Architektonická soutěž na proměnu Florence pokročila. Finalisté ladí návrhy

Aktuální soutěže se zaměřují na západní část území v okolí pražské magistrály.
Projekt přestavby území obklopujícího pražské autobusové nádraží Florenc se posouvá do další fáze. Mezinárodní porota vybrala 16 architektonických týmů, které postoupily do finále soutěže na návrh nové městské čtvrti v centru Prahy.
Investorem je společnost Penta Real Estate, která parcelu s nádražím a přilehlými pozemky koupila v roce 2023. Připojila je ke svým dalším pozemkům u nedalekého Masarykova nádraží, kde už vybudovala kancelářský komplex Masaryčka a s celým rozlehlým územím má velké plány.
„Vybrané architektonické týmy nyní pracují na finálních návrzích čtyř městských bloků, které společně vytvoří moderní, udržitelnou a obytnou čtvrť propojující historické centrum s Karlínem,“ uvedl mluvčí Penty Martin Lánský.
Soutěž podle něj vzbudila mimořádný zájem. Přihlásilo se 157 týmů z 33 zemí. Mezi finalisty jsou například česká studia jako Chybik + Kristof, A69–architekti nebo Pavel Hnilička Architects+Planners, ale také mezinárodně uznávané ateliéry jako LAN architecture (Francie) či Barkow Leibinger (Německo). Výsledky budou oznámeny na podzim 2025, soutěžící budou podle Lánského nyní ladit a upravovat vizualizace svých návrhů.

Čtyři bloky v sousedství magistrály a Florence, na které probíhá architektonická soutěž. Foto: Penta
Aktuální soutěže se zaměřují na západní část území v okolí pražské magistrály. V dalších etapách se budou architekti zabývat územím autobusového nádraží Florenc, okolím Negrelliho viaduktu a historických domů směrem do Křižíkovy ulice. Největší zájem byl o blok B04, dobře viditelný z magistrály i z vlaků vyjíždějících z hlavního či Masarykova nádraží.
Současné Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc je zatím uvedeno v platném územním plánu. Praha do budoucna nevylučuje jeho zrušení či přesunutí mimo centrum města. Náměstek primátora pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček vyzval na síti X k diskusi, zda cestujícím a obyvatelům Prahy dává nádraží na Florenci do budoucna smysl.
„Aktuálně město také zadalo organizacím ROPID a IPR, aby zpracovaly analýzu a následnou strategii, jak přistupovat k dálkové autobusové dopravě a také doporučily nejvhodnější postup. Součástí toho je i prověření budoucí role autobusového nádraží na Florenci. Následně se bude vést diskuze, jestli má nadále fungovat na Florenci, nebo zda se najde vhodnější umístění,“ uvedl náměstek Petr Hlaváček.
Praha si připravuje půdu pro zrušení autobusového nádraží Florenc. Radní chce znát názor lidí
Ve čtvrtek zároveň pražští zastupitelé schválili plánovací smlouvu a změnu územního plánu, které umožní realizaci projektu.
Součástí jsou smlouvy o takzvaných kontribucích, které developer poskytne magistrátu, Praze 1 a Praze 8 v podobě peněz či nefinančního plnění. Celková hodnota kontribucí je podle schválených materiálů 304,2 milionu korun.