První turecký trolejbus pro Prahu zahájil homologační jízdy. Vyrážet bude z Palmovky

Navzdory lobbystické kampani v některých médiích má Praha s tureckými vozidly už řadu zkušeností.
Trolejbus Bozankaya SNG 12T s elektrovýzbrojí společnosti Medcom zahájil v Praze homologační proces. První jízdy podle podmínek Drážního úřadu se konají bez cestujících, vůz při nich musí najezdit 10 tisíc kilometrů.
Organizátor dopravy Ropid uvedl, že v pondělí krátce po poledni trolejbus vyrazil na trať z Letňan do Čakovic. Od středečního rána pak zahájí nepřetržitý zkušební provoz bez cestujících na trase Palmovka – Trutnovská.
Trolejbus vyrobený v Turecku dorazil kvůli homologaci do pražských garáží Klíčov v pondělí 16. června. Vůz ještě není součástí dodávky trolejbusů, které dopravní podnik (DPP) objednal u tureckého výrobce v rámci vysoutěžené rámcové smlouvy a není tak v barvách PID.
Přesto je ozdoben polepem s panoramatem Prahy. Na čele má označení Lamis, což je jeho obchodní jméno (podobně jako třeba u jiných značek Citaro nebo Urbino).
Kdy Turecko vadí a kdy ne
V lednu uzavřel dopravní podnik s výrobcem z Ankary rámcovou dohodu na dodávku až 70 bateriových trolejbusů. Firma zvítězila ve veřejné soutěži vypsané už v roce 2022, podpis oddalovaly stížnosti konkurenční Škoda Group u antimonopolního úřadu.
Prvních sedm trolejbusů Bozankaya SNG T12 na základě rámcové smlouvy tak objednal DPP až letos v únoru, dodány mají být do roka. V březnu pak přiobjednal 23 dalších kusů.
Navzdory aktuální lobbystické kampani v některých médiích, která kritizuje nákup od tureckého výrobce místo upřednostnění těch „tradičních“, má Praha s tureckými vozidly už řadu zkušeností. V Turecku vyrobila karoserii svých elektrobusů pro Prahu plzeňská Škoda Group, autobusy Iveco Streetway tam z podstatné části montuje i Iveco Czech Republic.
Komentář: Kdy turecká vozidla v Česku nevadí a kdy jsou problém. Aneb nakupujeme hezky česky
Půjde o třetí typ trolejbusů, které DPP nasazuje v Praze do pravidelného provozu. Domovskou garáží vozidel budou Řepy. DPP zde v současnosti buduje až 37 venkovních dobíjecích stání pro trolejbusy současně s výstavbou infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky č. 137.
Po jejím zprovoznění se změní na trolejbusovou linku č. 52 spojující Smíchov a areál Waltrovky. Celá nová trať má být hotová do května příštího roku. Nové trolejbusy budou jezdit nejen na lince 52, ale i na nových tratích na Strahov a na Bořislavku, jenž se začínají stavět nyní a hotovy budou taktéž do roka.
Trolejbusy Bozankaya SNG T12 jsou plně nízkopodlažní, dvounápravové, se třemi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 82 cestujících, z toho 32 míst pro sedící.
Budou mít celovozovou klimatizaci s topením s funkcí tepelného čerpadla, budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou.
Z výroby přijedou vybaveny kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD.