Nový život pro banány. Průzkum trhu ukázal, že firmy mají o modernizaci legendárních strojů zájem

Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

Finální rozhodnutí o osudu lokomotiv řady 151 bude známo po vyhodnocení informací z předběžných tržních konzultací.

Byla to na konci května překvapivá zpráva. České dráhy vypsaly předběžné tržní konzultace, skrze které sondovaly, zda by se na trhu našla firma, která by zmodernizovala stejnosměrné lokomotivy řady 151, přezdívané banány. Jen pár týdnů před tím se s nimi přitom oficiálně loučily.

Měsíc a půl po vyhlášení tržních konzultacích je zřejmé, že plán na obnovu těchto lokomotiv nemusí být úplně nereálný. České dráhy potvrdily, že do konzultací se přihlásilo více firem, které o modernizaci lokomotiv mají zájem.

V současné době probíhá vyhodnocení informací získaných od uchazečů a následně bude rozhodnuto o případném pokračování předběžné tržní konzultace na modernizaci elektrických lokomotiv řady 151 formou dalšího kola,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Zatímco  ještě na počátku roku mluvily České dráhy o sešrotování většiny lokomotiv, nakonec začaly zvažovat prodloužení jejich života proměnou na dvousystémové lokomotivy pro provoz pod stejnosměrnou i střídavou napájecí soustavou. Došlo by i na osazení ETCS.

Člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta v květnu potvrdil, že v rámci „dlouhodobé strategie zajištění maximální konkurenceschopnosti v oblasti dopravních výkonů zvažují ČD všechny možnosti technického zhodnocení i u některých starších rychlých lokomotiv.“ „Takto upravená vozidla by mohla v budoucnu vhodně doplnit naši flotilu,“ dodal Ješeta.

České dráhy vyřadily lokomotivy 151, přezdívané banán, krysa či potkan, z pravidelného provozu letos na začátku března. Jedna z lokomotiv zamířila do muzea v Lužné, druhá do muzea na Slovensko.

Tagy 151 České dráhy lokomotiva 151
166 komentářů