Soud vyslovil naději, že tříletý klid na úzkokolejkách bude jen žalostnou epizodou. A schválil prodej Fikáčkovi

JHMD, vůz M27 a lokomotiva T47.0. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27 a lokomotiva T47.0. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor Palko

Snahy o reorganizaci označil soud za bezvýsledně promarněný čas.

Prodeji majetku zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) společnosti Gepard Express podnikatele Alberta Fikáčka už nic nebrání. Soudce českobudějovického krajského soudu Zdeněk Strnad udělil insolvenčnímu správci Davidu Jánošíkovi souhlas s dotažením prodeje.

Fikáček v konkursu nabídl ze dvou zájemců vyšší cenu: 83 milionů korun. Před tím složil kauci pět milionů, na doplacení zbytku ceny bude mít nyní 60 dnů.

Soud přitom poukázal na fakt, že cena uspokojí pouze zajištěné věřitele, ostatní mohou na své peníze zapomenout. JHMD dluží skoro 350 milionů korun. Přesto by mohl být podle soudu „výsledný (celospolečenský) ‚účet‘ této kauzy z dlouhodobého hlediska spíše kladný a vynucený bezmála tříletý ‚provozní klid‘ jen žalostnou epizodou v celé dosavadní historii úzkokolejky.“

Gepard Express má v plánu na úzkokolejkách obnovit provoz v podobě turistických vlaků. Do jeho majetku přejdou především dvě úzkorozchodné tratě (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km), na nichž leží 15 nádraží (a nádražních budov). Sedm nádražních budov je dle informací realitní kanceláře uzpůsobeno k turistickému ubytování. Získá i kolejová vozidla.

Na nabyvatele ze zákona nepřejdou žádné dluhy nebo pasiva.

Úzkokolejka se ocitla v insolvenčním řízení (a posléze v úpadku) na přelomu léta a podzimu 2022. Od října téhož roku provoz (s malou loňskou výjimkou) stál. Následující léta byla vyplněna snahou o reorganizaci, jejíž tváří se stal podnikatel Jan Kysela. Jeho plán, který letos začátkem roku ztroskotal, spočíval v přivedení investorů a následném převodu majetku na svazek obcí.

JHMD tak skončily v konkursu. Pokud by se nepovedl prodej celého majetku jedinou smlouvu, nastal by nejspíš scénář rozprodeje po částech.

Soud snahy o reorganizaci nyní označil za ztrátu času.

Z aktuálního vyjádření soudu

Soud hbitě uvážil Žádost i doprovodnou argumentaci insolvenčního správce, prostudoval přiloženou podkladovou dokumentaci a dospěl k závěru, že dokončení zpeněžování podniku dlužnice společnosti Gepard Express, SE, jež podala vítěznou nabídku, je především nadějí pro obnovení provozu na úzkokolejce, jakkoliv ani zájem věřitelů, kteří skrze svůj věřitelský výbor průběh zpeněžování kontrolovali a ve finále je (fakticky do jednoho) i posvětili, nelze (sic po neúspěšném reorganizačním intermezzu spojeném nejen s očividnou finanční ztrátou a bezvýsledně promarněným časem, ale především s otřesením důvěry v jakékoliv další ozdravné procesy a celkovým oslabením víry ve schopnosti každého budoucího „zachránce“ vrátit zastavený provoz zpět na dráhu) pominout [srov. § 5 písm. a) insolvenčního zákona].

Souzní-li navíc výše uvedené i s přesvědčením místních samospráv o pozitivitě vítězné nabídky pro
předpokládané obnovení provozu a navrácení turistického ruchu do této oblasti, mohl by nakonec
přeci jenom být výsledný (celospolečenský) „účet“ této kauzy z dlouhodobého hlediska spíše kladný a vynucený bezmála tříletý „provozní klid“ jen žalostnou epizodou v celé dosavadní historii úzkokolejky, přestože z finančního hlediska může o úspěchu insolvenčního procesu hovořit (bohužel) jen zajištěný věřitel.

Protože soud v dosavadním průběhu zpeněžování nezaznamenal žádné nedostatky ani překážky, vyslovil s nejvyšším urychlením v zájmu včasného restartu obnovy provozu souhlas s tím, aby insolvenční správce dokončil zpeněžování podniku dlužnice společnosti Gepard Express, SE, jak je uvedeno ve výroku.

Tagy Gepard Express insolvence JHMD JHMD konkurs JHMD
23 komentářů