Další výluka metra na Florenci. DPP vysvětlil, proč oprava trvá tak dlouho a kdy skončí

Původní stropní deska stanice Florenc tvořená monolitickou konstrukcí. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPůvodní stropní deska stanice Florenc tvořená monolitickou konstrukcí. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Do konce roku musí cestující počítat ještě se třemi víkendy bez Florence.

O tomto víkendu probíhá další z výluk stanice metra C Florenc, ve které se už od roku 2022 kompletně nahrazuje dosluhující betonová stropní deska ze 70. let.

Tak jako při předchozích výlukách je obousměrně přerušen provoz metra v úseku Hlavní nádraží – Vltavská. V denním provozu je zavedena náhradní tramvajová linka XC v trase Hlavní nádraží (v Opletalově ulici) – Masarykovo nádraží – Bílá labuť – Vltavská (na předmostí Hlávkova mostu) – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Špejchar.

Kromě ní jezdí také tramvajová linka 36 v trase Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Florenc – Křižíkova – Invalidovna – Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy.

Práce jsou za polovinou

Stavbaři jsou s výměnou předepjatých nosníků stropní desky na Florenci už výrazně za polovinou, několik dalších víkendových výluk však bude ještě následovat, hotovo má být až v prosinci 2026.

Letos o prázdninach budou výluky kvůli stropní desce ještě o víkendu 9. a 10. srpna. Pak plánujeme na podzim další dva výlukové víkendy v říjnu a v listopadu,” uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Dodal, že termín dalších výluk se ještě upřesní podle vývoje stavebních prací a s ohledem na další výluky či akce v pražské dopravě.

Postupuje se po 10 kusech

Na konec prací na Florenci si tak cestující musí ještě více než rok počkat.

Výměna začala před třemi lety ve směru od Masarykova nádraží, kde už nové nosníky zakryly technologické místnosti stanice. V uplynulých měsících se pracovalo v místě křižovatky ulic Křižíkova a Ke Štvanici. Tam byla v minulosti místo prefabrikovaných nosníků použita monolitická železobetonová deska o tloušťce 1,7 metru.

Stavbaři nemohou jednotlivé části jen vyjmout jako u nosníků a musí je rozbíjet postupně. Kvůli tomu vznikla ve vestibulu stanice obří podpůrná ocelová konstrukce o váze 200 tun.

Ta se opírá o milánské stěny původní stavební jámy stanice, přes stojny dolů se její váha kotví přímo v kolejišti. Ve stanici pilíře dočasně zakrývají desky s murály.

Obrazem: Pod stropní deskou metra Florenc. Jak vypadá opravovaný vestibul stanice

Výměna nosníků probíhá po 10 kusech, proto je stavba tak rozvleklá. Deska však byla na hraně životnosti, hydroizolace přestávala fungovat a povodně v roce 2002 pro ni byly poslední kapkou.

Spolu s ní se kompletně mění i elektroinstalace a vzduchotechnika v neveřejné části stanice. Po dokončení se do stanice vrátí vzhled a výzdoba ze 70. let a přestaví se obchody ve vestibulu.

Původní nosníky byly tvaru písmene H. Proto jejich spodní část tvořila ucelený strop, ale zároveň do nich nebylo vidět, a špatně se tak odhalovalo zatékání. Ty nové mají tvar T a volný prostor jde zespodu použít třeba pro elektroinstalaci.

Tagy dpp Florenc C stropní deska výluka metra
15 komentářů