Premiéra opraveného Delfína. První cesta bude do Česka, zájezd vyjde na více než 20 tisíc korun

První jízda jednotky 18.16 vlastní silou po rozsáhlé opravě. Foto: SVT GörlitzPrvní jízda jednotky 18.16 vlastní silou po rozsáhlé opravě. Foto: SVT Görlitz

Veřejnosti se jednotka po renovaci poprvé ukáže tento víkend.

První delší zahraniční cesta opravené legendární jednotky VT 18.16 DR přezdívané Delfín bude do Česka. Německá cestovní kancelář Marteens začala s prodejem jízdenek s vlakem, který v minulosti jezdil do tehdejšího Československa v rámci expresů Karlex a Vindobona.

Několik let trvající opravy jednotky jsou u konce, už tento víkend se ukáže poprvé veřejnosti při akci v Halberstadtu v Sasku-Anhaltsku. Na září už spolek naplánoval první jízdy do zahraničí.

Prodává je cestovní kancelář Maartens jako celý zájezd naplánovaný na 25. – 28. září. Vlak pojede z Drážďan přes Chemnitz a následně do Karlových Varů, poté do Prahy. Zpět se vrátí po dvou dnech v Praze. Cena je 898 eur, jde ale o částku za celý zájezd včetně ubytování v hotelích.

Renovace jednotky z roku 1963 vyšla na více než sedm milionů eur, na část přispěl stát. Další náklady pokryly dary, členové spolku odpracovali na této akci přes 80 tisíc hodin.

Delfín jezdil na Vindoboně (Berlín – Praha – Tábor – Vídeň) v 70. letech, až do začátku 80. let se objevoval i na vlacích Karlex (Berlín – Vojtanov – Karlovy Vary) a Karola (Lipsko – Vojtanov – Karlovy Vary). V Československu se stal symbolem elegantních dálkových expresů, kouzlo mu dodávaly cesty za železnou oponu.

Delfíni jezdili také například do Kodaně či Malmö, jednotky zvládaly rychlost až 160 km/h. Výkon dvojice motorů byl 2 000 koní. V jednotce bylo možné dle sezóny a poptávky měnit počet vozů, nabízely 160 až 300 míst včetně jídelního vozu. Vindobona byla v té době povinně místenková a v příhraničních oblastech byla vnitrostátní přeprava omezena. Vlak poskytoval velký komfort.

Netradiční bylo například řešení 2. třídy v motorových vozech ve velkoprostorovém oddíle se sedačkami v leteckém uspořádání za sebou s možností otáčení podle směru jízdy. Neobvyklý tvar motorové jednotky s výrazným „nosem“, který ji odlišil od všech ostatních vlaků, a jízda za železnou oponu vytvořily z Vindobony jednu z největších železničních legend nejen u nás, ale v celé střední Evropě.

Tagy Karlex SVT 18.16 SVT Görlitz Vindobona
Žádné komentáře