Další prodražení parkovacího domu v Ostravě. Cena za místo už dosáhla milionu korun

Vizualizace připravovaného parkovacího domu u Krajského úřadu v Ostravě. Zdroj: PROJEKTSTUDIO EUCZVizualizace připravovaného parkovacího domu u Krajského úřadu v Ostravě. Zdroj: PROJEKTSTUDIO EUCZ

Důvodem zdražení je nedostatečný projekt pro realizaci stavby, popisuje odborný web.

Web msstavby.cz upozornil na další zdražení ostravského parkovacího domu u Krajského úřadu, jehož výstavba už začala.

Cena se podle webu kvůli nedostatečnému projektu pro realizaci stavby oproti vysoutěžené ceně prozatím zvýšila o téměř 70 milionů korun.

„Výstavba zbytečně komplikované a egocentrické stavby byla soutěžena bez prováděcí dokumentace. Chybějící klíčovou dokumentaci odbor investic, tehdy vedený odejitou náměstkyní Zuzanou Bajgarovou, nahradil jakýmisi „projekčními standardy“. Tedy dokumentem, který česká legislativa neznala a nezná ani s novým zákonem. Město rovněž mělo zájem aplikovat metodu Design & Build. Cena dokumentace se vyšplhala na více jak 23 milionů,“ napsaly msstavby.cz.

Stavba parkovacího domu měla být zahájena dle dokumentace pro společné povolení stavby. Podle webu zcela nedostatečnou dokumentací pro staticky náročnou stavbu.

Četné dotazy potenciálních zhotovitelů

Smlouva se zhotovitelem stavby byla podepsána až necelý rok po zahájení veřejné zakázky. Průtahy způsobily četné dotazy potencionálních zhotovitelů k technickému návrhu stavby. Přišlo jich přes 200. Zpochybňována byla například právě realizovatelnost.

„I když měla výstavba parkovacího domu probíhat v roce 2024, neprováděly se zde žádné práce. Zhotovitel objevil značné nedostatky projektové dokumentace a realizace tak nemohla probíhat. Statické konstrukce stavby musely být významně zesíleny oproti dokumentaci, které byla podkladem pro veřejnou zakázku. To vše zapříčinilo rozpočtové prodražení stavby ještě před zahájením samotné výstavby. Nové náklady, ve výší více jak 70 mil. Kč byly do smluvních závazků promítnuty dodatkem,“ upřesňuje web.

1 místo 1 milion

Dodatek odhaluje, k jakým statický úpravám v projektu došlo. Dojde k doplnění výtahových šachet, tloušťky stěn, základových konstrukcí, odvodňovacích jímek atd. či zvětšení tloušťky stěn schodišťové šachty.

„Se započítáním nákladů na architektonickou soutěž, projekt a samotnou realizaci se stavba aktuálně blíží k částce 600 milionů korun. Jedno parkovací místo tak vychází přibližně na 1 milion,“ uzavírá odborný web, který se v minulosti cenám ostravských parkovacích domů už podrobně věnoval.

Ostravě zatím v rekordních cenách úspěšně konkuruje Praha, která nedávno zahájila stavbu P+R parkovacího domu na Opatově, kde cena za jedno místo dosahuje dokonce 1,6 milionu.

Stavba ostravského parkovacího domu začala v dubnu v tichosti, bez obvyklé slávy, pozornosti médií a klepání kladívky. Zhotovitelem architektonicky neobvyklého objektu s kapacitou 600 automobilů je firma IPS Třinec. Za návrhem stojí Projektstudio architekta Davida Kotka, vzešel z architektonické soutěže.

Bez slávy a klepání. V Ostravě v tichosti začala stavba parkovacího domu za půl miliardy

Projekt parkovacího domu u krajského úřadu v Ostravě pochází z dob primátorování Tomáše Macury (tehdy ještě za ANO). V éře svého působení na čele magistrátu rozjel několik podobných, byť třeba již dříve plánovaných parkovacích projektů, mimo jiné také parkovací dům u Městské nemocnice. Objekt vyšel na 400 milionů.

Připravuje se rovněž další parkovací dům za 400 milionů, tentokrát za katedrálou Božského spasitele v centru města.

Tagy ostrava parkovací domy parkovací dům parkovací dům u Krajského úřadu
6 komentářů