Další soutěž na podobu mostu pro rychlovlaky. Architekti navrhnou přemostění Oslavy

Vedle mostu ve Velkém Meziříčí běží už od dubna soutěž na podobu přemostění Sázavy a Sázavky u Světlé nad Sázavou.
Správa železnic (SŽ) pokračuje v nově započatém trendu, kdy na významné stavební prvky vysokorychlostních tratí (VRT) vypisuje architektonické soutěže. Nejnověji mají architekti možnost navrhnout podobu mostu přes řeku Oslavu ve Velkém Meziříčí. Ten bude součástí úseku VRT Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš.
Soutěž se objevila ve Věstníku veřejných zakázek s tím, že vítěz si zajistí práci i na následné dokumentaci. Předpokládaná hodnota následné zakázky je 36 milionů korun. Úsek je součástí VRT Vysočina, stavět by se měl v letech 2031 až 2036.
„Mosty na vysokorychlostní trati jsou výraznými stavbami, proto je důležité přistupovat k jejich návrhu nejen z technické, ale i estetické stránky. Zásadní je, aby zapadal do krajiny a zároveň ji obohatil o nový vizuální prvek,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí SŽ Jakub Bazgier.
Vedle mostu ve Velkém Meziříčí běží už od dubna soutěž na podobu přemostění Sázavy a Sázavky u Světlé nad Sázavou. Správa železnic už v případě vysokorychlostních tratí využila architektonickou soutěž také při výběru podoby vybraných terminálů.
Podle SŽ je nedílnou součástí hodnocení také environmentální hledisko. „Důraz se klade na udržitelnost návrhů, kdy se posuzuje například šetrné nakládání s přírodními zdroji, efektivní využívání energie a vody nebo snaha o minimalizaci vzniku odpadu,“ uvedla SŽ.