Obrazem: Na Hanspaulce se kvaltuje. Nová trolejbusová trať roste bleskem, termín je šibeniční

Trolejbusové stožáry s výložníky v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry s výložníky v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.cz

Na trati je k vidění pražský unikát - nové trolejbusové stožáry zde stojí vedle těch původních.

Jen celkem 11 měsíců mají stavbaři na to, aby postavili a plně otestovali novou pražskou trolejbusovou trať z Hradčanské přes Julisku a Hanspaulku až na Bořislavku. A za první dva měsíce prací trať na několika místech skutečně roste před očima. Celkem bude pod trolejemi osm kilometrů trasy (měřeno jednostopě), zbytek pojedou parciální trolejbusy na baterie.

Trolejbusová linka 51 Hradčanská - Bořislavka. Foto: DPP

Trolejbusová linka 51 Hradčanská – Bořislavka. Foto: DPP

Zatím nejdále jsou práce na začátku zatrolejovaného úseku ve směru od Hradčanské, tedy v Zelené ulici. Hotové jsou stožáry po celé délce ulice, zhruba polovina z nich pak má nainstalované i výložníky a úchyty pro troleje.

Následuje náměstí Na Santince, kde jsou zatím pro stožáry jen vyhloubené jámy. V táhlém stoupáním podél stadionu Dukly ulicí Na Šťáhlavce pokládají dělníci napájecí kabel, místa pro stožáry jsou však již narýsovaná sprejem v chodnících.

Na kopci na křižovatce Fišerka již stojí i napájecí stožáry, v následujících měsících by zde měla vzniknout měnírna U Matěje, která zajistí pro trať proud. Poloha některých stožárů se zde po výhradách místních v rámci stavebního řízení měnila, aby se kvůli nim nemusely kácet staré stromy.

Trolejbusové stožáry s výložníky v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry s výložníky v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry s výložníky v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czJáma pro trolejbusové stožáry. Foto: Zdopravy.czZáklad pro stožáry. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czPokládání napájecího kabelu. Foto: Zdopravy.czPokládání napájecího kabelu. Foto: Zdopravy.czNarýsovaná místa pro stožáry. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry na křižovatce U Matěje. Foto: Zdopravy.czNapájecí trolejbusový stožár v blízkosti měnírny U Matěje. Foto: Zdopravy.czNapájecí trolejbusový stožár v blízkosti měnírny U Matěje. Foto: Zdopravy.czNapájecí trolejbusový stožár v blízkosti měnírny U Matěje. Foto: Zdopravy.czPůvodní trolejbusové stožáry z 30. let na Hanspaulce. Foto: Zdopravy.czPokládání napájecího kabelu. Foto: Zdopravy.czTrolejbusové stožáry v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.czV Šárecké ulici už stožáry pro trolejbusové vedení stojí. Stavbaři využili oprav kanalizace. Foto: Zdopravy.czV Šárecké ulici už nové stožáry pro trolejbusové vedení stojí. Ty zelené zbyly z původní linky z 30. let. Foto: Zdopravy.czNaftové autobusy DPP v ulici Na pískách. Už za rok je nahradí nové trolejbusy. Foto: Zdopravy.czZáklad pro stožáry na Bořislavce. Foto: Zdopravy.czZáklad pro stožáry na Bořislavce. Foto: Zdopravy.czSložené trolejbusové stožáry na Bořislavce. Foto: Zdopravy.czNaftové autobusy DPP v ulici Na pískách. Už za rok je nahradí nové trolejbusy. Foto: Zdopravy.cz

V následujícím úseku Šáreckou ulicí již stožáry také stojí, stavbaři zde využili uzavírky ulice kvůli budování kanalizace. Zhruba v polovině ulice je k vidění pražský unikát – nové trolejbusové stožáry zde stojí vedle těch původních, které se jako jediné ze staré trati na Hanspaulku zachovaly. Odlišuje je jen barva – ty staré však trolejové vedení neponesou, jsou jen památeční.

Linka pokračuje dlouhou ulicí Na pískách, tam se však s pracemi ještě nezačalo. Oproti tomu na konečné linky na Bořislavce už jsou k vidění složené stožáry a připravená místa pro jejich založení. V úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze ve stoupání.

Návrat trolejbusů na Hanspaulku má pravomocné povolení. Místní stáhli odvolání výměnou za stromy

Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD DPP ve Střešovicích.

Pro elektrifikaci autobusové linky 131 Bořislavka – Hradčanská získal dopravní podnik pravomocné stavební povolení letos v únoru. Cena je 281,44 milionu korun. Podmínkou získání dotace z EU prostřednictvím Národního plánu obnovy je zprovoznění elektrifikované linky nejpozději do konce června 2026. Autobusová linka 131 se poté změní na trolejbusovou s číslem 51.

Trať postaví firmy Elektroline a Elektrizace železnic Praha. Přesvědčit obyvatele vil na Hanspaulce bojujících za zachování dieselových autobusů se povedlo právě díky argumentaci hrozící ztrátou obří dotace.

Místní se dál brání návratu trolejbusů na Hanspaulku. V odvolání bojují i proti „úbytku kyslíku“

Trasa linky je terénně náročná. Část je vedena v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936, takže i lokalita Bořislavky a Hanspaulky je úzce spjatá s trolejbusy a historicky zde utvářely veřejný prostor. Navzdory tomu čelí plánovaná výstavba trolejových stožárů silnému odporu některých místních.

Tagy Bořislavka dpp Hradčanská nové trolejbusové tratě
67 komentářů