Kinga a Jadwiga. Práce na nejdelším polském tunelu už běží naplno, z Číny dorazil druhý štít

Práce na tunelu Pisarzowa. Foto: PKP PLKPráce na tunelu Pisarzowa. Foto: PKP PLK

Ražba potrvá deset měsíců, tunel je součástí zásadního zrychlení spojení trati Krakov - Nowy Sacz.

Sdružení firem vedené společností Budimex pokročilo s pracemi na stavbě nejdelšího polského tunelu. Dva měsíce poté, co začal razicí štít Kinga s ražbou tunelu Pisarzowa na jihovýchodě Polska, zapojil se do práce i druhý razicí štít TBM Jadwiga. Oba štíty pojmenované po malopolských svatých razí dvě tunelové trouby pro téměř čtyři kilometry dlouhý tunel, který výrazně zkrátí jízdní doby do oblasti Západních Karpat.

Oba razicí štíty se vyráběly v Číně, do Polska putovaly po moři. Jadwiga váží přes 2,5 tisíce tun a je dlouhá 90 metrů. Stroj s jeho obsluhou čeká ražba 3 750 metrů dlouhého tunelu o průměru 11 metrů. Ražba má skončit po 10 měsících nepřetržité práce.

Tunel bude mít dva tubusy. Kromě jednoho pro vlaky vzniká i menší evakuační tunel, který razí menší štít Kinga. „Toto je jeden z nejobtížnějších projektů, které v současné době stavíme. Jsme v nové trase, ve velmi náročném prostředí,“ řekl Marcin Mochocki, člen představenstva společnosti Polskie Linie Kolejowe. Jen samotný tunel zkrátí jízdní doby o dvacet minut.

Tunel a navazující části tratě staví sdružení Budimex SA/Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt, cena přesahuje 1,9 miliardy zlotých. Jedná se o jednu ze čtyř částí projektu „Podłęże-Piekiełko“, na kterých již probíhají stavební práce.

Modernizace trati mezi Krakovem a Nowym Saczem. Foto: PKP PLK

Na trase v rámci projektu Podłęże-Piekiełko vznikne postupně 16 tunelů o celkové délce 21 kilometrů. Celý projekt je rozdělen na osm etap, u čtyř již běží práce, na zbývající soutěž. Jde o modernizaci celkem 75 kilometrů trati Chabówka – Nowy Sącz a výstavbu 58 km nové trati, která spojí Podłęże s Tymbarkem a Mszanou Dolnou. Díky tomu vznikne nové spojení, nejrychlejší vlaky ujedou trasu Krakov – Nowy Sącz přibližně za 60 minut. Dosud jízda trvá nejkratším spojem 156 minut.

Modernizace železničního spojení Limanowa – Nowy Sącz přinese pozitivní sociální a ekonomické efekty pro celý region. Kratší cesty, snazší přeprava zboží na jih a také možnost rozvoje okolních měst jsou jen některé z výhod této investice,“ říká Dariusz Klimczak, ministr infrastruktury.

Tunel má o své prvenství nejdelšího v zemi za pár let přijít: delší vznikne v Lodži.

 

Tagy Budimex Krakov - Nowy Sącz PKP PLK Podłęże – Piekiełko Polsko
19 komentářů