Znárodňování britské železnice. Stát má pod kontrolou 4 z 10 jízd, převzal dalšího dopravce
Jednotka Class 720 Aventra společnosti c2c. Foto: c2c

Do roku 2027 mají všechny koncese na osobní dopravu přejít pod stát.
Do roku 2027 mají všechny koncese na osobní dopravu přejít pod stát.
Bude zoštátnený aj Eurostar ?
Nepustili tam Klausovi vexláky
Britský koncesní model je vyzkoušeně nefunkční model, koncesionar si na své trati dělá co chce. A teď jdou od zdi k druhé zdi a tvoří státní unitarni dráhu.
Jak jste přišel na to že koncesionář si dělá co chce? Je to přesně naopak, koncese svazují velmi přísnými pravidly, často omezujícími podnikání natolik, že se dopravce dostane do finančních potíží a nemůže s tím nic dělat.
Za pár let se to bude dít i tady… I Británie zjistila, že mít hodně dopravců, je to špatná cesta…
Mají úplně jiný systém. My jsme napřed a víme, že státní drážní moloch je nejhorší možná volba
Kdo že to ví? Vy a Váš kocour?
Zakaznici. Konkurencni tlaky neuveritelne pozvedly kulturu cestovani po zeleznici
A teď ji zase snižují…
Zatím nám privátni dopravci předvedli, že umí být mnohem horší než ten státní moloch
Ach jo, to jsou kraviny. Od doby státního dorabce se služby v Británii vyšvihly do solidní kvality. Horší než ten původní moloch to rozhodně není.
Co se bude dít? Kraje si objednávají dopravu a není žádný problém vyjma některých detailů. To se vyřeší. MD ČR taky soutěži. Nedávno sice ještě stačily někde staré vlaky. Ale vesměs na výjimky na nejbližší léta už budou vlaky nové. Ty výjimky jsou ospravedlitelné a mají svou podstatu. Nevidím problém. Koleje jsou státní. Na nich se podniká. Že to někde nezvládli je věc jiná. Chápu že si někteří zakládají na unitární železnici ok. Ale tady uplynulo mnoho vody v řece oproti až 50 let starým záležitostem v Anglii. Klidně mínusujte. Ale podívejte se na unitárum Slovenských železnic a zdejší krajské… Číst vice »
Je to tak. Náš model sice ještě má nějaké mušky, ale evidentně jdeme dopředu. A učíme se. Já jsem (s vědomím stavu české železnice v roce 1990) s naším vývojem spokojen.
Zdravím. Plně souhlasím a dál jsem Vám palec nahoru. A stav dnešní železnice i v roce 1990 srovnat rovněž umím. V roce 90 mi bylo 18/19 let. Najel jsem od té doby snad už víc než milion km vlakem a veřejnou dopravou ne li více. Co by zároveň i její fanoušek. A pravidelně připomínkující JŘ. Na úrovni města/kraje/kodisu či MD ČR a SR… Ježí se mi kůže jak vidím tužby o unitární železnici u staříků 65+. Mě tolik bude za 10 let. Doufám že mě nepopadne nějaká křivice která mi neumožní reálně uvažovat. Že bych jako vzýval duchy a soudruhy… Číst vice »
Dopředu??? Naopak jdeme těžce dolů. Nepřehledný tarif, mizerná kvalita, ignorace dodrzovani smluv ze strany nekterých dopravců a md je to jedno…
Tarif je bordel ne kvuli dopravcum ale predevsim hodne drahemu SJT a smesi cca 10 IDS v kombinaci s preshranicnimi nabidkami, vlastnim tarifem CD (s slevami na IN karty) a komercnimi tarify ostatnich dopravcu. Tohle si musi promyslet predevsim verejni objednatele.
Mizerna kvalita – vsude to slo po presoutezeni nahoru. Ze mohlo jit vys, to je pravda.
Nejvetsi problem je nekontrola nedodrzovani podminek a mnohdy smesne pokuty ve smlouvach s MD.
Tu kvalitu nějak nevidím… R8, R14,R21,R22, R26 mnohem horší než byly předtím…
MD podmínky nevymáhá a tarifni bordel je mu taky jedno. Úředník tím nejezdí, jeho peníze v tom nemizí, tak co by se namáhal
Horsi nez vozovy park CD na R8 byt nemuze. Motorove rychliky taky horsi nejsou. Co se podivat na muzeum na rozmbercich, bouzovech a vysocinach? Nebo honeckery na vlare?
Horší vozovy park tam je než byl. Nebo vám to pravěké špinavé předelane lehatko vyhovuje? Absence vsuvek, teplotní pohoda dost proměnlivá, žádné stolky… Po staru R8 nebyla zázrak, ale byla aspoň čistá, měla adekvatní kapacitu, v zimě vlak topil v létě se vyvětral… a motorové jednotky 845 s ventilackama u kazdeho druheho okna bez klimy na sedadlech z prken jsou taky chuťovka… pokles dolů. Jen by si to museli fans připustit…
Když srovnám s devadesátými léty, tak šla kvalita určitě nahoru. Ale je otázkou, jestli srovnávat s dobou, kdy se jezdilo ze setrvačnosti (staré pořádky už nebyly a ty nové ještě nebyly) což bylo značně znát na stavu vozového parku (plandající dveře kupé nebo rozbitá okénka, to bylo tehdy poměrně normální).
Stále je co vylepšovat, ale proti konci devadesátých let jsme dost pokročili.
Jezdím snad už 30 let linkama S9 a R17 ještě od dob, než se tak ty linky jmenovaly, takže nějaké srovnání už mám.
Já to srovnával s minulým desetiletím,na R8 nejezdily sice top vozy ale hrůza to taky nebyla, stejně ty motorové rychlíky, naše stroje nahradi starší německý šrot… Oboje krok vzad.
Vždyť na R8 to byla směsice bordelu, co se kde našel. Beery s šíleným interiérem, Bee272 taky nic extra, k tomu B a A, snad jen ten nový půlslužebák za něco stál. Takže to, co tam je teď opravdu není směrem dolů, maximálně je to na stejné úrovni, jen levnější. A že to nemá kapacitu, no holt co stát chtěl, to má…
Beery měly aspoň stolek na práci, 272 až na absenci klímy byly celkem ok. Ted tam jezdí různá směs vozidel s německých kopřiv a podle toho to vypadá. Posily sprosté slovo. A levnějši je to prosím pro koho? Koncový zákazník platí víc…
Jojo. Konkrétně R14 ty příšerné nevětrané Arriví kopřiváky, kde v každé jednotce něco nefunguje a furt to jezdí narvaný, protože málo vozidel. Ve St. Pace z HK v posledních 14 dnech jen 3x včas. Atd. Atd.
A u nás se jde přesně opačným směrem…
Britský a kontinentální systém privatizace/liberalizace na železnici je úplně jiný.
A jaký tedy?
Google?
Jeto systém franšíz, státem garantovaný monopol vybranému dopravci, kde ale musí jezdit podle přísných pravidel koncese (požadavky na vlaky, jízdní řád atp.). Ten monopol je jediná garance, kompenzace za km zadavatel neplatí, naopak často dopravce platí za koncesi. Proti je a zůstane drahé jízdné bez ohledu na to jestli to bude jezdit soukromník nebo unitární firma – podmínky se nemění, jen vlastník.
rozdíl je jen v tom, že u nás dopravce za to, že jezdí, dostane prachy – tam, aby dopravce jezdil, si na to musí vydělat
No jestli si ponechají koncesní model, tak jim pořád zůstanou nevýhody, ne? (Ceny jízdenek že je levnější vnitro lítat)
Co jsem pochopil, tak koncese od roku 2027 přestanou existovat, jelikož už bude pouze jeden dopravce i zároveň správce infrastruktury.
Dotaz : Jak to je u dnešních výběrových řízení na provozování osobní dopravy na objednávku státu ( krajů ) ? Není tam garantováno/ požadováno něco v tom smyslu, že v případě ukončení stát ( kraj ) odkoupí od dopravce nové vlaky, které dneska stát vyžaduje a dopravce je koupí z dotací ?
Jenom na dotované.
Už teď se stalo, že ČD predavaly Arrive
Ve smlouvě je že je musí přeprodat za daných podmínek svému nástupci. Stačí Google. 😉
Ne u všech. Nevím, jak by se tvářil dopravce, kdyby musel od Arrivy odkoupit 628. 😃
To jsou snad nové vlaky? Nevím, jestli dokážete pochopit psaný text.;-) 😀 😉
Tak po konci kontraktu asi nebudou nové, ne? 😉
OMG …
Nepovídejte… A z toho jste si odvodil, co jste potřeboval. Klasická výbava trollů a demagogů. Šlo samozřejmě o vlaky, které dopravce zakoupil nové pro dané výběrové řízení a jež samozřejmě původní dopravce již nebude potřebovat, když to nebude jezdit. Ne o výběrka, kam se hlásí dopravci rovnou s ojetinami… Ach bože, to je nedostatek intelektu, nebo špatný pokus o vitp? 😉
Tak PIDí Elefanty koupily ČD za své a byly v majetku ČD.
Následně kraj zaplatil nějaké modernizace a antigrafity nátěr, s podmínkou odkupu.
Neznám moc podrobně anglické reálie. Předpokládám, že do soukromých rukou železnice přešla za Thatcherové. A problémy, co si pamatuji, začaly za covidu.
Co si teď stát od tohoto kroku opět slibuje?
Ne, problémy britských železnic začaly už dávno. Cca 5-10 let po oné slavné privatizaci.
Ono když ta privatizace skončí geografickými monopolními přepravci, jen s miminem regulace a dohledu, pak to skončí předraženým jízdným, nedostatkem spojů a dřív i častými železničními neštěstími (nedostatečná maintenance, stojí „zbytečn“ peníze).
Británie ukázala cestu, jak privatizaci železnic rozhodně NEdělat.
Problémy měli i před privatizací. Dneska mají dvojnásobek cestujících než před privatizací, tak zase taková katastrofa ta privatizace dopravců nebyla. Samozřejmě privatizace infrastruktury se ukázala jako velmi špatný krok, ale tam už dávno proběhlo opětovné znárodnění.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/GBR_rail_passenegers_by_year.gif/960px-GBR_rail_passenegers_by_year.gif
Tady se můžeme podívat, jakou katastrofou byla privatizace britské železnice. Zdvounásobení počtu cestujících, vyhledávajících předražené jízdné a nedostatek spojů… Šotoušská a odborářská propaganda je prostě přesvědčena o tom, že stát má přepravovat lidi a dokonce, že to dokáže nejlíp ze všech 😁
A jestli ono to nemůže tak trochu souviset i s tím, že po celé sledované období dochází k další koncentraci do měst respektive jejich metropolitního zázemí, kde ty vlaky jsou prostě výhodný a tudíž víc využívaný. Totéž se ostatně děje u nás, v Německu i spoustě dalších evropských států, zkrátka se mění sídelní struktura hrající více ve prospěch železnici.
Pokud jste někdy chodil na kurz statistiky na VŠ, měl byste vědět, že prosté porovnání „před“ a „po“ opravdu nefunguje, pokud přitom nekontrolujete další změny, ke kterým mezi těmito 2 body došlo. Korelace není kauzalita.
Ona urbanizace v Británii nezačala v devadesátých letech, abyste v tom hledal kauzalitu, vy kurzisto ze statistiky… Přes celá sedmdesátá (kdy vzniklo např. na zelené louce úplně nové, postupně až čtvrtmiliónové město Milton Keynes) až na konec osmdesátých přitom ten počet cestujících razantně klesal… aby začal růst zrovna v okamžiku pár let po privatizaci, takže to zřejmě souvisí s urbanizací? 😁
Možná zkuste příště místo snahy urazit oponenta číst pozorně. Pak si povšimnete, že jsem o urbanizaci nenapsal ani slovo. Ono totiž urbanizace nemusí vždy znamenat koncentraci a právě celý fenomén britských nových měst je krásným příkladem tohoto případu, kdy hlavním cílem nebylo dostat lidi z vesnic do měst, ale transformovat růstový potenciál největších metropolí do více míst (tedy dekoncentrovat). Ono totiž otázka proměn sídelního systému není jen o průmyslové revoluci… ale tak co já o tom vím, já to jenom studoval… 🙂
„po celé sledované období dochází k další koncentraci do měst“
„hlavním cílem nebylo dostat lidi z vesnic do měst, ale transformovat růstový potenciál největších metropolí do více míst (tedy dekoncentrovat)“
Vždycky jsem chtěl studovat něco, kde bych mohl ve dvou větách popřít sám sebe 😁. Na technice nám to neprocházelo…
Tak proč ty přepravy v sedmdesátých a osmdesátých letech klesaly brutálním tempem, když se tak koncentrovaně dekoncentrovalo, studente? Nějaký zástupný důvod proti té realitě, že British Rail stály za hovno?
A kdo může za růst počtu cestujících ve zbytku Evropy? Od druhé poloviny 90. let se ve většině zemí, kde se do železnice investovalo, projevil nárůst. Samozřejmě více je to vidět tam, kde výkony veřejné dopravy byly malé. Vytrhávat z kontextu umíte ale pěkně.
Pšššt, to nesmíte říkat, že se při privatizaci do železnice investovalo! To je ideozločin, crimethink – privatizace je přece děs a hrůza, plameny pekelné a katastrofa od začátku…
A klesá současně množství cestujících (když už ne nákladů, které jsme vyhnali) na silnicích, případně ve vzduchu? To je, oč tu jde. Že se tu a tam zlepšené koleje přiživí na celkovém růstu dopravního konzumu, je sice pěkné vyzdvihovat, nicméně to neukazuje na nějaký trend příklonu k železnici; spíše ± setrvalý stav. Ano, lepší než odklon, ale…
Privatizace začala až za Johna Majora. I když Thatcherová měla nutkání vše privatizovat, na železnici sahat nechtěla, protože to byla jedna z mála věcí, která pod státem fungovala.
Ne, nefungovala. Ale třeba hornictví byl daleko větší průser, tak se musel řešit prioritně.
Souhlas. Za Thatcherová byly ještě jiné problémy. Nešlo do všeho jít naráz. Pro některé těžko pochopitelné…
Také to přijde k nám, musíme si ale projít „transformací a liberalizací“
Takže jste pro Czexit? V rámci EU nic takového není možné, a nejspíš ani nebude; pochybuju, že by třeba Deutsche Bahn tolerovala zákonné vytlačení svých dceřinek z našeho trhu.
Všechno jde když se chce. Kromě Česka a Německa zájem o liberalizaci závazkové nikde moc není, speciálně na „lepších“ výkonech odpovídajícím našim rychlíkům.
Opravdu?
Švédsko, Nizozemí, Francie? Nic?
DB už Arrivu přes rok nemaji 😉
Což by měl někdo jako pan Kechlibar přece vědět, ne??
ale bude nic tu není a nebylo navěky a na váš dotaz jsem
Podle mně je pravda někde na půli. Jak to dělají kraje je asi OK, dopravce je pouze dodavatel služby, tarif a přepravní podmínky určuje kraj. Cestujícím (kromě režijkářů) je pak docela jedno, kdo je formálním dopravcem daného spoje. Jestli ono by nakonec nebylo nejlepší tenhle systém rozšířit i na „dálkové“ (ve skutečnosti vzhledem k velikosti státu u nás skutečné dálkové spoje nejsou) spoje. A taky by to chtělo aby se SŽ na nádražích naučila hlásit provozovatele (IDS-JMK na Brněnsku, DB u motoráků z Chuebu do Norimberka, atd.) místo formálního dopravce.
V době „digitalizace“, vesměs zatím pokálené se nemá začínat , pokud neumíme udělat jeden tarif a rozdělit tržby dopravcům , což cestujícího nezajímá , tak bude asi lepší se vrátit k jízdenkám, nejlépe psaným, pro projetý úsek .
Pokud někdo chce zpátky monopol státních Č(S)D bez konkurenční „motivace“, řekněme model 2008, tak je hlupák
Konkurence je v pořádku ale na vlastní ekonomické riziko. Nechápu proč by stát který vlastní infrastrukturu a státního dopravce měl výkony předávat soukromníkům…. Zajímavé je, že například ZSSK má na Slovensku monopol a doprava je tam možná už i kvalitnější než u nás.
Kvalitnější? 😀 Byl jste někdy na Slovensku? 😀
Ten rozdíl v kvalitě je ale způsobený z 90% správcem infrastruktury, jako dopravce je ZSSK v pohodě.
Takže za kvalitu vozového parku může správce infrastruktury? Slovensko není jen okolí Bratislavy a Tatranská ozubnička. 😉
Na Slovensku není kvalitnější doprava než u nás (maximálně tak na Žitném ostrově). Proberte se.
„doprava je tam možná už i kvalitnější než u nás“
Podle jakého měřítka?
„Nechápu proč by stát který vlastní infrastrukturu a státního dopravce měl výkony předávat soukromníkům“
Asi záleží na tom, zda řešíte takové parametry jako kvalita a cena služby pro občany. Já si ty časy státního monopolu na dráze moc dobře pamatuju.
Kdyby o tom měli hlasovat sami cestující, tak se vsaďte, že by se aspoň zde v ČR žádný návrat k unitární železnici nekonal.
mozna proto, ze ti soukromnici nabizi casto vyrazne nizsi cenu …?
Ale taky výrazně horší služby
Já tedy pamatuji hlavně výrazně horší služby unitární firmy. To že ten dopravce dnes umí nabídnou i lepší službu (ne výhradně, pořád jsou katastrofální vlaky) je jen tlak liberalizace.
Služby jsou takové, jaké objednavatel požaduje a zaplatí.
Kvalitnější doprava na Slovensku je jen od 01:32:58 do 01:32:59 přesně a to každou druhou neděli v měsíci obsahující v názvu písmeno Ž.
Já tady tu konkurenci vidím, ale zrovna slovo motivace bych v kvalitě služeb nepoužil i ta může být pozitivní ale i negativní což se chytrým, spíše bych řekl vyčůraným, povedlo
Chovaní RJ na R8 je na mnohem nižši úrovni než chovaní ČD v té době.
krásná práce
Kdepak asi britští soudruzi udělali chybu, vždyť kdysi i V.Klaus dával britský model privatizace za vzor.
Jeďte se tam podívat, svezte se těmi vlaky, které už britští labourističtí soudruzi stihli znárodnit (třeba LNER) a stanete se přesvědčeným zastáncem privatizace.
Nenastalo ani snížení cen, ani zlepšení kvality, ale šotouškům holt stačí samo nadšení ze znárodňování. Rádi by zas viděli lokomotivou tažené vlaky, vozy Mk2, nádraží plné personálu, prostě všeobecný smrádek ale teploučko. Jenže to se nestane a socialismus ani tentokrát fungovat nebude – akorát časem prožere stávající podstatu (Azumy, Javeliny etc.) a zkolabuje, pak se (G)BR zase zprivatizují a pojede to nanovo.
Ono totiž ceny i kvalitu určoval stát i předtím, dopravce pouze dodával personál, and vozidla nepatřila dopravci.
A to je zajímavé, že nemluvíte i o jiných státech s tím vaším „socialismem“. Třeba takové socialistické švýcarské SBB… jestli ono to nebude ve výsledku trochu složitější než státní/soukromý dopravce…
Fakt je, že ve Švýcarsku je málo „pravých soukromníků“ typu Jančury, ale soutěží firmy a dceřinky v nějaké podobě státní/obecní.
Nicméně jsou tam soutěže, dopravní svazy atd., i to kvalitu zvyšuje a nutí i SBB držet krok.
Ano, jak píšete. Ona ta otázka je totiž opravdu složitější než jednoduché ideologické pravolevé dělení na jakousi „socialistickou“ a „pravou tržní“ dráhu. Zásadní je otázka kontroly kvality objednatelem a také pravé konkurence (tedy to, zda si koncový uživatel (!) může vybírat z více možností, například i v rámci více dopravních módů a tedy dopravce se musí aktivně snažit celou dobu, ne jen šikovně napsat nabídku ve chvíli, kdy se zrovna soutěží zakázka na provoz nebo na koncesi).
Mluvíme, ó jak překvapivé, o železnici ve Velké Británii, protože článek je o Velké Británii… Privatizace železnice v Británii koncem osmdesátých let byla v podstatě znouzectnost. British Rail byly hluboce ztrátové a podinvestované – stále jezdily vozy BR Mark1, takové ty jak jste musel otevřít okénko, abyste mohl vystoupit, protože klika byla jen zvenčí (BTW, konstrukce těchto vozů byla označena za přispívající faktor množství obětí při nehodě v Claphamu 1988). Infrastruktura zanedbaná, nehody na denním pořádku (krom Claphamu třeba Purley nebo Seer Green). Byla potřeba obrovská hromada peněz a těch se státu nedostávalo, tak jak se obvykle státům stává… No… Číst vice »
Zajímavé, že v prvním komentáři máte hromadu zevšeobecňujících vyjádření, ale najednou se tváříte, jak hrozně jde jenom o lokální kontext. Ale já v zásadě souhlasím, lokální kontext je podstatný a i proto bych se příště těch zevšeobecňujících volání o tom, jak socialisté vše zkazí a privatizace vše zachrání zdržel. Ale rozumím, že myslet nad rámec jednoduchých binárních zlo/dobro je v tomto státě stále velmi nepopulární.
Ono už si té nefunkční binarity „dvě nohy špatné, státní dopravce dobrý“ všimlo i místní Rudé právo…
https://www.theguardian.com/business/2024/feb/16/lner-simpler-fares-trial-train-journeys-rail
https://www.theguardian.com/business/2024/feb/16/lner-simpler-fares-trial-train-journeys-rail-prices
Funguje to? Pokud ne, tak si to místo klikání zkopírujte do Google.
Asi tak.
Připomeňte nám méně znalým, kdy ti „britští labourističtí soudruzi“ ten LNER znárodnili a proč.
Václav Klaus je narcistní ješita, který zdaleka nerozumí všemu, o čem vykládá.
Nechápu, že má někdo potřebu šířit takové zlo a nepravdy. První a zatím poslední úspěšný polistopadový premiér & prezident.