Potvrzeno: Do Kodaně přímým vlakem z Prahy od května příštího roku

Mezi Berlínem a Hamburkem bude ComfortJet jezdit rychlostí 230 km/h, půjde o nejrychlejší pravidelný vlak v historii ČD.
České dráhy dnes upřesnily své dlouhodobé plány na vyslání jednotek ComfortJet z Prahy do Kodaně. Ve spolupráci s Deutsche Bahn (DB) a dánskými drahami Danske Statsbaner (DSB) zavedou přímé spoje Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň v květnu příštího roku.
Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Zkrácení jízdní doby pak má v následujících letech přinést dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
Plánované nové spojení představuje podle Českých drah vůbec první realizovanou linku z celkem deseti pilotních projektů Evropské komise na podporu přeshraničního železničního spojení.
„Po dokončení rozsáhlé rekonstrukce trati mezi Berlínem a Hamburkem tam bude náš ComfortJet jezdit rychlostí 230 kilometrů za hodinu, bude se tak jednat o nejrychlejší pravidelný vlak v historii Českých drah,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
Z Prahy budou vlaky odjíždět celoročně přibližně v půl sedmé ráno a v půl jedenácté dopoledne, v letní sezóně přibyde ještě spoj v půl páté odpoledne. Dopravci předpokládají spuštění předprodeje jízdních dokladů šest měsíců před zahájením provozu.
Na podzim se uskuteční testovací jízda ComfortJetu do Kodaně k seznámení zaměstnanců DB a DSB se soupravou a k otestování technologií vlaku a provozních parametrů. Personál partnerských dopravců zajistí jízdu vlaku v Německu a v Dánsku. Celou trasu absolvuje pouze posádka restauračního vozu.
Přímé vlakové spojení Prahy a Kodaně se obnovuje po více než 10 letech, naposledy do Dánska jezdily přímé noční vlaky během jízdního řádu 2014. Od té doby je nutné při cestě do Dánska přestupovat v Hamburku.
Na začátku 90. let bylo spojení Prahy a Kodaně zajištěno rychlíkem Neptun Praha – Berlín – Warnemünde – Kodaň, který využíval trajektové spojení mezi přístavem Warnemünde v Německu a Gedser v Dánsku. Zhruba 850 kilometrů dlouhou trasu překonal za 14 hodin. V letech 2012 až 2014 fungovalo mezi Prahou a Kodaní přímé noční spojení lůžkovým a lehátkovým vozem.
ComfortJety obslouží i další důležitá hospodářská, politická a kulturní centra, jako jsou například Ústí nad Labem, Drážďany, Hamburk nebo Odense. „V metropolitních oblastech a v dalších zastávkách na trase vlaků dnes žije více než 15 milionů lidí. Díky návazným spojům se otevírají další možnosti pro cestování ze Skandinávie do jižní a střední Evropy a opačným směrem,“ doplnily ČD.