60 % Čechů by se bálo jet elektromobilem k moři, ukázal průzkum. Strach živí mýty o dojezdu a ceně
Nabíjecí hub v Mořicích. Foto: E.ON

Ohledně cen nabíjení a jeho rychlosti panuje v Česku řada mýtů.
Ohledně cen nabíjení a jeho rychlosti panuje v Česku řada mýtů.
Tyhle články mi připomínají debatu s jehovistou či podobným fanatikem. Ten to má nalajnovaný, skáče podle Bible a nechápe, že to někoho vůbec nezajímá. EV fanatik taky nepochopí, že většina lidí má auto jako způsob přepravy a ne životní styl, který diktuje jak často a kde si má dávat kafe.
Nechte laskavě lidi aby si sami vybrali, co si pořídí a jak chtějí žít svůj život.
Osobně mi přijde, že že skutečnost, že mám EV, mi cestu může v určitých ohledech naopak urychlit 🙂 Příklad: přijedu na nabíječku, vím, že se mi auto nabije za 20 minut. To mě nutí se najíst a zajít si na záchod velmi rychle, abych za 20 minut mohl odjíždět a neplatil poplatek za zabírání stojanu. Ano, můžu přeparkovat, ale komu by se chtělo… Kdybych věděl, že na odpočívadle nemám časový limit, nic by mě nemotivovalo v tom, abych na obědě a kafíčku neseděl 45+ minut – ten čas se nastřádá rychle, člověk ani neví jak. Obdivuji řidiče, kteří jsou např.… Číst vice »
Mít na oběd jenom 20 minut, toho bych se bál víc než zbytku cesty. Nejsem na útěku.
Tak už jsme v bodě, kdy rychlé nabíjení je až moc rychlé, co 🙁 😀
K cestám TDI oktavkou do Chorvatska prostě patří močení do lahve/sáčku, každá ztracená minuta znamená méně dovolené. Nevíte o co přicházíte!
Mezi těch 60 % nepatřím, protože jako zásadní odpůrce EU a elektromobily si elektromobil nikdy nekoupím.Dokud to půjde dojezdím se spalovákem i za cenu případných cenově likvidujících cen paliv.Patřím k optimistům, kteří věří že se celý ten bruselismus zhroutí a tím i slepá ulička elektromobily.Snažím se to napsat kvůli cenzorským zákrokům co nejvíc korektně, protože tyto myšlenky kterých jsem propagátor, sponzor a zastánce se dnes moc nenosí.
Jo, Čína je plná EV určitě kvůli Bruselismu. A ropa nám pramení na Šumavě, takže žádný problém. Předpokládám, že patříte k lidem, kteří již budou po smrti v době, kdy to s ropou půjde z kopce, protože jinak si nedovedu vysvětlit, jak to někdo může považovat za perspektivní zdroj energie a čekat „že se to pak nějak rychle vyřeší“. Ti co se narodili v tomhle století už tak dobré vyhlídky nemají. Už takhle je to transformace na půl století.
Semínko nedůvěry bylo (alespoň u mně) zaseto nekritickými a oslavnými tirádami výrobců a jimi podporovaných pisálků o tom, že mít elektroauto je neskutečná pohoda. Stačilo pár soudních procesů v zahraničí na to, aby se presentovaná data, např. o dojezdu v zimě, začala přibližovat realitě. Pokud by od počátku byly informace výrobců a novinářů objektivní, uváděly se nejen výhody, ale i nevýhody, nebyla by značná část veřejnosti tak důsledně rezervovaná. Důvěra je plachá jako laň a má paměť, jak slon. Lze to přirovnat k situaci před lety, kdy koncern VW uváděl zázračné údaje o extra nízké spotřebě svých aut, které taky… Číst vice »
Njn, teď je zase kyvadlo (ne)důvěry vychýleno na druhou stranu.
EV auta dle urban legend strašně často hoří (v přepočtu na milion aut hoří častěji spalováky), mají mizerný dojezd (neustále se zlepšuje),..
Ono si to časem sedne na celkem reálné představě.
Nedávno jsem se rozhodoval, zda si koupím nový kovenční automobil, anebo elektro. Hned jak bydlím mám veřejnou nabíječku na státní budově. Tak jsem si zjistil cenu a koupil jsem si normální auto. 10 Kč/kWh mi opravdu nepřijde jako konkurence schopné „palivo“.
AC většínou 8-9 Kč, u Kauflandu 5,9 Kč/kWh
Ty veřejný nabíječky postavený za dotace, který mají nízkou výtěžnost kvůli ceně nejsou ideal… ale stačí se podívat na ceny paliv v Německu a nebo na emisní povolenky pro retail. S benzínem za 50 už ten hybrid tak výhodný nebude.
Tak trochu tendenční článek (nadpis). Žádnej strach z dojezdu. Když jedu na motorce, tak mám dojezd cca 200km a žádné drama se nekoná. Mě by od toho odradila nutnost plánovat podle toho, kde jsou nabíječky a pak nutnost čekat, než se nabije a hlavně než se nabíječka uvolní. Argument nutnou zastávkou, kterou bych stejně udělal hodně „kulhá“. Při cestě na dovolenou většinou zastavím, kde chci (parkoviště u lesa, u restaurace) a na pumpě jen natankuju a jedu. Takže zdržení cca 10 minut. A jak dlouho tam budu, když budu nabíjet?
P.S.: Kafe nepiju a pivo si dát nemůžu…
Elektrická motorka je pro delší cesty prozatím nesmysl. Leda skútr po městě.
Cestou k moři si pivo můžete dát po překročení hranice. Ve většině zemí velké, v některých jen malé. Neplatí pro Slovensko a Albánii. 🙂
Nezaznělo tam jedno důležité téma, a to je závislost cen u veřejných nabíječek na tom, jak se za elektřinu platí. Totiž jsou v zásadě tři cesty: 1) klasická platba kartou, 2) platba přes službu výrobce auta, 3) platba přes aplikaci provozovatele nabíječky. Pokud člověk použije to první, nemusí nic řešit, může nabíjet skoro kdekoliv, ale za vysoké ceny. Podobné je to u většiny nabíječek i u druhé možnosti. Výrazně nižší ceny bývají, pokud si člověk nainstaluje aplikaci provozovatele nabíječky a platí přes ni. Jenže to obnáší si nainstalovat celou škálu aplikací, každou s jiným ovládáním, jinými podmínkami atd., plus samozřejmě… Číst vice »
Pro cesty po Evropě většinou lze využívat jen tesla superchargery, je jich dost a ceny z těch lepších.
To je ale skoro stejné jako u spalováku. Můžu na D1 natankovat za 39,90, nebo mám tankovací kartu dané benzínky a najednou je cena 32,90.
Já od Tank Ono žádnou kartu nemám a tankuji za 31,90 Kč…
Zaznělo, sice ne tak podrobně jako od Vás (díky za doplnění), ale zaznělo. Nebo jste článek nečetl až do konce? 🙂
Četl, ale tahle část mi hned vzápětí nějak vypadla z hlavy 😉
Docela dobrý marketingový článek. Tak jako všechny podobné operuje s tím, že člověk má vlastní FVE a pak je to procházka rajskou zahradou. Ale nikde jsem neviděl, jak by to vycházelo pro člověka, který bydlí na sídlišti (rok výstavby je irelevantní) a je závislý jen na veřejných nabíječkách, kterých není mnoho, takže při větším množství elektrických aut v lokalitě u nich může být těsno. A čím více takových elektrických aut tam bude, tím bude hůř. Pokud by byl člověk na autu závislý a večer nenašel volné místo u nabíječky, tak by taky mohl být ráno na suchu… a v…
Čas od času se vynoří zpráva, že účtování elektřiny by se mělo změnit. Že se sníží cena spotřebované elektřiny, ale naopak stoupne cena za instalovaný příkon (tzn. paušál). Pokud tohle jednou začne platit, tak si vůbec nedokážu představit, co to udělá s cenou dobíjení zejména u rychlonabíječek.
Nabíjení u veřejných rychlonabíječek je už dnes nemravné drahé.
Ono také vybudovat takovou rychlonabíječku bývá často velmi nákladné, protože obnáší natažení nového náležitě dimenzovaného kabelu od trafostanice (běžnou síť nelze použít) a často ještě posílit tu trafostanici nebo instalovat novou jen pro nabíječku.
Tak tie obavy sú viac-menej opodstatnené. Všetky kalkulácie totiž vychádzajú z toho, že elektrické auto je na ceste do HR skôr rarita ako samozrejmosť. Jeden reálny príklad : minulý rok sme sa vracali z HR v relatívne silnejšom dni (ale zas nie nejaké hrozné kolóny), ktoré v lete nie sú ničím výnimočné. Na benzínke sme strávili skoro 50 minút – samotné tankovanie cca 3-4 minúty, zvyšok čakanie v rade na stojan a v rade na zaplatenie. A teraz si predstavme, že tých 8 áut pred nami by netankovalo tiež cca 3-4 minúty, ale každé by sa nabíjalo cca 30 minút.… Číst vice »
Fakt nebudete čekat 3-4 hodiny. Minimálně taková tesla mívá na jednotlivých stanicích 12-24 stojanů a málokdy se stane, že by více než polovina byla obsazená. Přijedu, nabiju a odjedu. Čím více EV, tím více stojanů, takže zrovna tato obava opravdu opodstatněná není.
Argument o rychlejším opotřebovávání baterie rychlonabíjením je dnes už vyvrácený, platil pro dřívější auta, která neměla pokročilou technologii tepelného managementu. Dneska je rozdíl mezi jednotlivými druhy nabíjení v rámci statistické chyby: https://cleantechnica.com/2023/11/05/study-reveals-effects-of-fast-charging-on-electric-car-battery-health/
Taky jsem si to před 2 lety nedokázal představit. Pak jsem si na dovolené na týden půjčil Teslu, a zatímco s tou jsem úplně spokojený nebyl, s elektrickým pohonem jako takovým ano.
Do roka jsem objednával svoje – jediné auto v rodině. A letos do Itálie jelo i s karavanem 🙂
Vyrazil jste v červnu, abyste tam v červenci dojel? :-)))
jj, 2x jsem se vykoupal a jel jsem zase až do srpna zpátky 🙂
Teď už vím, že se není čeho bát.
Chci si koupit Elroqa RS – jediny duvod proc vaham je ze nemam doma nabijecku. Jinak elektro je super, na druhou stranu cena pada rychleji nez u spalovaku.
Elektromobilita je výborná věc, jako druhé malé městské auto v domácnosti pro dojíždění na nákupy, nebo do práce do 30 km. K tomu je ale nutno doma mít fotovoltaiku a alespoň 20 Kw baterii.
Pak to nemá chybu. Na vše ostatní je prostě na prd. A může na to být 100 reklam, stejně bych čistě elektrické hlavní auto nechtěl.
Ještě lepší je mít nabíjecí stanici v práci.
Proč by to mělo být na všechno ostatní na prd? Proč ho nemůžu mít ve městě a nabíjet z lampy, z Lidlu atd…?
Z pouliční lampy si na nabíjení můžete tak akorát posvítit. Ale nejste v tom sám. Stejnou hovadinu už hlásal jeden pražský zastupitel od Pirátů.
Slušný ekologicky smýšlející člověk přece po městě do práce žádným autem nejezdí.
Bát se není zrovna to pravé slovo, spíš je to prostě otravné detailně plánovat cestu po nabíječkách a tvrdnout u nich desítky minut.
Mohu potvrdit, dá se to zvládnout naprosto bez problémů. Jeli jsme ve dvou Enyaqem 80 do Splitu cca 1100 km v srpnu. Nabíjel jsem 3 krát, což cestu „protáhlo“ o hodinu a půl. Za mě to není o moc víc, než by se strávilo na zastávkách při cestě spalovákem. Pak těsně před Splitem jsme chytli hodinovou kolonu, kvůli nehodě, s 30 % baterky a nějaké vybití nehrozí. I při plné klimatizaci to při popojíždění v koloně spotřebovává minimum.
Rychlonabíjení na dálnici je sice drahé, ale jak často jede člověk k moři? Pokud člověk každý den jezdí na levnou elektřinu (z vlastní fotovoltaiiky nebo třeba na parkovišti zaměstnavatele), tak ho nějaké drahé rychlonabíjení párkrát za rok po cestě na dovolenou fakt nezrujnuje. A i časově to není z celoročního pohledu žádná velká ztráta. Kabel doma připojím a odpojím do deseti sekund. Pokud člověk se spalovákem jezdí často, tak ročně na tankování taky nějaká hodina padne. K tomu ještě pravidelná výměna oleje a najednou ta delší zastávka na nabití baterky při jedné roční cestě na dovolenou zas taková tragédie není…… Číst vice »
To o těch dvou nabíjecích zastávkách je blbost. Kolega z Holandska má asi 2 roky elektrickou Kiu, dvakrát tím jel do Plzně a nabíjel 4x, a to za normálního počasí jaro/ léto. To samé když jel Švýcarsko nebo Itálii.
V článku uvedené „léto do Chorvatska“ navíc znamená že v autě nebudete asi sám, a prostě na dálnici to žere víc a rozhodně to nechcete plánovat do nuly…
… k tomu bezici klima atd. vychazet z papirove spotreby je jen takove PR 🙂 a aby clovek nedojizdel do nuly a tankoval v 20-30% nadrze, tak jsou to 3-4 nabijeni.
i kdyz uz jsem pred casem o koupi elektroauta uvazoval, tak … taky bych se bal. ani ne tak proto, ze bych se bal, ze nedojedu, tak toho, ze na nejaky nabijecce zkysnu hodinu, protoze bude obsazena apod 🙂
přesně tak, mám dodávku s 70ltr nádrží, při delší pohodové cestě dojezd v pohodě 900km, takže natankuju a další pumpu hledám až po cca 800km. Asi by mě nelákalo to řešit už po méně jak 400km, děti v autě, někde něco hledat a řešit, zda je tam místo, kdy bude volno… brrr.
Když jedu z Amsterdamu do Prahy, tak i s benzínovým autem dělám těch zastávek mnohem víc, než 4.
„I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu – náklady na jeden kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,““ Tak při braní v úvahu jen paliva mne to u dieselu vycházelo na 1,40….
Jasně. A do Chorvatska s plným autem jedete po natankování u Tank Ono za 4,2 litru. Ještě nějakou pohádku 🙂 U mého vozu Škoda Karoq s dvoulitrovým dieselem jsem dosáhl minimální spotřebu 4,27 litru, tedy za 1,5 Kč na km ani omylem a průměr mám 5,77 litrů na 100 km, kde jsou započítané i ty Chorvatska ( u mě spíše Slovinska, Německa a Polska), přískoky do práce po věčně ucpané D1 a nejenom ty extrémně šetřivé jízdy. K nahlédnutí zde: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1569623.html A abych se dostal s elektromobilem na těch mých 2,07 Kč od km, tak bych musel nabíjet za 13,8… Číst vice »
Zatím dávám na dovolenou přednost dieselu. Cesta přes 1200 km, čas jízdy dvanáct hodin, s přestávkami čtrnáct. Ve Dvořišti dotankuji plnou, koupím známky do Rakouska a pak tankuji po osmi stech kilometrech v Itálii.
Kdybych měl elektromobil, tak bych musel dobíjet cestou dvakrát, pokud bych vyjel s plně nabitým vozem. A bylo by to časově náročnější.
cena za kw na rychlé DC nabijecce treba v AT je 18-20kc. pri spotrebe 20kwh je to ten nejdrazsi zpusob cesty k mori.
Však taky litr nafty stojí v Rakousku 2 €, zatímco na poslední pumpě v Chorvatsku 1,39 € a na Onu ve Dvořišti 31,50 Kč… Proč tankovat v Rakousku, když to není nutné?
V Rakousku stojí litr nafty 2€ možná tak na dálnici, kdekoliv jinde v pohodě natankujete pod 1,6€
Bylo to na dálnici, každopádně i tak je jinde levněji.
naftove auto to rakousko prejede s rezervou, coz u elektrickeho neni uplne pravda a navic ty pocty plati i v cesku nebo u toho more.
přesně a není vůbec problém vzít kanastr nebo dva 😀 , což u elektřiny moc nejde 😉
Neodporuje náhodou ten benzín v kanystru přes hranici něčemu?
Je daný limit, kolik můžete mít. Ovšem vedle vás pak stojí kamion s 1000litrovou nádrží a vy si říkáte, jak moc rozvrací ekonomiku těch 10 či 20 litrů paliva při převozu přes hranici v Schengenu, v rámci volného trhu EU.
10ltr se může 😉 a druhých 10ltr risknout… 😀
je jasné, kdo by to chtěl řešit a někde přelévat, kvůli úspoře pár EUR …
Tak vzít si do kufru ještě druhou baterii… 😀
věci dám kam? na střechu? na vlek? a nebo rovnou na vlek dieselagregát 😀
V Rakousku tankuje 1 l. nafty za 2€ leda tak magor.
Linz 02.08.2025 – 15:43 – 1,524 EUR
https://tankbillig.in/index.php?lat=48.30422&long=14.28816&treibstoff=diesel
Raděju pojedu k moři starou naftovou oktávkou která dojede na nádrž kolem 1200 kilometrů.Elektroauto ani zadarmo. To tak na ježdění po okolí.
Kolikrát ročně jezdíte k moři? Jednou nebo snad dokonce i dvakrát?