Úřad zvažoval uzavření obchvatu Frýdku-Místku, město jej obvinilo ze šikany

Dopravní a energetický stavební úřad nařídil další snížení rychlosti na obchvatu. Město s tím nesouhlasí a hodlá se bránit.
Frýdek-Místek ostře vystoupil proti rozhodnutí Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), který kvůli nadměrnému hluku nařídil snížení maximální povolené rychlosti na části obchvatu města. Město krok označilo za šikanu a varuje před tím, že omezení může vést k návratu tranzitní dopravy do centra.
Omezení rychlosti se týká mostu přes řeku Morávku, kde byl naměřen impulzní hluk vznikající přejezdem vozidel přes dilatační uzávěry.
DESÚ na základě měření nejprve nařídil snížení rychlosti na 100 km/h, nově rozhodnutí ještě zpřísnil. Přes den smí řidiči jezdit stovkou, v nočních hodinách jen osmdesátkou. Opatření již realizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které zároveň přebrousilo vozovku v místě jednoho z uzávěrů.
Dopravní a energetický stavební úřad původně uvažoval dokonce o ještě razantnějším opatření – dočasném uzavření úseku obchvatu. Snížení rychlosti bylo nakonec kompromisním řešením.
Podle náměstka frýdecko-místeckého primátora Jiřího Kajzara radnice s DESÚ přesto zásadně nesouhlasí. „Hluk z obchvatu je pod zákonnými limity. Problémem je impulzní hluk, na který si stěžuje jen několik jednotlivců. V důsledku opatření ale může být postižena většina obyvatel města návratem dopravy zpět na průtah,“ uvedl.
„Mylné a nesmyslné“ rozhodnutí
Kajzar dodal, že město považuje rozhodnutí o snížení rychlosti za „zcela mylné a nesmyslné“ a že bude podnikat další kroky k jeho zvrácení.
Kritika míří i na adresu Ministerstva dopravy, které podle města nerespektovalo princip proporcionality – tedy že ochrana práv menšiny nesmí nepřiměřeně omezit většinu. „DESÚ šikanuje město a jeho občany. Klademe si otázku, jak dlouho to bude ministr dopravy trpět,“ dodal Kajzar.
Čtrnáct tisíc přestupků za měsíc
Policie ČR v úseku měří rychlost a přestupky řeší frýdecko-místecký magistrát, v jehož správním obvodu se obchvat nachází. Velká část řidičů omezení nerespektuje, jen za květen úředníci zaznamenali téměř 14 tisíc přestupků.
Podle Ředitelství silnic a dálnic je snížení rychlosti dočasné. Po provedení trvalých protihlukových opatření má být obnoven původní limit 130 km/h.
Avizovaný termín dokončení prací – konec března 2025 – však nebyl dodržen. Nový termín zatím není znám.
Obchvat Frýdku-Místku je průjezdný od konce roku 2022. V plném profilu byl otevřen v létě roku 2023. Město na obchvat čekalo desítky let. Zdržovaly zdlouhavé přípravy, boj s ekology, dočasná nepřístupnost části staveniště, přerušení stavby či nekvalitní vozovka.
Obchvat se stavěl na dvě etapy, celkem je dlouhý 8,5 kilometru a vyšel na zhruba čtyři miliardy korun. Cílem investice bylo odvést tranzitní dopravu z centra města. Frýdkem-Místkem denně projelo až 45 tisíc aut.