Lidé nechápou symbol S. Ropid si udělal průzkum, jak fungují nové navigační prvky

Stávající informační vitríny PID jsou respondenty považovány za zastaralé a složité.
Organizátor pražské dopravy Ropid si nechal na jaře provést průzkum, který mapoval vnímání informačních a navigačních prvků mezi pravidelnými i příležitostnými cestujícími pražskou PID vlakem. Týkal se zejména nové podoby systémů v rámci projektu Čitelná Praha.
Ropid v průzkumu zjistil, že nejvíc navigačních prvků využívají občasní cestující, zejména při změnách dopravního režimu, výlukách a přesunech mezi nástupišti.
„I zkušení cestující se ale mohou dostat do situací, kdy potřebují asistenci – například při mimořádnostech nebo změně nástupiště na poslední chvíli,” popisuje mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Moc malé, nečitelné a pouze česky. Ropid po testech mění testovací čočky na Palmovce
Nejvíce využívanými prvky jsou digitální tabule s aktuálními odjezdy a směrovky k nástupištím. Cestující však postrádají informace o návazné dopravě a cílech v okolí nádraží – tyto informace jsou podle Ropidu potřebné už přímo z prostoru stanice.
Stávající informační vitríny PID jsou respondenty považovány za zastaralé a složité, zejména svým grafickým zpracováním a strukturou.
Obrazem: Nádraží v černo-oranžové. Nový navigační systém se testuje už i na železnici
Lidé naopak ocenili „teploměry“ s linkovým schématem a mapové obelisky se směrovkami.
Navigační totemy zviditelňující nádraží z dálky však pracují se symbolem „S“, který podle průzkumu není pro občasné cestující snadno pochopitelný. Po německém vzoru S-Bahn má přitom označovat příměstské vlakové linky.
Totemy pro vizuální zvýraznění nádraží z dálky jsou nyní instalovány na Rajské zahradě, v Edenu a Dolních Počernicích.
Jak s navigací dál
Nově se autoři informačních systémů zaměří primárně na občasné cestující, kteří ho nejvíce využívají. Zjednoduší obsah a strukturu, ubude textu ve prospěch grafických prvků. Posílí se také prostorová orientace, včetně navigace do okolí stanic. Přibýt má také QR kódů.
„Cílem je prezentovat tyto informace v kultivovanější podobě než dnes včetně náhrady nevzhledných plechů designovými vitrínami,“ uvedl Drápal.
Pracovat se bude také na zavedení „teploměrů“ (schémat linek ve stylu MHD) na páteřní linky systému S. „Tím chceme zejména usnadnit navigaci tam, kde jedou vlaky do různých směrů z různých nástupišť,” dodal mluvčí.
Praha si pochvaluje nové totemy a infotabule. Postupně zaplní celé město, vyjdou na 150 milionů
„Naším cílem je vtáhnout železnici ještě silněji do života metropole i jejího okolí a nabídnout ji jako přirozenou a atraktivní volbu i těm, kteří ji dosud míjeli. Jako páteř celého systému veřejné dopravy si železnice zaslouží nejen funkční, ale i vizuálně srozumitelný a vstřícný informační systém,“ uzavřel Drápal.