Dostavba Kysucké dálnice může začít. Nákladní dopravu možná odkloní přes Česko

Kysucký přivaděč. Zdroj: NDSKysucký přivaděč. Zdroj: NDS

Prostřední ze zbývajících úseků má vysoutěženého zhotovitele, cenu se podařilo snížit o desítky milionů eur.

Po desítkách let čekání se na Kysucích začne s dostavbou slovenské dálnice D3. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vybrala zhotovitele prostředního ze tří zbývajících úseků, v tendru zvítězila společnost Skanska SK. Uvedl to ministr dopravy Slovenské republiky Jozef Ráž.

Skanska předložila nejvýhodnější nabídku, téměř desetikilometrový úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. postaví za 261 milionů eur bez DPH (6,4 miliardy korun). Výslednou cenu se oproti předpokladům podařilo snížit o 46 milionů eur.

„Už brzy se na tomto úseku objeví bagry a začne se stavět tento velmi podstatný kus dálnice D3,“ uvedl Ráž.

Druhou nejlevnější nabídku podalo sdružení tvořené firmami Metrostav DS a Váhostav (263 milionů eur), třetí nejlevnější nabídku podalo sdružení pod vedením Strabagu (268 milionů eur) a čtvrtou nejlevnější nabídku podalo sdružení firem Hochtief – Dúha – Viakorp (278 milionů eur). Do tendru se podle agentury TASR přihlásil i polský Budimex, nabídl cenu 296 milionů eur.

Součástí úseku bude 22 mostů, jedna mimoúrovňová křižovatka, odpočívadlo a migrační koridor pro zvěř.

Jak informovala Slovenská televízia a rozhlas, Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou čeká v souvislosti s výstavbou dálnice náročné období. Připravují se objízdné trasy, uvažuje se dokonce o vyloučení nákladní dopravy mimo Kysuce. Jednání probíhají s Polskem i s Českou republikou.

Projekt s nejvyšší prioritou

Dostavět je třeba celkem tři úseky o celkové délce 26 kilometrů. Jde o úseky Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil. Třetina z celé trasy povede po mostech.

Celkové investiční náklady jsou kolem jedné miliardy eur, tedy v přepočtu asi 25 miliard korun. Hotovo má být do roku 2029, do kdy jsou na stavbu alokované prostředky z Evropské unie.

„Kysucká dálnice je pro nás dnes projektem s nejvyšší prioritou. Dobudování D3 pomůže lidem v regionu, který trpí chronickými dopravními problémy. Po dostavbě chybějících úseků D3 bude mít Slovensko kompletní dálniční propojení od Žiliny až po hranice s Polskem. Zároveň dokončení pomůže Slovensku splnit i mezinárodní závazky v rámci transevropské dopravní sítě,“ uvedla již dříve Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Tagy D3 D3 Slovensko Kysucká dálnice Kysucká dálnice D3 Ministerstvo dopravy SR Národná diaľničná spoločnosť NDS slovensko
33 komentářů