z nichz se rekrutuje vetsina dezolatu), tak je nam EU souzena.

Ze volime politiky, co se v EU vetsinou neumi prosadit, je jina vec. Ale je to opet nas problem, ne problem EU. Hlasovat pro Buresovce a pak se divit malemu vlivu, kdyz tihle jsou na okraji v EP je proste myslenkovy výmyk.

EU je treba kultivovat, ne rusit.

N.N.

Jak moc poklesla životní úroveň v Británii po vystoupení z EU? Abyste svá tvrzení něčím taky doložil. Švýcaři a Norové taky nežijí v zemljankách, nejsou v EU.

Karl vB.

Semínko nedůvěry bylo (alespoň u mně) zaseto nekritickými a oslavnými tirádami výrobců a jimi podporovaných pisálků o tom, že mít elektroauto je neskutečná pohoda. Stačilo pár soudních procesů v zahraničí na to, aby se presentovaná data, např. o dojezdu v zimě, začala přibližovat realitě. Pokud by od počátku byly informace výrobců a novinářů objektivní, uváděly se nejen výhody, ale i nevýhody, nebyla by značná část veřejnosti tak důsledně rezervovaná. Důvěra je plachá jako laň a má paměť, jak slon. Lze to přirovnat k situaci před lety, kdy koncern VW uváděl zázračné údaje o extra nízké spotřebě svých aut, které taky… Číst vice »

mgr.pavel

Njn, teď je zase kyvadlo (ne)důvěry vychýleno na druhou stranu.

EV auta dle urban legend strašně často hoří (v přepočtu na milion aut hoří častěji spalováky), mají mizerný dojezd (neustále se zlepšuje),..

Ono si to časem sedne na celkem reálné představě.

Karl vB.

Myslím, že elektroauta jsou účelná zejména pro regionální, místní a městské popojíždění do práce a na nákupy, tedy modely od velikosti Skoda Citygo, nebo Fabia. V této velikosti je k mání čínská Dacia Spring, asi za půl mil. Kč. Většina automobilek ale (asi kvůli rozpuštění nákladů) vyrábí jako elektroauta zpravidla větší modely, s cenou od ca. 1 mil. Kč. výše a ty si každý (fyzická osoba) nemůže jen tak lehce dovolit.
https://www.autopalace.cz/skladove-vozy/znacky_skoda/paliva_elektro/

N.N.

Plus dodávky, rozvoz po okrese. Byl tu před nějakým časem článek o firmě z ostravska, která přešla na elektrický pohon. V noci jim auta stojí a dobíjejí nočním proudem (může být i z Dukovan), na celodenní záběr baterie dostačuje – hodně času prostojí při vykládce zboží.

Kuba1

Elektrododávky používá Ikea pro doručování zboží zákazníkům.

synergo

Tak určitě, Matson zakázal přepravu EV na svých lodích kvůli urban legendám….

Mynic

Nedávno jsem se rozhodoval, zda si koupím nový kovenční automobil, anebo elektro. Hned jak bydlím mám veřejnou nabíječku na státní budově. Tak jsem si zjistil cenu a koupil jsem si normální auto. 10 Kč/kWh mi opravdu nepřijde jako konkurence schopné „palivo“.

cbtrk

AC většínou 8-9 Kč, u Kauflandu 5,9 Kč/kWh

Koudelka

No hlavně aby vám ten levný proud z kauflandu nezničil motor, víte jak to bývá s tou podezřele levnou naftou. Myslim, že je lepší nabíjet u značkových a renomovaných stanic.

Mynic

A to je ten problém. Nechci jezdit nabíjet auto do 10 km vzdáleného Kauflandu v sousedním městě. Chci využívat infrastrukturu v místě. Ale stát mi to rozmluvil vysokou cenou. Takže za cca 15 let uvidíme ( tolik počítám, že mi nové auto vydrží).

František

Ty veřejný nabíječky postavený za dotace, který mají nízkou výtěžnost kvůli ceně nejsou ideal… ale stačí se podívat na ceny paliv v Německu a nebo na emisní povolenky pro retail. S benzínem za 50 už ten hybrid tak výhodný nebude.

eLzyx

Na Tesle máme ceny od 6,6Kč/kWh (8,6 ve špičce), v zahraničí i méně. A když to pronásobíte 17kWh/100km jste na 1,1-1,5Kč/km. To byste musel jezdit za méně jak 4,2L nafty …

vitapb

Nutno dodat, že Tesla nabíječek je v ČR oproti ostatním providerům jen pár a rozhodně by se na tom nemělo stavět dobíjení na denní bázi.

eLzyx

To není ani tak myšleno. Tesla SCH je určen pro tranzit. Nabíjet se má doma, nebo u obchodů na pomalých DC.

vitapb

To je rovnice o příliš mnoha neznámých. Doplňte typ auta po kterém jste koukal, jeho spotřebu, váš roční nájezd a to, co jste si nakonec koupil. Pokud jezdíte aspoň 30 tisíc, tak vám do tý rovnice rovnou hodim za mě velmi důležitou věc. Spalovák musí každých 30 tisíc na servis. Lépe každých 15. Tohle znamená řešit náhradní auto, nebo odvoz, dovoz do servisu, nebo dobu bez auta. EV z principu do servisu nemusí, někteří výrobci to však stále chtějí pro udržení byznys modelu.

bakiy

Tak trochu tendenční článek (nadpis). Žádnej strach z dojezdu. Když jedu na motorce, tak mám dojezd cca 200km a žádné drama se nekoná. Mě by od toho odradila nutnost plánovat podle toho, kde jsou nabíječky a pak nutnost čekat, než se nabije a hlavně než se nabíječka uvolní. Argument nutnou zastávkou, kterou bych stejně udělal hodně „kulhá“. Při cestě na dovolenou většinou zastavím, kde chci (parkoviště u lesa, u restaurace) a na pumpě jen natankuju a jedu. Takže zdržení cca 10 minut. A jak dlouho tam budu, když budu nabíjet?
P.S.: Kafe nepiju a pivo si dát nemůžu…

cbtrk

Elektrická motorka je pro delší cesty prozatím nesmysl. Leda skútr po městě.

Průvodce původní Aleš

Cestou k moři si pivo můžete dát po překročení hranice. Ve většině zemí velké, v některých jen malé. Neplatí pro Slovensko a Albánii. 🙂

Mynic

V kterých zemích si můžete dát pivo než dobijete svoje auto ?

eLzyx

Plánování? To přeci za Vás udělá auto. Vůbec neřeším, kde to budu nabíjet. Leda bych věděl, že je něco zajímavého poblíž nabíječky. Dobrá restaurace, obchod. Ale tohle děláme i se spalováky. Vyberu si pumpu, kde dělají dobré párky a třeba si i kvůli tomu kus zajedu.
Co se týká času nabíjení. Moderní EV jsou hotovy pod 20 minut.

Koudelka

Jak často jezdíte na dovolenou, že to tak řešíte?

eLzyx

Hádám, že prstem po mapě každý den.

Luk

Nezaznělo tam jedno důležité téma, a to je závislost cen u veřejných nabíječek na tom, jak se za elektřinu platí. Totiž jsou v zásadě tři cesty: 1) klasická platba kartou, 2) platba přes službu výrobce auta, 3) platba přes aplikaci provozovatele nabíječky. Pokud člověk použije to první, nemusí nic řešit, může nabíjet skoro kdekoliv, ale za vysoké ceny. Podobné je to u většiny nabíječek i u druhé možnosti. Výrazně nižší ceny bývají, pokud si člověk nainstaluje aplikaci provozovatele nabíječky a platí přes ni. Jenže to obnáší si nainstalovat celou škálu aplikací, každou s jiným ovládáním, jinými podmínkami atd., plus samozřejmě… Číst vice »

cbtrk

Pro cesty po Evropě většinou lze využívat jen tesla superchargery, je jich dost a ceny z těch lepších.

ČD4ever

U benzínky si člověk přečte ceny na totemu. K nabíjeni pak potřebuje internet a spoustu času na přípravu cesty.

vrms

To je ale skoro stejné jako u spalováku. Můžu na D1 natankovat za 39,90, nebo mám tankovací kartu dané benzínky a najednou je cena 32,90.

MaT

Já od Tank Ono žádnou kartu nemám a tankuji za 31,90 Kč…

MaT

Zaznělo, sice ne tak podrobně jako od Vás (díky za doplnění), ale zaznělo. Nebo jste článek nečetl až do konce? 🙂

Luk

Četl, ale tahle část mi hned vzápětí nějak vypadla z hlavy 😉

lokomotiva

Čas od času se vynoří zpráva, že účtování elektřiny by se mělo změnit. Že se sníží cena spotřebované elektřiny, ale naopak stoupne cena za instalovaný příkon (tzn. paušál). Pokud tohle jednou začne platit, tak si vůbec nedokážu představit, co to udělá s cenou dobíjení zejména u rychlonabíječek.

PetrV

Nabíjení u veřejných rychlonabíječek je už dnes nemravné drahé.

Luk

Ono také vybudovat takovou rychlonabíječku bývá často velmi nákladné, protože obnáší natažení nového náležitě dimenzovaného kabelu od trafostanice (běžnou síť nelze použít) a často ještě posílit tu trafostanici nebo instalovat novou jen pro nabíječku.

ČD4ever

Jo tak to snížení jednotkové ceny za kWh bych chtěl vidět.

vitapb

Tohle ale už dnes funguje. Výkonné DC stanice jsou připojené na hladinu VN, přičemž platí za rezervovanou kapacitu v síti. Tenhle měsíční paušál je pár set tisíc za každou MW měsíčně. Je to u nás šíleně drahý, proto u nás nejsou vidět dobíjecí HUBy s 50 stojany (přičemž obsazených je jen pár), které jsou v Německu, Francii, Norsku a podobně. Proto Tesla má tak levné dobíjení, protože má vysokou utilizaci (míru využití celkového času) svých stanic. Rozpustí tyto poplatky do velkého počtu dodané energie. Zároveň se snaží stavět tam, kde tyto poplatky může alespoň rozdělit s někým jiným, třeba s… Číst vice »

Michal Tvrdý

Tak tie obavy sú viac-menej opodstatnené. Všetky kalkulácie totiž vychádzajú z toho, že elektrické auto je na ceste do HR skôr rarita ako samozrejmosť. Jeden reálny príklad : minulý rok sme sa vracali z HR v relatívne silnejšom dni (ale zas nie nejaké hrozné kolóny), ktoré v lete nie sú ničím výnimočné. Na benzínke sme strávili skoro 50 minút – samotné tankovanie cca 3-4 minúty, zvyšok čakanie v rade na stojan a v rade na zaplatenie. A teraz si predstavme, že tých 8 áut pred nami by netankovalo tiež cca 3-4 minúty, ale každé by sa nabíjalo cca 30 minút.… Číst vice »

Tomāš

Fakt nebudete čekat 3-4 hodiny. Minimálně taková tesla mívá na jednotlivých stanicích 12-24 stojanů a málokdy se stane, že by více než polovina byla obsazená. Přijedu, nabiju a odjedu. Čím více EV, tím více stojanů, takže zrovna tato obava opravdu opodstatněná není.

Tomāš

Argument o rychlejším opotřebovávání baterie rychlonabíjením je dnes už vyvrácený, platil pro dřívější auta, která neměla pokročilou technologii tepelného managementu. Dneska je rozdíl mezi jednotlivými druhy nabíjení v rámci statistické chyby: https://cleantechnica.com/2023/11/05/study-reveals-effects-of-fast-charging-on-electric-car-battery-health/

Tomāš

Proč mínusy? Je odkaz na studii méně relevantní než „jeden pán povídal“?

Michal Tvrdý

Osobne neviem toto ani vyvrátiť ani potvrdiť. Práve totiž pozerám EV a pri diskusii s predajcom (primárne určenie auta je mesto a kratšie vzdialenosti) ohľadom nabíjania a otázky na čiastkové dobíjanie cez FVE mu to akoši pomimo ušlo, že rýchlonabíjanie batérii nesvedčí a lepšie je klasické nabíjanie nižším výkonom. Čo je aj môj prípad … keď bude svietiť slnko pôjde to do nabíjačky … keď nebude svietiť, nebude sa nabíjať (aj preto nechcem PHEV).

eLzyx

Tohle nemůžete soudit zkušenostmi ze spalováku. Vracím se z HR, mám nabito už z ubytování. Vy máte sucho v nádrži. Řekněme, že jedeme z Krku, vyrážíme v 10h ráno. Což je tak akorát na rychlou ranní koupačku, naházet krámy do auta, vrátit klíče a sbohem. Ve 12h dorážím do Žirovnice (Slovinsko) na Supercharger, kde jich je hromada. Fronty žádné. Je tam hned vedle výborná pizzerie a obchod s potravinami. Auto hlásí 30 minut nabíjení, ale protože jíte, tak to tam klidně necháte do 100%. Dokoupíte nějaké dobroty ze Slovinska. Pokud byste měl hodně času, lze tam i nabíjet zadarmo na… Číst vice »

Koudelka

To ovšem platí za předpokladu, že máte prachy na to utrácet za suvenýry, pizzi, dobroty, obědy a večeře. Tím se vlastně celá cesta dost prodraží. Primárně jde o to jak se dostat z bodu A do bodu B co nejlevněji, nejrychleji a nejpohodlněji. Kdo má čas a peníze ten to opravdu řešit nemusí, tak to ale neni, kdyby bylo, tak jezdíme všichni už dávno v teslách. Je třeba se na to dívat i pohledem většinové populace.

eLzyx

Já ty prachy také nemám. Akorát si mohu dovolit se trochu rozšoupnout díky úspoře za palivo.

Michal Tvrdý

Prepáčte, ale úplná demagógia čo sa týka rozdielu oproti spaľováku. To akože so spaľovacím motorom si nemôžem urobiť prestávku, nemôžem si oddýchnuť, nemôžem si skočiť na krátke okúpanie … ? Jediný rozdiel vidím v tom, že pri ceste so spaľovákom si zastávky môžem naplánovať kde chcem, a nemusím sa prispôsobovať dojazdu auta. Ale to je len drobnosť …

eLzyx

Je demagogie argumentovat tím, že si zastávky naplánuješ kde chceš, když 99% lidí se spalovákem jede nonstop, nebo dělá maximálně pauzu na prohození řidičů. A i výše čtu, že většina lidí na takovou pauzu a “drahý oběd, pizzu v zahraničí” prostě na závěru dovolené nemá, protože poslední prachy nalili do nádrže.

vitapb

Tankování a dobíjení je ale docela jiné schema. Pokud vyjíždím na dlouhou cestu, dobiju si co nejvíc před cesou. Vyrážím a mám dojezd 300-500 km. Pokud vyjedu se spalovákem, často budu tankovat hned po vyjetí. Já za těch 300-500 km vyberu dobíječku, kterou mám v dobrém dosahu a nejsou tam kolony. Vy dopředu nevidíte, která pumpa kolonu má a která ne. Navíc to popisujete, jako by se zítra měli všechna auta změnit na elektro. To tak neni a nebude, přechod je postupný a jde ruku v ruce s budováním stanic. Letní měsíce a dovolenkový destinace budou vždycky místa, kde bude… Číst vice »

Michal Tvrdý

Ja Vaše praktické skúsenosti nespochybňujem … ale teraz si predstavte, že tam bude 99% EV áut … to už taká pohoda na nabíjačke nebude. Nehovoriac o tom, že ani na apartmáne nebudú nadšení, že si na ich účet nabíjate auto … pokiaľ to tak začnú robiť všetci.
Takže ešte raz … dnes si tú pohodu užívate len preto, lebo s EV autom ste jeden z tisícov ….

dantex

vyšší využití znamená rozvoj síte, až bude 99% elektro, bude nabíječek vice

Mosquit

Taky jsem si to před 2 lety nedokázal představit. Pak jsem si na dovolené na týden půjčil Teslu, a zatímco s tou jsem úplně spokojený nebyl, s elektrickým pohonem jako takovým ano.
Do roka jsem objednával svoje – jediné auto v rodině. A letos do Itálie jelo i s karavanem 🙂

Pacicka

Vyrazil jste v červnu, abyste tam v červenci dojel? :-)))

Mosquit

jj, 2x jsem se vykoupal a jel jsem zase až do srpna zpátky 🙂

Teď už vím, že se není čeho bát.

Mynic

Prozradíte nám, jaké e-auto jste si pořídil?

Mosquit

i5 Touring. Zkušenosti z cesty jsem sepsal na https://www.facebook.com/groups/2100772423579450/posts/4169789466677725/ (nepotřebuje přihlášení, ale mnoha jedincům by mohlo čtení té skupiny způsobit újmu) 🙂

Erik

Chci si koupit Elroqa RS – jediny duvod proc vaham je ze nemam doma nabijecku. Jinak elektro je super, na druhou stranu cena pada rychleji nez u spalovaku.

dantex

ale nekupujete si ho abyste ho za dva roky, prodal ne?

Jarda79

Elektromobilita je výborná věc, jako druhé malé městské auto v domácnosti pro dojíždění na nákupy, nebo do práce do 30 km. K tomu je ale nutno doma mít fotovoltaiku a alespoň 20 Kw baterii.
Pak to nemá chybu. Na vše ostatní je prostě na prd. A může na to být 100 reklam, stejně bych čistě elektrické hlavní auto nechtěl.

Hamtak

Ještě lepší je mít nabíjecí stanici v práci.

Karl vB.

Kolegův zaměstnavatel jí tam má, ale pouze pro služební vozy.

MP22

Proč by to mělo být na všechno ostatní na prd? Proč ho nemůžu mít ve městě a nabíjet z lampy, z Lidlu atd…?

Berkolda

Z pouliční lampy si na nabíjení můžete tak akorát posvítit. Ale nejste v tom sám. Stejnou hovadinu už hlásal jeden pražský zastupitel od Pirátů.

Gwann

Sice se ty nabijeci lampy uz objevuji, ale jak to rika Pirat, tak je to blabol….jasne…

mic

Slušný ekologicky smýšlející člověk přece po městě do práce žádným autem nejezdí.

Pacicka

Jistě, ten má svůj bizjet

eLzyx

Jo, auto na tzv. ježdění kolem komína. A pak si tak stojím s Teslou v Bukurešti na Superchargeru a říkám si, nikde nikdo, asi tu EV nemají. Přijel Rakušák a že jede z Turecka. Tak si tak říkám, toho asi nikdo netrumfne. Za chvíli tam byl Nor. Jel okružní jízdu po Balkánu, mířil k Černému moři, jako já, ale pak pokračoval do Řecka.
A takových potkávám na superchargerech stovky. Nejvíce cestují Norové, Dánové a Holanďané. Ty potkávám kdekoliv.
Je to prostě levné. Co by necestovali?

Karl vB.

Já vám vaší argumentaci nechci napadat, ale pokud je to tak moc výhodné i pro po cestování po celé Evropě, tak proč se ta elektrická auta lidem tak intenzivně vnucují a ta, o která by byl zájem, třeba i kvůli ceně, se nevyrábějí?

eLzyx

To já nevím. Já tuhle zelenou ekodemagogii nechápu. Já si EV koupil protože to má pořádný výkon, užitné vlastnosti jaké očekávám, pohodlí, super audio a provoz stojí jako o dvě třídy nižší auto.
Spíše je otázka, proč spousta lidí neposlouchá ty, co už to nějaký pátek provozují. Proč to berou za vnucování? Vyslechnu si, přečtu si, nevyhovuje Vašemu provozu? Fajn, pořád ještě máte na výběr ve spalovácích. Klidně si jej kupte. Já si ještě taky asi jeden koupím (jen pro zábavu).
Nemá ale smysl proti tomu bojovat. Na diskuzích stejně nic nezmůžeme. Já si našel výhody a dobojováno.

Karl vB.

Třeba taková Fabia Kombi skončila, i když o ní byl docela velký zájem a zdůvodňovalo se to údajně tím, že by nákupní hlad po tomto modelu narušil proporce mezi klasikou a elektrem.
Proč tedy není v nabídce elektro Citygo, nebo Fabia Kombi? Zájem o takové cenově dostupnější modely by určitě byl. Ne každý má na to, aby si koupil (nebo nepotřebuje) velké elektroauto od milionu Kč výše.

eLzyx

Podle mě je to dané tím, že ty automobilky nejprve potřebují vyždímat bohaté zákazníky (viz úspěch Tesly a jejího modelu S), následně vyšší střední třídu (u Tesly to byl model 3 a Y, u Škodovky Enyaq), které se zprvu prodávaly kolem 1,5M, ale postupem času spadly i pod 1MKč. Což v kombinaci s brutální inflací (na tu nezapomínejme) je dost velká sleva. A teď postupně přijde na řadu střední třída. To budou auta za 750. Za 5 let možná i auta za 500. Ale levnější nová EV rozhodně nebudou. Auta typu Citigo se sice vyrábí, ale jen jako “stylovky”, samozřejmě… Číst vice »

Karl vB.

Mně by bylo úplně jedno, na co moje auto jezdí, pokud by mně neomezovaly ty „drobnosti“ okolo.
Pokud bych nemusel řešit to, kde, jakým konektorem, v jakém režimu, na jakou smlouvu/ aplikaci, za jak dlouho, auto naláduju, tak bych rád jezdil tichým, nesmradlavým autem. Nutnost řešení těchto provozních detailů zatím elektroauto pro NEnadšence mého typu, vedle mnohem vyšší pořizovací ceny, oproti benzínové klasice, velmi znevýhodňují. Přirovnal bych to k výlučné možnosti použití nádražního WC pouze přes aplikaci v mobilu.

eLzyx

Na tohle je ideální akorát Tesla. Po Evropě po jejich. V ČR už se dá také dojet i s návratem kamkoliv po SCH (až se dostaví Hradecký SCH, což je v řádu týdnů).
A k tomu si pořídíte čip od ČEZ.
A máte vystaráno.
Nemusíte řešit nic.
Roaming na ČEZ čipech také funguje, akorát si připlatíte. Holt pohodlí něco stojí.

Mimochodem – tím jak se svými spalováky jezdím vyjímečně, tak pro tankování také potřebuji aplikaci. Abych zjistil, jaký obsah lihu mají v aktuální zavážce na pumpě.

Kuba - Dopravní videa.cz

Konektor je v celé Evropě standardizován, takže ten řešit nemusíte. Smlouvu / aplikaci taky ne – lze využívat buď běžnou platební kartu nebo univerzální nabíjecí kartu, kterou dostanete s vozem. Některé vozy se dokonce s nabíječkou domluví samy a vy jen jednou měsíčně uhradíte fakturu. Tohle už dnes není velký problém. (Dokonce myslím ještě existuje možnost nabíjet za hotovost u MOLu pro opravdové staromilce.) Hledání nabíječek už moderní auto obstarává samo při zadání cíle do navigace. Zadáte, kam chcete a auto Vás samo odnaviguje včetně nabíjení a započítá to i do času příjezdu. Na běžné denní dobíjení si nabíječku najdete… Číst vice »

Koudelka

Proč zrušili Fabii kombi a podobná? Protože díky směrnicím eu musí automobilky platit pokuty za každej spalovák, a tak by si fabii za dejmetomu 700 tisíc nikdo nekoupil.

Gwann

Ekonomika vyroby. Na mensich modelech jsou nizsi marze. A zvlaste na necem takovem jako Fabia ve variante combi. To je model pro chude trhy. Kolik se prodalo Golfu v kombi? Taky malo, ze? A to je o tridu vys. Auta typu citigo jsou jeste markantnejsi pripad, marze na nic, vyrabelo se to akorat kvuli flotilovym prumerum emisi

Gwann

A proc mi tak moc v reklamach vnucuji prostredky proti hemeroidum a pod? Vsechny ty marketingove bludy o prospesnosti ci skodlivosti toho ci onoho…

Proste REKLAMA

Karl vB.

Marketingove bludy na prostredky proti hemeroidum 🙂 zatím nemají za následek omezení, nebo stažení jiného výrobku podobného druhu z trhu.

Johnny

Bát se není zrovna to pravé slovo, spíš je to prostě otravné detailně plánovat cestu po nabíječkách a tvrdnout u nich desítky minut.

eLzyx

Aneb jak říci, že o elektromobilitě nic nevíte. Vážně ty cesty neplánujeme. Resp. stejně jako lidi se spalováky. Hodím do plánovače, abych věděl, v kolik tam přijedu a jak dlouho to bude trvat. To je vše.
A když už něco plánujeme, tak třeba dobrou restauraci u Superchargeru. Ale to jsem dělal i se spalovákem. Bageta nebo řízečky od maminky nejsou vždy to správné řešení.

Kuba - Dopravní videa.cz

Dnes už většina aut prostě přidá nabíjení do navigace, takže plánování 0. A „tvrdnutí na nabíječkách“ je s kvalitním vozem jen o chvilku déle, než běžné pauzy u spalováku. Typickou cestu na dovču (Chorvatsko apod.) zvládnete s hodinou nabíjení nebo méně.

Karlos

Mohu potvrdit, dá se to zvládnout naprosto bez problémů. Jeli jsme ve dvou Enyaqem 80 do Splitu cca 1100 km v srpnu. Nabíjel jsem 3 krát, což cestu „protáhlo“ o hodinu a půl. Za mě to není o moc víc, než by se strávilo na zastávkách při cestě spalovákem. Pak těsně před Splitem jsme chytli hodinovou kolonu, kvůli nehodě, s 30 % baterky a nějaké vybití nehrozí. I při plné klimatizaci to při popojíždění v koloně spotřebovává minimum.

Jan

Rychlonabíjení na dálnici je sice drahé, ale jak často jede člověk k moři? Pokud člověk každý den jezdí na levnou elektřinu (z vlastní fotovoltaiiky nebo třeba na parkovišti zaměstnavatele), tak ho nějaké drahé rychlonabíjení párkrát za rok po cestě na dovolenou fakt nezrujnuje. A i časově to není z celoročního pohledu žádná velká ztráta. Kabel doma připojím a odpojím do deseti sekund. Pokud člověk se spalovákem jezdí často, tak ročně na tankování taky nějaká hodina padne. K tomu ještě pravidelná výměna oleje a najednou ta delší zastávka na nabití baterky při jedné roční cestě na dovolenou zas taková tragédie není…… Číst vice »

jva

Jistě, socialismus s přikrádáním u zaměstnavatele stále v kursu (jen místo kanystru zásuvka)… A kolik % populace nemá ani na nový spalovák, natož elektro? V kombinaci s FV (tedy i domem), aby vycházel propagovaný levný provoz, už to fakt není akce akce pro široké vrstvy…

Kuba - Dopravní videa.cz

Nabíjení v práci může být i oficiální, zaměstnavatelem posvěcené. Ať už jako benefit nebo se to normálně uhradí. Nemusíte hned za vším hledat negativa. 🙂

J.K.

To o těch dvou nabíjecích zastávkách je blbost. Kolega z Holandska má asi 2 roky elektrickou Kiu, dvakrát tím jel do Plzně a nabíjel 4x, a to za normálního počasí jaro/ léto. To samé když jel Švýcarsko nebo Itálii.

V článku uvedené „léto do Chorvatska“ navíc znamená že v autě nebudete asi sám, a prostě na dálnici to žere víc a rozhodně to nechcete plánovat do nuly…

Air Traveller

… k tomu bezici klima atd. vychazet z papirove spotreby je jen takove PR 🙂 a aby clovek nedojizdel do nuly a tankoval v 20-30% nadrze, tak jsou to 3-4 nabijeni.

i kdyz uz jsem pred casem o koupi elektroauta uvazoval, tak … taky bych se bal. ani ne tak proto, ze bych se bal, ze nedojedu, tak toho, ze na nejaky nabijecce zkysnu hodinu, protoze bude obsazena apod 🙂

libor

přesně tak, mám dodávku s 70ltr nádrží, při delší pohodové cestě dojezd v pohodě 900km, takže natankuju a další pumpu hledám až po cca 800km. Asi by mě nelákalo to řešit už po méně jak 400km, děti v autě, někde něco hledat a řešit, zda je tam místo, kdy bude volno… brrr.

eLzyx

Za 100k km s Teslou jsem stál ve frontě dvakrát. Pokaždé v ČR a to jen z důvodu, že mám nabíjení zdarma. Jinak bych jel jinam.
V zahraničí jsem nemusel čekat na stojan ani jednou.
A běžící klima? Vůbec není problém, to jsou mizivá čísla na dojezdu

Rejpal

Když jedu z Amsterdamu do Prahy, tak i s benzínovým autem dělám těch zastávek mnohem víc, než 4.

Greg

Tak to trochu rozepište, když už rejpete 😉
Děláte víc přestávek proto, že musíte, nebo prostě chcete?
Děláte jich kolik, a z jakého důvodu – dochází vám ten benzín, nebo vás brní noha, nebo máte potíže s prostatou…? B-)

Kuba - Dopravní videa.cz

Já jsem osobně zažil cestu do do Chorvatska (cca 850 km) s několika auty a elektromobil jel v klidu 130 km/h a nabíjelo se 2x po cca 27 minutách (Rakousko a na okraji Chorvatska) na relativně pomalých nabíječkách. Obě ty nabíjecí pauzy končily ve stylu „Kubo, jedem, jaktože ještě jíš?“ – osobně bych pauzoval déle, ale auto už bylo nabité. Žádné plánování do nuly nebylo, dojíždělo se ještě se slušnou rezervou. Ono vlastně nebylo žádné plánování, prostě se zadala cílová destinace a Tesla prostě do trasy sama přidala ideální místa na nabíjení dle aktuální situace. Takže naprosto v klidu. Obecně… Číst vice »

Pacicka

„I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu – náklady na jeden kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,““ Tak při braní v úvahu jen paliva mne to u dieselu vycházelo na 1,40….

Petr Šimral

Jasně. A do Chorvatska s plným autem jedete po natankování u Tank Ono za 4,2 litru. Ještě nějakou pohádku 🙂 U mého vozu Škoda Karoq s dvoulitrovým dieselem jsem dosáhl minimální spotřebu 4,27 litru, tedy za 1,5 Kč na km ani omylem a průměr mám 5,77 litrů na 100 km, kde jsou započítané i ty Chorvatska ( u mě spíše Slovinska, Německa a Polska), přískoky do práce po věčně ucpané D1 a nejenom ty extrémně šetřivé jízdy. K nahlédnutí zde: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1569623.html A abych se dostal s elektromobilem na těch mých 2,07 Kč od km, tak bych musel nabíjet za 13,8… Číst vice »

noerf

Zatím dávám na dovolenou přednost dieselu. Cesta přes 1200 km, čas jízdy dvanáct hodin, s přestávkami čtrnáct. Ve Dvořišti dotankuji plnou, koupím známky do Rakouska a pak tankuji po osmi stech kilometrech v Itálii.
Kdybych měl elektromobil, tak bych musel dobíjet cestou dvakrát, pokud bych vyjel s plně nabitým vozem. A bylo by to časově náročnější.

Pacicka

Nejezdím do Chorvatska. K moři většinou letím a mimo Evropu. Tu cenu 1.40 jsem bral z výpočtů za celý rok, počítám si každé tankování.

Petr Šimral

Tak to k tomu ještě přidejte, co máte za automobil, kde tankujete a jak automobil využíváte. Spotřeba 4,2 litru nafty na 100 km je nepřiměřeně nízká.

eLzyx

Jenže Vy počítáte pouze s českou cenou PHM, která je příznivá. Tankujte v Rakousku, nebo i v tom Chorvatsku. To jste na 40Kč/L ani nepípnete.

Karl vB.

Ceny benzínu v Česku a Rakousku se zrovna nijak zvlášť neliší.

eLzyx

Nemám už představu. Kdysi, když jsem jezdil Volvem, tak mi benzin v Rakousku přišel podstatně dražší. Ale třeba Itálie a Německou ty jsou drahé.

Karl vB.

Mně občas vyjde tankování v Linci levněji, než v Česku. Samozřejmě záleží na tom, v kterém regionu. Ceny na dálnicích v Rakousku naprosto ignoruji, dá se vcelku pohodlně natankovat mnohem levněji u kdejakého Hofra (Aldi.at) v okolí dálnice.

UGL

cena za kw na rychlé DC nabijecce treba v AT je 18-20kc. pri spotrebe 20kwh je to ten nejdrazsi zpusob cesty k mori.

55p

Však taky litr nafty stojí v Rakousku 2 €, zatímco na poslední pumpě v Chorvatsku 1,39 € a na Onu ve Dvořišti 31,50 Kč… Proč tankovat v Rakousku, když to není nutné?

Vilda

V Rakousku stojí litr nafty 2€ možná tak na dálnici, kdekoliv jinde v pohodě natankujete pod 1,6€

55p

Bylo to na dálnici, každopádně i tak je jinde levněji.

UGL

naftove auto to rakousko prejede s rezervou, coz u elektrickeho neni uplne pravda a navic ty pocty plati i v cesku nebo u toho more.

libor

přesně a není vůbec problém vzít kanastr nebo dva 😀 , což u elektřiny moc nejde 😉

Pacicka

Neodporuje náhodou ten benzín v kanystru přes hranici něčemu?

N.N.

Je daný limit, kolik můžete mít. Ovšem vedle vás pak stojí kamion s 1000litrovou nádrží a vy si říkáte, jak moc rozvrací ekonomiku těch 10 či 20 litrů paliva při převozu přes hranici v Schengenu, v rámci volného trhu EU.

libor

10ltr se může 😉 a druhých 10ltr risknout… 😀

libor

je jasné, kdo by to chtěl řešit a někde přelévat, kvůli úspoře pár EUR …

55p

Tak vzít si do kufru ještě druhou baterii… 😀

libor

věci dám kam? na střechu? na vlek? a nebo rovnou na vlek dieselagregát 😀

Gwann

No, tak uz vime, co jste zac. To je uplne super kvuli usetrenym 50kc sebou tahat 10litru hodne nebezpecne horlaviny v kufru ci v interieru auta. (A ne, neni to jak v nadrzi, tak je konstruovana tak, ze vam snadno nevytece jeji obsah do interieru) A nejlepe jeste u toho porusovat pravidla a myslet si jaky jsem feajer.

Karl vB.

V Rakousku tankuje 1 l. nafty za 2€ leda tak magor.
Linz 02.08.2025 – 15:43 – 1,524 EUR
https://tankbillig.in/index.php?lat=48.30422&long=14.28816&treibstoff=diesel

eLzyx

To je divné, koukám do aplikace od Tesly a jsou tam ceny kolem 7Kč/kWh.

Libor

Raděju pojedu k moři starou naftovou oktávkou která dojede na nádrž kolem 1200 kilometrů.Elektroauto ani zadarmo. To tak na ježdění po okolí.

Petr Šimral

Kolikrát ročně jezdíte k moři? Jednou nebo snad dokonce i dvakrát?

eLzyx

Pořád. To aby se mohl vytahovat v diskuzích, že dojede na jednu nádrž.

člo

No jestli jezdíš do Chorvatska každý týden a po okolí jednou za rok, tak to je fakt blbost.

Jan Boleslav

Nám v práci říkaj, po 2,5 hodinách jízdy by se měla dělat povinná přestávka minimálně půl hodiny. Při 14 hodinové cestě do Splitu, 985 km z HK, to vychází na cca 5 zastávek. Jestli to někdo dává v jednom tahu, to je jeho věc a zdraví. A jestli někdo nemá na elektroauto, ale jen na tu starou oktáfku, to je jeho věc. Výhoda elektra oproti naftě také není jen o ceně paliva. Dobré vidět v komentářích kdo EV zná a vlastní a kdo jen mlsně kouká.