I přes kritiku čtyři nabídky. O obří soutěž na rychlíky provozované nyní Arrivou byl nečekaný zájem

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Vítěz má na tratě vyjet v roce 2029.

Ze čtyř nabídek bude nakonec vybírat ministerstvo dopravy dopravce, který zajistí od prosince 2029 na 15 let provoz dálkových vlaků po převážně neelektrizovaných tratích severně od Prahy.

Vyplývá to z informací, které deník Zdopravy.cz získal od jednotlivých dopravců. Vítěz má nahradit jednotky 845 společnosti Arriva vlaky. Získá patnáctiletou smlouvu.

Odhadovaná cena je 19,9 miliardy korun, ročně se týká 4,5 milionu kilometrů. Soutěží se linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.

Do soutěže podaly nabídky společnosti Arriva vlaky, České dráhy, Leo Express a RegioJet, vyplývá z vyjádření jednotlivých dopravců.

Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech

Soutěž čelila velké kritice kvůli náročným požadavkům na vozidla, která musí být hybridní. Kvůli chybějící elektrizaci z 85 % výkonů pojedou na naftový pohon a z 15 % budou poháněna stejnosměrným proudem.

Vozidla musí být zároveň schopna i napájení střídavou trakcí, která se ale na předmětných tratích nevyskytuje. V budoucnu by totiž mělo dojít k přepnutí na střídavou soustavu, závazný termín však neexistuje.

Dopravci požadovali elektrizaci dalších části tratí tak, aby mohli na linky nasadit akutrolejové jednotky kombinující provoz na baterie a z troleje. S požadavkem ale neuspěli.

„Stát poptává zcela unikátní soupravy, jejichž náklady budou po dobu smlouvy o několik miliard korun dražší, než by stál provoz elektrických jednotek. Tento postup je nehospodárný,“ uvedl SVOD Bohemia v dokumentu, v kterém na jaře vyzval stát k přehodnocení postupu.

Tagy LEO Express linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B R21 R22 R24 R29
124 komentářů