Dokument: Dělejte něco s „trapným“ spojením na západ, vyzývá radní ministra

Rychlovlak ICE na nádraží v Norimberku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRychlovlak ICE na nádraží v Norimberku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Podle Boreckého by mělo být bytostným zájmem ČR napojení na uzel Norimberk.

K nezvyklému kroku přistoupil středočeský krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Vyzval ministra dopravy Martina Kupku, aby začal řešit lepší železniční spojení do Bavorska. Otevřený dopis přinášíme v kompletním znění.

Vážený pane ministře,
obracím se na vás v souvislosti s projevem předsedy vlády Svobodného státu Bavorsko pana Markuse Södera na 75. Sudetoněmeckém krajanském sdružení, které se konalo na počátku června letošního roku v Mnichově. Pan předseda vlády hovořil mj. o železničním spojení mezi Českem a Bavorskem, které neváhal označit po více než 30 letech od pádu železné opony, za cituji: „trapné“. Bohužel, není výstižnějšího označení pro kvalitu železničního spojení se sousedem České republiky, se kterým sdílíme velkou část státní hranice, mnohaletou historii, a především objem obchodní výměny.

Podle údajů z prosince 2024 činil bavorský podíl na celkovém vývozu ze SRN do ČR 14,4 % a bavorský podíl dovozu z ČR do SRN celkem 25,8 %. Tyto podíly jsou v obou případech nejvyšší ze všech spolkových zemí SRN.

Jako radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje jsem přesvědčen, že je nutné využít situace, kdy i na německé straně sílí volání po kvalitním železničním spojení mezi Spolkovou republikou Německo a Českou republikou. Z tohoto pohledu se domnívám, že je i bytostným zájmem České republiky mít rychlé železniční spojení do Bavorska a zejména na železniční uzel Norimberk.

Jsem si proto jist, že je potřeba napravit v plánech výstavby VRT v ČR absenci VRT na trase Praha – Plzeň – Norimberk s tím, že by výstavba této vysokorychlostní tratě výrazně zhodnotila investici do plánovaného železničního tunelu Praha – Beroun a umožnila významně rozvinout
provoz rychlíků a regionálních vlaků na současných tratích Praha – Beroun – Plzeň, resp. Plzeň – Klatovy – Domažlice. Tím by došlo k významnému zlepšení dopravní obsluhy dotčených regionů a jejich rozvoji díky zvýšení mobility jejich obyvatel za prací a do škol.

Trať na Mnichov držíme na kapačkách, zájem Německa je minimální, řekl šéfdiplomat SŽ

V neposlední řadě by takový rozvoj železniční dopravy snížil zatížení nejen dálnice D5, ale také ostatní silniční sítě v Plzeňském a Středočeském kraji, což by zvýšilo bezpečnost provozu. Z pohledu České republiky pak nevnímám absenci rychlého a moderního železničního spojení do Bavorska jen jako spojení mezi sousedními státy, resp. regiony, ale realizací vysokorychlostní železniční tratě Praha – Plzeň – Norimberk pak především jako napojení železniční sítě České republiky na síť vysokorychlostních tratí západní Evropy, zejména pak na významnou severo-jižní vysokorychlostní trať Berlín – Norimberk – Mnichov.

Chybějící rychlá trať do Bavorska ohrožuje Česko. Experti přišli s vlastním řešením, obchází Plzeň

Vážený pane ministře,
s ohledem na deklarovaný zájem předsedy bavorské vlády, jehož domovská politická strany CSUse v současné době podílí na koaliční vládě Spolkové republiky Německo, bych Vás chtěl požádat o pověření Správy železnic, s. o. na zahájení projektové přípravy nové vysokorychlostní tratě spojující Českou republiku a Svobodný stát Bavorsko a abyste se jako ministr české vlády politicky zasadil o podporu pro tento krok jak na české, tak i německé straně. Za Středočeský kraj mohu garantovat plnou součinnost při plánování této trasy přes území Středočeského kraje.

S pozdravem,
Petr Borecký

Tagy spojení Česko - Bavorsko
63 komentářů