Obrazem: 170 tun nad Smíchovem. Stavbaři v noci bleskově usadili první část železničního mostu

Celá masivní konstrukce bude tvořit do budoucna jen třetinu mostu, ponese kolej číslo 2.
Správa železnic opět pokročila v přestavbě Smíchovského nádraží a okolních tratí.
Stavbaři z Metrostavu TBR usazovali v noci z úterý na středu obří ocelovou konstrukci nového železničního přemostění Nádražní ulice na pražském Smíchově. Celá precizně naplánovaná akce trvala jen něco přes dvě hodiny.
170tunová šikmá konstrukce o délce 36,5 metru se přitom ze speciálního podvalníku vznesla za pomoci masivního jeřábu několik desítek metrů vysoko a poté ladně dosedla s milimetrovou přesností do připravených ložisek.
Mostovka dorazila na místo v neděli v noci po komplikovaném průjezdu Prahou ze základny Metrostavu v Horních Počernicích. Celá souprava i s podvalníkem a tahači vážila přes 300 tun a měřila 68,1 metru.
Usazení předcházela letos na jaře demolice poloviny původního mostu z roku 1955. Následovala betonáž opěr, úložných prahů a sloupů trakčního vedení.
Druhá polovina mostu je přitom stále v provozu, poslední vlaky na ní projely jen chvíli před montáží. Výluka byla jen krátká, ve 21:00 se odpojila trakce a ve středu ráno se na jedinou kolej spojující Vyšehradský most se Smíchovským nádražím vlaky opět vrátí.
Tramvaje pod mostem nejezdí z důvodu bezpečnosti celý týden, trať ze Smíchovského nádraží na Barrandov je tak odkázána na ostrovní provoz.
Celá masivní konstrukce bude tvořit do budoucna jen třetinu mostu, ponese kolej číslo 2 a provoz na ní se zahájí letos 28. listopadu. „Na jaře 2026 se odstraní i zbývající původní část mostu a příští léto se pak usadí zbylé dvě podobně velké mostovky,“ popsal pro Zdopravy.cz správce stavby Patrik Karadi ze Správy železnic.
Ty ponesou koleje 1 a 3a. Třetí kolej bude přitom i po zprovoznění pouze kusá, zakončená zarážedlem. Bude sloužit na odstavy až do doby, než se vyřeší budoucnost Vyšehradského mostu a jeho plánované ztrojkolejnění.
Kompletně bude most přes Nádražní ulici hotový až na konci roku 2028 spolu s celou rekonstrukcí Smíchovského nádraží.