Znárodňování britské železnice. Stát má pod kontrolou 4 z 10 jízd, převzal dalšího dopravce

Do roku 2027 mají všechny koncese na osobní dopravu přejít pod stát.
Velká Británie pokračuje ve svém plánu znárodnit většinu železniční osobní dopravy a dostat ji pod budoucího celostátního dopravce Great British Railways.
Od dnešního dne stát přebírá provoz vlaků mezi londýnským nádražím Fenchurch Street a městem Shoeburyness v hrabství Essex východně od Londýna. Dopravcem zde dosud byla společnost c2c, která patří italským státním drahám Trenitalia.
Jde již o šestý provozní soubor, který přechází pod stát. Labouristické vedení ministerstva dopravy kvůli znárodnění železniční osobní dopravy upravilo zákon. Od návratu železniční dopravy pod stát si slibuje větší spolehlivost a kvalitu osobní dopravy.
Provoz vlaků na trase do Essexu dosud zajišťovala společnos c2c. Ta u cestujících dosahuje dlouhodobě jednoho z nejlepších hodnocení: 89 %. Z pohledu cestujícího se na první pohled nic nezmění: vlaky zůstanou stejné, jen se změní dopravce. Tím je od dneška Department for Transport Operator (DFTO), z kterého se postupně mají stát Great British Railways.
Ve Velké Británii už v minulosti pod DFTO přešli dopravci Northern, TransPennine Express, Southeastern, LNER a South Western Railway. Podle ministerstva dopravy to znamená, že čtyři z deseti jízd vlaků ve Velké Británii jsou pod státním dopravcem.
Great British Railways budou unitární železnicí, budou mít na starost jak provoz vlaků, tak samotné dráhy. Podle ministerstva dvě třetiny Britů podporují veřejné vlastnictví železnice, ročně má tento krok ušetřit 150 milionů liber. Stát chce převzít do roku 2027 všechny koncese.
Dopravce c2c je po South Western Railway druhým, který přešel do veřejného vlastnictví podle nového zákona. Předchozí dopravci přešli pod stát především kvůli ekonomickým problémům po pandemii korornaviru.
„Nový úsvit pro železnici.“ Britská vláda znárodnila prvního dopravce