Kupkovy jednotky poprvé zasahují. 21 týmů se rozjelo do celého Česka, vezou si mobilní STK i měření emisí

Inspektoři mohou na místě uložit pokutu, vybrat kauci, zadržet doklady či odebrat registrační značku.
Od dnešního dne začíná kontrolovat dodržování pravidel na českých komunikacích Inspekce silniční dopravy (INSID). Ta vzniká transformací stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu.
Hlavní změnou je navýšení pravomocí inspektorů, kteří mají nově možnost zastavovat vozidla bez doprovodu policie a celníků a udělovat sankce řidičům. Lépe také mohou plánovat místo a zaměření kontrol. K dispozici mají nová inspekční vozidla vybavená moderní technikou.
Obrazem: Váhy, kamery a solární zdroj. Nová dopravní inspekce představila své vozy a výbavu
„Inspektoři dohlíží na povinné přestávky a odpočinky řidičů kamionů, upevnění nákladu, hmotnost nákladních vozidel a budou také odhalovat manipulace s tachografy. V případě zjištěných nedostatků můžou inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě,“ řekl první den fungování INSID ministr dopravy Martin Kupka.
„Nechceme jen kontrolovat, chceme skutečně změnit stav věcí. Vím, že naši inspektoři jsou odborníci na svém místě a jsem si jistá, že brzy přesvědčí i veřejnost a dopravce, že jejich práce má smysl,“ uvedla ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová.
Inspektoři už nyní vyjeli na silnice po celém Česku. V akci je 21 inspekčních týmů, které kontrolují vozidla nejen na dálnicích, kde je největší koncentrace tranzitní dopravy, ale i na silnicích nižších tříd – v místech, kde obce dlouhodobě trápí nadměrný provoz nákladních vozidel.
Hned první šofér kamionu, jehož inspektoři kontrolovali ráno na dálnici D8 u Klíčan poblíž Prahy, neměl všechno v pořádku. Za prohřešek týkající se nastavení tachografu dostal několikasetkorunovou pokutu.
První fáze kontrolní akce probíhá na především na dálnicích, kde se inspektoři zaměřují hlavně na dodržování povinných přestávek a odpočinku řidičů nebo manipulace s tachografy. Pomáhá jim v tom technologie pro dálkový přenos dat z tachografů, díky níž lze klíčové informace získat bez nutnosti zastavení vozidla.
Přečtení řidiče za jízdy, pak odchyt. Jak funguje nový trumf Kupkových jednotek zvaný DSRC
Kontroly cílí také na upevnění nákladu a aktuální technický stav vozidel. Součástí kontrol bude i nízkorychlostní vážení. Každé inspekční vozidlo INSID je vybaveno mobilními váhami, které umožňují vyhodnotit každou nápravu zvlášť. Inspektoři díky tomu během několika minut zjistí, jestli je vozidlo přetížené. Za odmítnutí vážení hrozí řidiči pokuta 100 tisíc korun.
Součástí Inspekce je 26 mobilních týmů s celostátní působností, z toho 4 speciálně zaměřené – na měření emisí a takzvané mobilní STK. Inspektoři mohou na místě uložit pokutu nebo vybrat kauci, ale také zadržet doklady, odebrat registrační značku nebo zabránit v další jízdě.
Mobilní jednotky jsou energeticky soběstačné – využívají fotovoltaiku i vlastní generátor. Obce mohou inspekci aktivně požádat o kontrolu a nabídnout pro ni i vhodné místo.
22 jednotek s modrými majáčky i kompletní STK na kolech. Lovci čoudících dieselů se představují