Lišky vytlačují hydry. Nástup nových polských jednotek znamená konec vozů 854

Do konce roku dorazí do Královéhradeckého kraje devět dalších nových jednotek RegioFox.
Do konce letošního jízdního řádu zmizí z provozu v Královéhradeckém kraji soupravy s motorovými vozy 854 a řídicími vozy řady 954. Důvodem je jejich výměna za nové jednotky 847 RegioFox od polského výrobce PESA Bydgoszcz.
Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Českých drah Filip Medelský. Dopravce v těchto dnech převzal pro provoz v Královéhradeckém kraji další jednotku 847, do konce roku jich bude dalších devět. To umožní vyřazení vozů 854 a 954 přezdívaných jako hydry.
„Aktuálně jsou v oběhu 4 soupravy s vozy 854, souvisí to především s výlukou v úseku Týniště nad Orlicí – Doudleby nad Orlicí. Po dodání RegioFoxů se s hydrami v Královéhradeckém kraji nepočítá, respektive nebudou turnusovány,“ uvedl Medelský.
České dráhy počítají s nasazením RegioFoxů na spěšných a osobních vlacích linky V2 Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad. Tyto vlaky zajistí částí soupravy i přímé spojení krajského města s Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí bez nutnosti přestupu v Častolovicích.
Dopravce zde použije v úseku Hradec Králové – Častolovice model dvou spojených souprav. Podobně zajišťují nyní provoz spěšné vlaky z Hradce Králové do Trutnova a Svobody nad Úpou a Náchoda a Broumova.
Zmizí i další regionovy
Do Častolovic aktuálně jezdí jednotky 814 Regionova, do Letohradu třívozové vratné soupravy 854 přezdívané hydra + vložený vůz + řídící vůz 954. Po nahrazení RegioFoxy se přesunou do role provozních záloh.
Královéhradecký kraj bude regionem s jedním z nejvyšších počtů jednotek RegioFox, aktuálně jich jezdí 17 a do konce roku jich bude celkem 26. „Posledních sedm RegioFoxů by nám pak měl výrobce dodat v průběhu příštího roku. Poté bude téměř 75 % všech výkonů v regionální dopravě v kraji zajišťováno novými vlaky – RegioFoxy a RegioPantery,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.
České dráhy mají celkem 36 motorových vozů 854 a 854.2. Motorové vozy této řady jsou aktuálně v depech v Praze-Libni, Rakovníku, Hradci Králové a Brně. Nasazováno jich už je nyní v turnusu jen 17, jinak jezdí jako zálohy. Po Královéhradeckém kraji začnou příští rok mizet také ze Středočeského kraje. U řady 854 už dopravce neplánuje velké opravy.
Motorové vozy řady 854 vznikly modernizací vozů 852 a 853 (dříve M296.1 a M296.2), které se vyráběly na přelomu 60. a 70. let. Modernizace proběhla ve druhé polovině 90. let ve společnosti Pars nova.