Změna v pravidlech. Postihy za nebezpečné odbočování výrazně zpřísnily

Křižovatka Mileta v Hradci Králové po rekonstrukci. Zdroj: Hradec KrálovéKřižovatka Mileta v Hradci Králové po rekonstrukci. Zdroj: Hradec Králové

Odbočující řidič má povinnost se vždy přesvědčit, že svým manévrem neohrozí žádného účastníka za sebou.

Jednou ze změn v dopravě od 1. července jsou přísnější postihy řidičů za nebezpečné odbočování doleva. Nově hrozí řidičům až 10 tisíc korun pokuta a 4 body.

Přísnější tresty jsou součástí balíku změn v silničních zákonech, které letos prošly parlamentem. Reagují na častou příčinu vážných dopravních nehod: situaci, kdy řidič při odbočování ohrozí vozidlo jedoucí za ním. „Typicky k tomu dochází tak, že řidič přehlédne motorku nebo auto, které ho předjíždí. Dosud za tento přestupek hrozil pouze mírný postih bez bodového zápisu,“ uved vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Na místě mohou řidiči, kteří při odbočování ohrozí jiné vozidlo jedoucí za nimi, čelit pokutě 2 500 až 3 500 Kč na místě, 4 000 až 10 000 Kč ve správním řízení a zápisu 4 bodů do bodového hodnocení řidiče. Přestupek dříve patřil do zbytkové kategorie. Uložena za něj mohla být pouze pokuta do 2000 Kč blokově nebo 2000 až 5000 Kč ve správním řízení.  Nová úprava reaguje na to, že přehlédnutí vozidla za sebou vede často k nebezpečným situacím a vážným nehodám.

Odbočující řidič má povinnost se vždy přesvědčit, že svým manévrem neohrozí žádného účastníka za sebou, ať už pohledem do zpětných zrcátek nebo přes rameno. V případě motorkářů, kteří jsou menší a zranitelní může být přehlédnutí fatální. Věříme, že nová pravidla zvýší pozornost řidičů za volantem a sníží počet takových nehod,“ dodal Neřold.

Na zvýšení bezpečnosti motocyklistů zaměřuje letos BESIP i své preventivní aktivity. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven odstartoval v červnu kampaň „Hele, motorka!“, která se zaměřuje na zvyšování pozornosti řidičů vůči motocyklům v silničním provozu.

Nejčastější příčinou smrtelných nehod motorkářů, které zaviní řidiči aut, je právě nedání přednosti při odbočování vlevo nebo v místě křížení vedlejší a hlavní silnice. Velkým rizikem jsou i manévry bez kontroly mrtvých úhlů nebo zrcátek, a to především při předjíždění či změně pruhu. „Rizikovým situacím lze předcházet také tím, že správně a včas používám blinkry. Řidiči si někdy neuvědomují, že bez blinkru jsem pro ostatní účastníky provozu nečitelní a chystaný manévr nelze předvídat,” zdůraznil Neřold.

Tagy BESIP odbočování doleva pravidla silničního provozu zákon o silničním provozu
71 komentářů