Po nejvyšším železničním mostě na světě už jezdí vlaky. Indické údolí překlenuje ve výšce 359 metrů

Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra MódíOtevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí

Osobní vlaky po nové trati jezdí zatím dvakrát denně, jízdenka vyjde na 180 Kč.

Indický premiér Naréndra Módí v pátek otevřel v Kašmíru klíčový železniční most přes údolí řeky Čanáb. S výškou 359 metrů se na další tři roky stane nejvyšším železničním mostem na světě, o 40 metrů překoná čínský most Najiehe. V Číně se už staví další most, který bude ještě vyšší.

Nový most je součástí nové železniční tratě, která výrazně usnadní přepravu zboží, turistů, ale také vojáků z indického vnitrozemí do Kašmíru. Jde o region, o který Indie dlouhodobě vede spor se sousedním Pákistánem, uvádí agentura AFP. Módí uvedl, že most a nová železniční trať zaručí spojení s Kašmírem za jakéhokoliv počasí a hlubší „socioekonomickou integraci“ regionu. Podle něj usnadní i náboženský cestovní ruch.

Téměř 340 kilometrů dlouhá trať vede po trase Džammú – Udhampur – Katra – Banihal – Šrínagar – Baramulla. Trať vede z velké části náročným terénem pohoří Himálaj a napojuje na indickou železniční síť Kašmírské údolí, kde leží dvě posledně jmenovaná města.

Po mostě projel první vlak už v lednu, oficiální zahájení provozu začalo až v pátek. Na trase aktuálně jezdí dva páry vlaků Vande Bharat Express, které trasu z Katry do Šrínagaru překonávají za tři hodiny, jízdenka vychází v přepočtu na 180 korun. Detaily jsou zde.

Trať se stavěla desítky let, přičemž provozuschopné úseky se otevíraly postupně. Do Džammú v podhůří byla přivedena už v roce 1972, základní kámen prvního horského úseku z Džammú do Udhampuru poklepala tehdejší indická premiérka Indira Gándhíová koncem roku 1983. Přes 50 kilometrů dlouhý úsek byl zprovozněn až v roce 2005.

Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí Otevření nového mostu přes řeku Čanáb v Indii. Foto: FB Naréndra Módí Most přes řeku Čanáb. Foto: Konkan RailwayTrať Džammú -Baramulla. Foto https://en.wikipedia.org/wiki/Jammu%E2%

O prodloužení tratě z Udhampuru do Kašmírského údolí bylo rozhodnuto v roce 1994, stavět se začalo o rok později. V letech 2008 a 2009 byl postupně zprovozněn úsek v Kašmírském údolí mezi městy Anantnag a Baramulla. Až do letoška šlo o ostrovní provoz bez napojení na indickou síť.
Mezitím se stavbaři potýkali se 111 kilometrů dlouhým úsekem Katra – Banihal, kde museli zbudovat 27 tunelů a 37 mostů.

Nejdelší tunel měří 13 kilometrů. Most přes řeku Čanáb je nejvyšším železničním mostem na světě, tok překlenuje ve výšce 359 metrů. Je tak vyšší než například Eiffelova věž v Paříži. Za vrchol inženýrského umu označují Indové i lanový most přes řeku Anji. Jde o první železniční lanový most v Indii.

Stavbaři se museli vyrovnat s náročným terénem, extrémním počasím, sesuvy půdy i seismickou aktivitou. Stavba byla několikrát přerušena a rozhodovalo se o jejím dalším osudu. Její nejvyšší bod leží v nadmořské výšce 1730 metrů. Za rozhodnutím trať dodělat za každou cenu stálo i napětí, které v oblasti Kašmíru panuje mezi Indií a Pákistánem.

Trať je jednokolejná, elektrifikovaná, o indickém rozchodu 1676 milimetrů. Nejvyšší rychlost může být 130 km/h.

Tagy Čanáb Indian Railways Indie
4 komentáře