Zprovoznění téměř hotové D49 do Fryštáku opět ohroženo. Chystá se nový proces EIA

Stavba D49 Hulín - Fryšták, stav červenec 2024Stavba D49 Hulín - Fryšták, stav červenec 2024

Platnost toho původního skončila v prosinci 2021, upozornili ekologové.

Ministerstvo dopravy požaduje pro budovanou dálnici D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku nový proces EIA, který se zabývá vlivem stavby na životní prostředí. Na základě odvolání Dětí Země zrušil resort stavební povolení pro 11 stavebních objektů na dálnici, mezi nimi na provizorní napojení dálnice na silnici II/490 nebo několik protihlukových stěn a odlučovačů ropných látek. Vyplývá to z rozhodnutí ministerstva zveřejněného na úřední desce.

Zeleně zprovozněný úsek dálnice D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDSjezd na konci D49 a stav s povoleními. Pramen: ŘSDDálnice D49 Hulín - Holešov se otevřela 19. 12. 2024. Pramen: ŘSD

Na posun v kauze dnes prostřednictvím tiskové zprávy upozornily Děti Země.

Důvodem zrušení stavebního povolení na 11 objektů je absence platného závazného stanoviska EIA pro téměř dokončený úsek dálnice dlouhý 17,3 kilometru, jelikož platnost toho původního skončila v prosinci 2021, upozornili ekologové.

Cesta ke zprovoznění další části D49 bude ještě složitá. Chybí povolení pro 200 metrů

Loni v prosinci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) otevřelo první úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku dlouhý asi 9,8 kilometru. Navazující 7,5 kilometru dlouhý úsek do Fryštáku plánovalo zprovoznit letos. Jestli to bude po rozhodnutí ministerstva možné, není jasné.

„Respektujeme všechny požadavky ministerstva dopravy a snažíme se doplnit všechny požadavky, které ministerstvo dopravy jako povolovací orgán má, k vydání stavebního povolení na zmíněných 11 objektů. O termínu zprovoznění zbývajícího úseku dálnice D49 do Fryštáku v tuto chvíli nelze spekulovat,“ uvedla mluvčí ŘSD Tereza Primová.

Děti Země s postupem ministerstva souhlasí, neboť je v souladu s nedávnými rozsudky Městského soudu v Praze a Nejvyššího správního soudu, podle nichž měly být účastníky řízení.

V odvolání proti povolení 11 objektů, z nichž čtyři jsou již od prosince 2024 v provozu, jsme upozornili, že úřady povolily nejméně 29 objektů na dálnici D49 bez zákonné účasti spolků, aniž došlo k novému posouzení vlivů dálnice na životní prostředí, takže je nutné získat nové závazné stanovisko EIA, jak také upozorňují rozsudky obou správních soudů,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Ministerstvo dopravy v rozhodnutí o zrušení povolení 11 objektů pro dálnici uvedlo, že nezbývá, než zrušit stavební povolení a věc vrátit Dopravnímu a energetickému stavebnímu úřadu (DESÚ) k novému projednání.

V něm má úřad zajistit nové závazné stanovisko EIA. „Dále posoudí s ohledem na plynutí času a časové nároky zpracování nového závazného stanoviska EIA, jakož i na jeho obsah, časovou, případně i věcnou relevanci ostatních podkladů pro vydání rozhodnutí,“ uvedlo ministerstvo.

Stavbu dálnice mezi Hulínem a Fryštákem obnovili silničáři v roce 2021. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Po dostavbě dalších částí dálnice v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.

Budování dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem ŘSD slavnostně zahajovalo už v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu na několik let zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.

Tagy D49 D49 Hulín - Fryšták
124 komentářů