Znárodňování britské železnice. Stát má pod kontrolou 4 z 10 jízd, převzal dalšího dopravce

Jednotka Class 720 Aventra společnosti c2c. Foto: c2cJednotka Class 720 Aventra společnosti c2c. Foto: c2c

Do roku 2027 mají všechny koncese na osobní dopravu přejít pod stát.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sch

Britský koncesní model je vyzkoušeně nefunkční model, koncesionar si na své trati dělá co chce. A teď jdou od zdi k druhé zdi a tvoří státní unitarni dráhu.

Pepa

Za pár let se to bude dít i tady… I Británie zjistila, že mít hodně dopravců, je to špatná cesta…

Peter

A u nás se jde přesně opačným směrem…

Kubrt

Britský a kontinentální systém privatizace/liberalizace na železnici je úplně jiný.

J.K.

No jestli si ponechají koncesní model, tak jim pořád zůstanou nevýhody, ne? (Ceny jízdenek že je levnější vnitro lítat)

VýpravčíXY

Dotaz : Jak to je u dnešních výběrových řízení na provozování osobní dopravy na objednávku státu ( krajů ) ? Není tam garantováno/ požadováno něco v tom smyslu, že v případě ukončení stát ( kraj ) odkoupí od dopravce nové vlaky, které dneska stát vyžaduje a dopravce je koupí z dotací ?

Roman

Jenom na dotované.

Už teď se stalo, že ČD predavaly Arrive

M19

Ve smlouvě je že je musí přeprodat za daných podmínek svému nástupci. Stačí Google. 😉

Movia

Ne u všech. Nevím, jak by se tvářil dopravce, kdyby musel od Arrivy odkoupit 628. 😃

M19

To jsou snad nové vlaky? Nevím, jestli dokážete pochopit psaný text.;-) 😀 😉

Movia

Tak po konci kontraktu asi nebudou nové, ne? 😉

Leinad

Tak PIDí Elefanty koupily ČD za své a byly v majetku ČD.
Následně kraj zaplatil nějaké modernizace a antigrafity nátěr, s podmínkou odkupu.

Vojta

Neznám moc podrobně anglické reálie. Předpokládám, že do soukromých rukou železnice přešla za Thatcherové. A problémy, co si pamatuji, začaly za covidu.
Co si teď stát od tohoto kroku opět slibuje?

mgr.pavel

Ne, problémy britských železnic začaly už dávno. Cca 5-10 let po oné slavné privatizaci.

Ono když ta privatizace skončí geografickými monopolními přepravci, jen s miminem regulace a dohledu, pak to skončí předraženým jízdným, nedostatkem spojů a dřív i častými železničními neštěstími (nedostatečná maintenance, stojí „zbytečn“ peníze).

Británie ukázala cestu, jak privatizaci železnic rozhodně NEdělat.

Plecháč

Problémy měli i před privatizací. Dneska mají dvojnásobek cestujících než před privatizací, tak zase taková katastrofa ta privatizace dopravců nebyla. Samozřejmě privatizace infrastruktury se ukázala jako velmi špatný krok, ale tam už dávno proběhlo opětovné znárodnění.

pastyřík

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/GBR_rail_passenegers_by_year.gif/960px-GBR_rail_passenegers_by_year.gif

Tady se můžeme podívat, jakou katastrofou byla privatizace britské železnice. Zdvounásobení počtu cestujících, vyhledávajících předražené jízdné a nedostatek spojů… Šotoušská a odborářská propaganda je prostě přesvědčena o tom, že stát má přepravovat lidi a dokonce, že to dokáže nejlíp ze všech 😁

Zaerikk

A jestli ono to nemůže tak trochu souviset i s tím, že po celé sledované období dochází k další koncentraci do měst respektive jejich metropolitního zázemí, kde ty vlaky jsou prostě výhodný a tudíž víc využívaný. Totéž se ostatně děje u nás, v Německu i spoustě dalších evropských států, zkrátka se mění sídelní struktura hrající více ve prospěch železnici.

Pokud jste někdy chodil na kurz statistiky na VŠ, měl byste vědět, že prosté porovnání „před“ a „po“ opravdu nefunguje, pokud přitom nekontrolujete další změny, ke kterým mezi těmito 2 body došlo. Korelace není kauzalita.

pastyřík

Ona urbanizace v Británii nezačala v devadesátých letech, abyste v tom hledal kauzalitu, vy kurzisto ze statistiky… Přes celá sedmdesátá (kdy vzniklo např. na zelené louce úplně nové, postupně až čtvrtmiliónové město Milton Keynes) až na konec osmdesátých přitom ten počet cestujících razantně klesal… aby začal růst zrovna v okamžiku pár let po privatizaci, takže to zřejmě souvisí s urbanizací? 😁

FilFee

Privatizace začala až za Johna Majora. I když Thatcherová měla nutkání vše privatizovat, na železnici sahat nechtěla, protože to byla jedna z mála věcí, která pod státem fungovala.

pastyřík

Ne, nefungovala. Ale třeba hornictví byl daleko větší průser, tak se musel řešit prioritně.

jan táborský

Také to přijde k nám, musíme si ale projít „transformací a liberalizací“

Marian Kechlibar

Takže jste pro Czexit? V rámci EU nic takového není možné, a nejspíš ani nebude; pochybuju, že by třeba Deutsche Bahn tolerovala zákonné vytlačení svých dceřinek z našeho trhu.

Proton

Všechno jde když se chce. Kromě Česka a Německa zájem o liberalizaci závazkové nikde moc není, speciálně na „lepších“ výkonech odpovídajícím našim rychlíkům.

Movia

Opravdu?

Švédsko, Nizozemí, Francie? Nic?

Roman

DB už Arrivu přes rok nemaji 😉

Proton

Podle mně je pravda někde na půli. Jak to dělají kraje je asi OK, dopravce je pouze dodavatel služby, tarif a přepravní podmínky určuje kraj. Cestujícím (kromě režijkářů) je pak docela jedno, kdo je formálním dopravcem daného spoje. Jestli ono by nakonec nebylo nejlepší tenhle systém rozšířit i na „dálkové“ (ve skutečnosti vzhledem k velikosti státu u nás skutečné dálkové spoje nejsou) spoje. A taky by to chtělo aby se SŽ na nádražích naučila hlásit provozovatele (IDS-JMK na Brněnsku, DB u motoráků z Chuebu do Norimberka, atd.) místo formálního dopravce.

pastyřík

Pokud někdo chce zpátky monopol státních Č(S)D bez konkurenční „motivace“, řekněme model 2008, tak je hlupák

petr

Konkurence je v pořádku ale na vlastní ekonomické riziko. Nechápu proč by stát který vlastní infrastrukturu a státního dopravce měl výkony předávat soukromníkům…. Zajímavé je, že například ZSSK má na Slovensku monopol a doprava je tam možná už i kvalitnější než u nás.

M19

Kvalitnější? 😀 Byl jste někdy na Slovensku? 😀

Plecháč

Ten rozdíl v kvalitě je ale způsobený z 90% správcem infrastruktury, jako dopravce je ZSSK v pohodě.

M19

Takže za kvalitu vozového parku může správce infrastruktury? Slovensko není jen okolí Bratislavy a Tatranská ozubnička. 😉

pastyřík

Na Slovensku není kvalitnější doprava než u nás (maximálně tak na Žitném ostrově). Proberte se.

Marian Kechlibar

„doprava je tam možná už i kvalitnější než u nás“

Podle jakého měřítka?

„Nechápu proč by stát který vlastní infrastrukturu a státního dopravce měl výkony předávat soukromníkům“

Asi záleží na tom, zda řešíte takové parametry jako kvalita a cena služby pro občany. Já si ty časy státního monopolu na dráze moc dobře pamatuju.

Kdyby o tom měli hlasovat sami cestující, tak se vsaďte, že by se aspoň zde v ČR žádný návrat k unitární železnici nekonal.

Air Traveller

mozna proto, ze ti soukromnici nabizi casto vyrazne nizsi cenu …?

Pajuna

krásná práce

Gogo

Kdepak asi britští soudruzi udělali chybu, vždyť kdysi i V.Klaus dával britský model privatizace za vzor.

pastyřík

Jeďte se tam podívat, svezte se těmi vlaky, které už britští labourističtí soudruzi stihli znárodnit (třeba LNER) a stanete se přesvědčeným zastáncem privatizace.
Nenastalo ani snížení cen, ani zlepšení kvality, ale šotouškům holt stačí samo nadšení ze znárodňování. Rádi by zas viděli lokomotivou tažené vlaky, vozy Mk2, nádraží plné personálu, prostě všeobecný smrádek ale teploučko. Jenže to se nestane a socialismus ani tentokrát fungovat nebude – akorát časem prožere stávající podstatu (Azumy, Javeliny etc.) a zkolabuje, pak se (G)BR zase zprivatizují a pojede to nanovo.

Plecháč

Ono totiž ceny i kvalitu určoval stát i předtím, dopravce pouze dodával personál, and vozidla nepatřila dopravci.

Zaerikk

A to je zajímavé, že nemluvíte i o jiných státech s tím vaším „socialismem“. Třeba takové socialistické švýcarské SBB… jestli ono to nebude ve výsledku trochu složitější než státní/soukromý dopravce…

Leinad

Fakt je, že ve Švýcarsku je málo „pravých soukromníků“ typu Jančury, ale soutěží firmy a dceřinky v nějaké podobě státní/obecní.
Nicméně jsou tam soutěže, dopravní svazy atd., i to kvalitu zvyšuje a nutí i SBB držet krok.

pastyřík

Mluvíme, ó jak překvapivé, o železnici ve Velké Británii, protože článek je o Velké Británii… Privatizace železnice v Británii koncem osmdesátých let byla v podstatě znouzectnost. British Rail byly hluboce ztrátové a podinvestované – stále jezdily vozy BR Mark1, takové ty jak jste musel otevřít okénko, abyste mohl vystoupit, protože klika byla jen zvenčí (BTW, konstrukce těchto vozů byla označena za přispívající faktor množství obětí při nehodě v Claphamu 1988). Infrastruktura zanedbaná, nehody na denním pořádku (krom Claphamu třeba Purley nebo Seer Green). Byla potřeba obrovská hromada peněz a těch se státu nedostávalo, tak jak se obvykle státům stává… No… Číst vice »